PROFESSIONAL ACTIVITY OF A SPECIALIST IN THE FIELD OF NANOMATERIALS TO CREATE NANOSTRUCTURES ON THE SURFACE OF SEMICONDUCTORS

Authors

Keywords:

nanotechnologies, professional activity, production process, system approach, nanoengineer.

Abstract

The article is devoted to the topical problem of improving the quality of professional training of future specialists in the field of nanomaterials to productive activities, namely the analysis of his professional activities to create nanostructures on the surface of semiconductors. The article analyzes the objects, products, tools, processes, and conditions of professional activity of a specialist in the synthesis of nanostructures on the surface of semiconductors and identifies the properties of the original and synthesized nanomaterial, conditions, technologies, means of their creation. Factors that affect the characteristics of nanostructures during their synthesis (resource, technological), properties of source and synthesized nanomaterials (physical, chemical, biological, morphological, environmental, mechanical, technological, patent law, economic and functional) are described. The most popular methods (chemical, electrochemical etching, lithography) and means of synthesis of nanostructures on the surface of a semiconductor wafer are presented. Based on the generalized structure of the production process, defined the content of the nanoengineer's professional activity on the organization of the nanomaterials production process (identification of correlations between conditions and synthesis results, selection of optimal technological solutions, experimentation, preparation of experimental methods by chemical reactions, synthesis conditions); on the implementation of the technological process (design of future nanomaterial, its manufacture and improvement); on production process management (taking into account the influence of factors on characteristics, resource planning, assessing the correct choice of materials, modes, methods, and regulating the synthesis process by conducting similar studies on other samples, analysis of previously unaccounted factors, adjusting synthesis conditions, resources, eliminating unwanted phenomena).

References

Бардус І. О. Фундаменталізація професійної підготовки майбутніх фахівців у галузі інформаційних технологій до продуктивної діяльності: монографія. Харків : ПромАрт, 2018. 393 с.

Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. Вип. 1. Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності. Розділ 1. Професії керівників, професіоналів, спеціалістів та технічних службовців / уклад. Я. Кавторєва. Xарків : Фактор, 2008. 384 с.

Професії. Інженер-нанотехнолог. [Електронний ресурс]. URL: https://osvita.ua/proforientation/profession/74269/

Салов В. О. Основи педагогіки вищої школи. Дніпропетровськ : Національний гірничий університет, 2003. 183 с.

Сичікова Я. О. Науково-методологічні засади оцінювання якості й властивостей наноструктур на поверхні напівпровідників: дис… доктора тех. наук: 05.01.02 / Бердянський державний педагогічний університет; Національний науковий центр «Інститут метрології» Міністерства економічного розвитку і торгівлі України. Харків, 2018. 442 с.

Хоменко В. Г. Теоретичні та методичні засади проектування дуального змісту професійної підготовки майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю : монографія. Бердянськ : БДПУ, 2015. 473 с.

Suchikova Y., Bohdanov I., Kovachov S., Bardus I., Lazarenko A. and Shishkin G. Training of the Future Nanoscale Engineers: Methods for Selecting Efficient Solutions in the Nanostructures Synthesis. 2021 IEEE 3rd Ukraine Conference on Electrical and Computer Engineering (August 26–28, 2021). Lviv. Р. 584-588.

Published

2022-07-05