PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE USE OF SOCIAL NETWORKS BY PRE-CHOOL EDUCATION INSTITUTIONS TO CREATE A POSITIVE IMAGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-276-288

Keywords:

image of preschool education institution, social networks, pedagogical conditions, teacher of preschool education institution, information and communication technologies.

Abstract

Preschool education institutions are increasingly using social networks to accomplish a variety of tasks, including the creation and promotion of a positive image. It has been observed that the image of a preschool institution is developed gradually. To establish it, one must acquire various technologies, comprehend the principles of forming an educational institution's image, and have a clear understanding of the target audience. This underscores the necessity of defining the pedagogical prerequisites for applying social networks to foster a positive image of a preschool institution. It is noted that pedagogical conditions determine the specific direction of the pedagogical process's development and influence the effectiveness of the pedagogical system's functioning. The current pedagogical conditions for the use of social networks by preschool education institutions in creating a positive image include: the cultivation of a high level of digital and ICT competence among educators, facilitating interaction with parents of students through social networks, and informing the public about the activities of the preschool education institutions on social networks, which includes sharing unique, high-quality, and valuable content. It was noted that the successful professional development of a modern teacher is impossible without the use of modern technical means and information and communication technologies, as well as the readiness to incorporate them into the educational process. Digital and information and communication tools enable the resolution of various administrative and educational tasks, including facilitating communication and information exchange between the educational institution and all stakeholders, such as the public and parents of students. Additionally, digital resources can be used to disseminate valuable educational materials and promote the activities of the educational institution to ensure transparency and create a positive image, particularly through the development of digital content on social networks. An educator with a high level of digital and ICT competence can apply social networks as educational and branding tools. It is emphasized that educators, on the page of the preschool educational institution in the social network, have the opportunity to present plans to parents for working with students, provide links for independent study of various topics, share examples of games and tasks for children's development at home or outdoors, and offer guidance for parents of children who have speech disorders. Additionally, social networks can be used to inform the public about upcoming events and activities planned at the preschool institution. The frequency of parental interaction with the information provided by the educational institution affects the level of parents’ trust to the institution and its pedagogical staff. The interest of a wide range of people who may not have a direct relationship with the educational institution can be generated through the dissemination of unique, high-quality, and useful content, particularly via social networks. Teachers from other preschool educational institutions also can benefit from this information. If this process is consistent, there is a high probability that they will subscribe to the institution's web pages and some of them may even initiate further collaboration.

References

Апшай Ф. В. Розвиток ІКТ-компетентності майбутніх фахівців галузі «Культура і мистецтво». Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2021. Вип. 2. С. 105–111.

Гребеник І. С. Формування цифрової компетентності керівників навчальних закладів. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2019. Вип. 6. С. 17–25.

Доманова О. Іміджеві складові сучасного дошкільного навчального закладу нового типу. URL : ird.npu.edu.ua/files/domanova_yrec.pdf (дата звернення: 09.10.2023).

Загородня Л. П. Якість освітніх послуг як компонент іміджу дошкільного навчального закладу. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія: Педагогічні науки. 2017. Вип. 35. С. 150–160.

Колоніна Л. Г. Особливості організації педагогічних умов формування індивідуальної освітньої траєкторії майбутнього вчителя музики у процесі професійної підготовки. Science Review. 2019. № 4. С. 48–52.

Коновалова К. І. Формування професійної культури майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти у процесі фахової підготовки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса, 2018. 309 с.

Костюченко К. Педагогічні умови формування раціонально-критичного мислення майбутніх учителів. Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія : Педагогічні науки. 2010. Вип. 91. С. 107–111.

Кошель В., Іващенко С. До проблеми створення іміджу закладу дошкільної освіти. Scientific Collection «InterConf», (33) : with the Proceedings of the 1st International Scientific and Practical Conference «Global and Regional Aspects of Sustainable Development» (October 26–28, 2020) in Copenhagen, Denmark. Kyiv, 2020. P. 99–103.

Крутій К. Освітній простір дошкільного навчального закладу : монографія : у 2-х ч. Ч. 1 : Концепції, проектування, технології створення. Запоріжжя, 2009. 320 с.

Крутій К. Формування позитивного іміджу навчального закладу. Практика управління дошкільним закладом. 2011. № 2. С. 4–10.

Логвиненко Ю. В., Мазуренко В. О., Медведєв І. А. Інформаційно-комунікаційні технології в практиці управління освітніми закладами. Імідж сучасного педагога. 2015. № 2. С. 20–24.

Манько В. М. Дидактичні умови формування у студентів професійно-пізнавального інтересу до спеціальних дисциплін. Соціалізація особистості. 2000. № 2. С. 153–161.

Марєєв Д. А., Марєєва Т. В. Соціальні мережі як засіб формування позитивного іміджу закладу дошкільної освіти. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. 2022. Вип. 2 (49). С. 138–148.

Машовець М. А. Сучасні підходи до організації педагогічної взаємодії дошкільного навчального закладу та батьків вихованців. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. 2011. Вип. 2(45). C. 18–24.

Пєхота О. Підготовка майбутнього вчителя до впровадження педагогічних технологій : навч. посібник ; ред. І. Зязюн, О. Пєхота. Київ, 2003. 240 с.

Погрібняк Н. Створення іміджу сучасного дошкільного закладу. Дошкільне виховання. 2004. № 11. С.10–11.

Про затвердження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти». Наказ Міністерства економіки України № 755-21 від 19.10.2021 р. URL : https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-vihovatel-zakladu-doshkilnoyi-osviti (дата звернення: 28.10.2023).

Словник-довідник з професійної педагогіки ; за ред. А. В. Семенової. Одеса, 2006. 364 с.

Спичак М. Курс на співпрацю з батьками. Дошкільне виховання. 2007. № 3. С. 14–17.

Хриков Є. М. Педагогічні умови в структурі наукового знання. Шлях освіти. 2011. № 2. С. 11–15. URL : http://dspace.luguniv.edu.ua/jspui/bitstream/ 123456789/2797/1/ped.umovi.pdf (дата звернення: 24.04.2022).

Jędrzejczyk W., Brzeziński S. The Importance of Social Media in Managing the Image of the Educational Institutions. Contemporary Economics. 2021. URL : https://www.researchgate.net/publication/357519428_The_Importance_of_Social_Media_in_Managing_the_Image_of_the_Educational_Institutions. http://dx.doi.org/10.5709/ce.1897-9254.460 (дата звернення: 06.10.2023).

Published

2024-02-28