PSYCHOLOGICAL SUPPORT OF READINESS OF OLDER PRESCHOOL CHILDREN FOR SCHOOL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-289-297

Keywords:

readiness for school, psychological support, older preschool children, parents, teachers, school psychologist.

Abstract

The relevance of the issue of providing psychological support for the readiness of older preschool children for school education is determined. Modern research underscores the importance of psychological support in the process of preparing a child for school education. Such support helps identify the needs and capabilities of each child, promotes their successful adaptation to new conditions, and develops key skills for further learning. An analysis of psychological and pedagogical studies related to the readiness of older preschool children for school education is carried out. Psychological readiness of children for school implies the formation of a certain attitude toward learning as a serious and socially significant activity. It encompasses motivation for learning, intellectual and emotional-volitional development of the child. The concept of «psychological support» is defined, along with its purpose and tasks. The main directions of psychological support for the readiness of older preschool children for school education are characterized, including prevention, diagnostics, counseling, developmental work, corrective activities, psychological education, the formation of psychological culture, the development of psychological and pedagogical competence in children, preschool educational institution administration, teachers, and parents, etc. It is determined that providing psychological support for the readiness of older preschool children for school education involves work in three main areas: working with children, interaction with teachers, and collaboration with parents. It is noted that readiness for school education includes general and specific readiness. The psychological aspect of this process is crucial since a child’s internal readiness for the transition to a new social role as a «student» and a new educational environment, the «school», plays a key role in the successful adaptation to school life. The role of the family, teachers, and the child themselves in this process is discussed. It is established that psychological support contributes to preparing the child for school education, helping them adapt to new conditions, find their place in the social environment, and develop key skills necessary for successful school learning. The significance of this process lies in creating a strong foundation for the child’s future success and self-realization within the educational system.

References

Бех І. Д. Психологічний супровід особистісно зорієнтованого виховання. Початкова школа. 2004. №3. С.3-6.

Богуш А. М. Підготовка дітей до школи у вимірі дошкільної зрілості. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки. 2015. Вип. 67. С. 158–163. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppn_2015_67_30 (Дата звернення 12.10.23).

Гавриш Н. В., Брєжнєва О. Г., Кіндрат І. Р. Розумне виховання сучасних дошкільнят: методичний посібник. Kиїв : Видавничий дім «Слово», 2015. 176 с.

Зінченко В. М. Організація психолого-педагогічного супроводу дитини в умовах дошкільного закладу. Дошкільна освіта. 2004. № 1. С. 15–17.

Іщенко Л. В. Логіко-математичний розвиток дітей 5–7 років : навч. посіб. Бердянськ : БДПУ, 2010. 144 с.

Кочерга О. Коли дитина готова до школи? Дошкільне виховання. 2012. № 12. С. 4–9.

Кривоніс М. Л, Дроботій О. Л. Школа майбутніх відмінників. Психологічні заняття з підготовки дітей до навчання в школі. Харків : Ранок, 2016. 176 с.

Міщик Л., Вєтрова О. Соціально-педагогічний супровід обдарованої молоді у вищих навчальних закладах. Вища школа. Гуманізація навчально-виховного процесу : Спецвипуск 7. Слов’янськ, 2011. С. 45–52.

Пантюк Т. Підготовка дитини до школи: тексти лекцій [для фахівців спеціальності «Дошкільна освіта»]. Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2018. 200 с.

Психологічна готовність шестирічної дитини до школи / [упоряд.: К. Муліка]. Полтава : ПОІППО, 2008. 84 с.

Психологічний супровід школярів / Упорядник Т. Гончаренко. Київ : Редакції загальнопедагогічних газет, 2005. 128 с.

Таран О. П. Психологічна готовність дитини до школи: діагностика та формування. Київ : Шкільний світ, 2010. 128 с.

Філімонова Т. В. Психолого-педагогічна підготовка дітей до школи : навчально-методичний посібник. Миколаїв : СПД Румянцева, 2020. 218 с.

Published

2024-02-28