VALUES OF A HEI AS AN ELEMENT OF BRAND STRATEGY: THE EXPERIENCE OF BERDIAN STATE PEDAGOGICAL UNIVERSITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-1-11-22

Keywords:

higher education institution, Berdiansk State Pedagogical University, educational work, values, brand

Abstract

In the modern educational environment, the positioning of the brand of a higher education institution is one of the key aspects of its development strategy. Such positioning of the brand of the institution not only reflects its geographical location, material and technical base, academic reputation, but also takes into account values, mission, traditions, history, culture and features, which makes it attractive to the target audience (entrants, their parents, students of higher education, teachers and other employees, sponsors, representatives of authorities and other interested parties). The research examines the problem of fostering values as an important aspect of the activity and brand strategy of a higher education institution under martial law. It is noted that in the period of war and the country's struggle for its independence and sovereignty, not only the transfer of knowledge, the educational process, but also the formation of moral principles and the cultivation of values among all representatives of the institution become especially relevant. Emphasis is placed on the transition from spontaneous to purposeful and planned branding in the aspect of educational work and corporate culture in order to strengthen competitive positions and increase the attractiveness of the university for the target audience (external and internal). Various forms of interaction of the university community, which positions itself as a family, to preserve the stability and unity of the academic environment are highlighted. The legislative aspect of educational work in educational institutions of Ukraine is considered, the importance of strategic leadership and methods and strategies aimed at strengthening the value base of the university community in the crisis period are emphasized. Specific examples of the implementation of these approaches at the Berdiansk State Pedagogical University after forced relocation to the territory controlled by Ukraine are described. The conclusions of the article may be useful for university administrations and other persons interested in issues of corporate culture and management in crisis conditions.

References

Алдошина М., Стрижак О. Особливості брендингу закладу вищої освіти на ринку освітніх послуг. Modern technologies in education: [Collective Scientific Monograph] / Edited by W. Duczmal, I. Ostopolet / The Academy of Management and Administration in Opole. Opole, 2019. Р. 130–142.

Бахметьєва А. Основні атрибути та драйвери бренда університету. Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Соціальні комунікації». 2016. Вип. 16. С. 3–8.

Василенко В. Сучасний стан дослідження процесу формування іміджу закладу вищої освіти: теоретичний аспект. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія: Соціальні комунікації. 2017. Вип. 13. С. 21–27.

Жегус О., Михайлова М., Чміль Г. Особливості формування бренду закладу вищої освіти. Вісник Хмельницького національного університету. 2019. № 5. С. 111–114.

Колісніченко Н. Управління брендингом закладів вищої освіти України в контексті інтеграції у світовий освітній простір. Актуальні проблеми державного управління. 2020. Вип. 2(58). С. 165–172

Про вищу освіту: Закон України. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення 09.01.2024)

Про освіту: Закон України. URL: https://osvita.ua/legislation/law/2231/ (дата звернення 09.01.2024)

Сорока О., Кривцова М. Бренд закладу вищої освіти – основа конкурентоспроможності на ринку освітніх послуг. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2018. Вип. 19. Ч. 3. С. 65–70.

Стратегія розвитку Бердянського державного педагогічного університету (2022–2025 рр.). URL: https://bdpu.org.ua/wp-content/uploads/2022/08/Stratehiiia_BDPU.pdf(дата звернення 15.01.2024)

Стратегія розвитку освіти в Україні на 2022–2032 роки. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/opublikovano-strategiyu-rozvitku-vishoyi-osviti-v-ukrayini-na-2022-2032-roki(дата звернення 09.01.2024)

Указ Президента України «Про стратегію національно-патріотичного виховання». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286/2019#Text(дата звернення 09.01.2024)

Цілі сталого розвитку. URL: https://bdpu.org.ua/tsili-staloho-rozvytku/https://bdpu.org.ua/tsili-staloho-rozvytku/(дата звернення 09.01.2024).

Published

2024-06-06