IMPLEMENTATION OF PROJECT TECHNOLOGIES DURING THE STUDY OF LITERARY DISCIPLINES IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-1-139-145

Keywords:

project method, literary disciplines, organization of project activity, project structure, project implementation stages, role of the teacher, stimulating student activity, interactive teaching methods.

Abstract

The article is dedicated to the investigation of the project method in the study of literary disciplines in higher education institutions. Key aspects of organizing project activity are discussed, including project structure, implementation stages, forms of presenting results, and evaluation. The author thoroughly examines the role of the teacher in preparing students for the project and supporting their work, emphasizing the importance of project work in stimulating student activity, their creative development, and collaboration. The importance of using interactive methods in the educational process and developing the pedagogical skills of future teachers is underscored. Additionally, the practical application of the project method in studying literary works and biographies of writers as a means of stimulating intellectual activity and self-realization of students is analyzed. The work is of great significance for improving the quality of education and developing the creative abilities of students in modern educational practice.

References

Ващенко Л. Управління інноваційними процесами : монографія. Київ : ВПЦ «Тираж», 2005. 379 с.

Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.

Гусь І., Калмикова І. Метод проєктів. Управління школою. 2005. № 5. С. 8–11.

Єрмаков І. На шляху до школи життєвої компетентності: проєктний підхід. Метод проєктів: традиції перспективи, життєві результати : практико зорієнтований збірник. Київ : Департамент, 2003. С. 15–29

Забродська Л. Інформаційно-методичне забезпечення проєктно-технологічної діяльності викладача : науково-методичний посібник. Харків : Вид. група «Основа», 2007. 208 с.

Коберник О. Проєктна технологія: можливості застосування в освіті. 2012. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/2395/1/Kobernik%20O_%20proektna%20texnologia.pdf (дата звернення: 12.03.2024).

Кондратова Л. Організація проєктної діяльності учнів у позаурочній роботі школи. Харків : Вид. група «Основа», 2009. 112 с.

Кузнецова І. Підготовка майбутніх вчителів-філологів до проєктної діяльності: теоретичний аспект. Наукові праці. 2006. Т. 50. Випуск 37. С. 140–142. URL: https://lib.chmnu.edu.ua/pdf/naukpraci/pedagogika/2006/50-37-25.pdf (дата звернення: 10.03.2024).

Подобєдова Т. Підготовка майбутніх вчителів гуманітарного профілю до педагогічного проектування : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Луганськ, 2005. 19 с.

Published

2024-06-06