PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE JUNIOR BACHELORS IN SOLVING TASKS OF OPERATING AUTOMATIC CONTROL SYSTEMS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-1-146-159Keywords:
professional training, bachelor's degree in energy engineering, sensors, automatic systems, data transfer.Abstract
The article addresses the problems of professional training for future junior bachelors in solving tasks of automatic control systems, and methods to solve these problems using modern techniques. It highlights the current level of development in a field of electrical engineering - automatic control systems, particularly the elemental base of radio components used in many automation devices. The components of automatic control systems, their interfaces used for information exchange between devices, and communication lines are discussed. Examples of the application of these devices are presented. Based on the description, the problem of the level of education relative to the current development of the elemental base of automation devices is formulated, highlighting the need to improve the quality of education, and to provide students with more modern information in the field of automation devices, both in theoretical-methodological and practical levels. The problem for future research is formulated: the need to strengthen the training level of future junior bachelors in electrical engineering regarding their readiness to solve tasks in the field of operating automatic control systems. The object of research is identified: the professional training of future junior bachelors, and its goal is defined. A list of research tasks, its general hypothesis, and options for partial hypotheses are compiled. It has been proven that college students should have the opportunity to get a comprehensive education, which includes both theoretical and practical training in the field of automatic control systems, in particular, thoroughly study the basic principles of the operation of robots, the basics of programming, electrical engineering, mechanics and other disciplines, which will allow to bring closer quality of acquired knowledge to modern requirements. The design and technical parameters of a stand for demonstrating the operation of sensors and executive automation devices, as well as communication lines between sensors and executive devices, based on a widely used microcontroller produced by ST Microelectronics, are described. Possible applications of this stand (approximate laboratory practice) in the training process of junior bachelors are also described.
References
Алєксєєва Г. М. Сутність і структура готовності майбутніх соціальних педагогів до застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки : зб. наук. пр. Вип. 1. Бердянськ : БДПУ, 2012. № 2. С. 9–14. URL : http://bdpu.org/sites/bdpu.org/files/foipt/stat_Alekseeva_8.pdf (дата звернення: 09.03.2024).
Алєксєєва Г. М. Формування готовності майбутніх соціальних педагогів до застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності : монографія. Донецьк : ЛАНДОН-ХХI, 2014. 269 с.
Бєляєва А. П. та ін. Дуальна система професійної освіти: за та проти. Постановка та обґрунтування актуальності проблеми. За всіх часів приходить такий момент, коли в системі освіти виникає питання, а як учити далі? Наукові записки / Ред. кол.: ВФ Черкасов, ВВ Радул, НС Савченко та ін. Вип. 188. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020. 256 с.
Биков В. Ю. Інформатизація системи професійно-технічної освіти і сучасні підходи до підготовки кваліфікованих робітників для ІКТ-індустрії [Електронний ресурс]. П’яті міжнародні наукові читання, присвячені пам’яті академіка С.Я.Батишева. 2011. С. 124–139.
Васянович Г., Онищенко В. Дидактичні засади професійної освіти у контексті фундаментальних педагогічних теорій. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2013. №. 6. С. 9–34.
Гершунський Б. С. та ін. Теоретичні засади формування системи неперервної професійної освіти вчителів інформатики. Редакційна колегія. 2012. С. 385.
Гриженко В. В., Барбінов В. В. Електронний контент як засіб підвищення ефективності професійної підготовки кваліфікованих робітників. Редакційна колегія. 2021. С.106–110.
Гуревич Р. С. Мобільне навчання – нова технологія професійної освіти ХХІ століття. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2012. №. 20. С. 113–119.
Дубасенюк О.А., Антонова О.Є., Вітвицька С.С., Сидорчук Н.Г., Спірін О.М., Якса Н. В. та ін. Професійно-педагогічна освіта: сучасні концептуальні моделі та тенденції розвитку: Монографія / За заг. ред. проф. О.А. Дубасенюк: Вид. 2-е, доп. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2008. 380 с.
Жалдак М. І. Проблеми інформатизації навчального процесу в середніх і вищих навчальних закладах. Комп'ютер у школі та сім'ї. 2013. №. 3. С. 8–15.
Карташова Л. Інформаційно-освітнє середовище системи професійно-технічної освіти: проблеми та перспективи. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка. 2015. №. 9. С. 72–77.
Конспект лекцій з дисципліни «Теорія автоматичного управління» для здобувачів освітнього ступеня «бакалавр» зі спеціальності 151 Автоматизація та комп`ютерно-інтегровані технології денної форми навчання [Електронний ресурс]. [Упорядник Я. В. Корпань]; МОН України, Черкаський державний технологічний університет. Черкаси: ЧДТУ, 2019. 124 с.
Литвин А. В., Бобко В. М. Можливості інформаційно-комунікаційних технологій у професійній підготовці кваліфікованих робітників. Методичний вісник. 2012. Т. 2. С. 4–11.
Лук'янова Л. Концепція освіти дорослих в Україні. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2011. №. 3 (1). С. 8–16.
Мельничук Ю., Сокотов Ю., Погрібняк М. Роль ІКТ у підготовці здобувачів професійної освіти. Перспективи та інновації науки. 2022. №. 4 (9). С.12–21
Ничкало Н. Г. Професійна педагогіка і педагогіка праці: проблеми взаємозв'язку в умовах ринкової економіки. 2010.
Петров О. Організація навчального процесу у закладах професійної (професійно-технічної) освіти за допомогою засобів ІКТ. Profesional development of personality: problems and perspectives. 2021. С. 162.
Радкевич В. О. Організація досліджень проблем теорії та практики професійної освіти наукової спадщини СЯ Батишева. Нові технології навчання. 2008. №. 51. С. 18–24.
Скульська В. Є. Сучасні підходи до проблеми наукового супроводу професійної освіти і навчання в Україні. 2010.
Струтинська О.В. Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх учителів інформатики до навчання освітньої робототехніки в закладах середньої освіти: монографія. Київ. Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова. 2020. 505 с
Якубовська М. Культурологічна парадигма у науковій спадщині ІА Зязюна. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2015. №. 1-2. С. 189–199.
Frank L. Industrial Automation: Hands On. USA, New York City : McGraw-Hill Education. 2013.
Groover M. P. Fundamentals of Modern Manufacturing : Materials, Processes, and Systems 4th Edition. USA, Hoboken, NJ : Wiley. 2010.
Lyshevski S. E. Electromechanical Systems and Devices. 1st Edition. USA, Boca Raton, FL : CRC Press. 2008.
Morze N., Strutynska O., Umryk M. Освітня робототехніка як перспективний напрям розвитку STEM-освіти. OpenEdu, 2018. Вип. 5, с. 178–187.
Morze N., Boiko M. Dziuba S. ч Формування ключових і предметних компетентностей учнів робототехнічними засобами STEM-освіти. Information Technologies and Learning Tools. 2018. 65. 37. https://doi.org/10.33407/itlt.v65i3.2041.
Shchetynina O., Horbatiuk L., Alieksieieva H., Kravchenko N. Implementation of the kanban methodology in the teaching of web technologies for senior students. Modern technologies for solving actual society's problems. Katowice School of Technology. Monograph. Publishing House of Katowice School of Technology, 2022. Р. 171–180. https://doi.org/10.54264/M016
STMicroelectronics (2023) Company Information – STMicroelectronics. Retrieved from: https://www.st.com/content/st_com/en/about/st_company_information/who-we-are.html (дата звернення: 18.01.2024).