PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE FORMATION OF THE READINESS OF FUTURE TEACHERS OF BIOLOGY AND THE BASICS OF HEALTH TO USE HEALTH-SAVING TECHNOLOGIES IN GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-1-160-170Keywords:
pedagogical conditions, future teachers of biology and the basics of health, health-saving technologies.Abstract
The article analyzes the pedagogical conditions for the formation of the readiness of future teachers of biology and the basics of health to use health-saving technologies in general secondary education institutions. Pedagogical conditions for the readiness of future teachers of biology and the basics of health to use health-preserving technologies are understood as a set of features of the functioning of the educational environment that affect the development of the future teacher's professional qualities, ensure the effectiveness of his professional training, and form the readiness to use health-preserving technologies in institutions general secondary education. Based on the analysis of scientific research, the pedagogical conditions for the formation of the readiness of future teachers of biology and the basics of health to use health-preserving technologies in general secondary education institutions are identified: 1) the formation of positive motivation of future teachers of biology and the basics of health to use health-preserving technologies; 2) improvement of the content of educational components, forms and methods of professional training aimed at preparing future teachers of biology and the basics of health to carry out health-preserving activities. It is noted that the implementation of the first pedagogical condition for the formation of the readiness of future teachers of biology and the basics of health to use healthpreserving technologies will depend on the development of awareness of the need to create a health-preserving educational environment and an understanding of the peculiarities of the formation of health-preserving competence of students. It is aimed at making future teachers understand the importance of preserving the health of the younger generation and understanding the need to increase their own health-preserving competence. The implementation of the second condition will depend on the use of innovative forms, methods and means of learning in the educational process of the institution of higher education. The professional competences and program learning outcomes that will allow the future teacher to design the educational process as a health-preserving one have been determined.
References
Гончаренко С. Український педагогічний словник. К.: Либідь, 1997. 376 с.
Бойченко Т. Є. Освітні профілактичні програми. К. : Главник, 2006. 128 с.
Бухлова Н. В. Сутнісний зміст поняття «Самоосвітня компетентність». Наукова скарбниця освіти Донеччини. 2008. № 1. С. 4.
Великий тлумачний словник сучасної української мови. Уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. К.; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.
Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології. К. : Академвидав, 2004. 352 с.
Державний стандарт базової середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#n16
Іонова О. М., Лук’янова Ю. С. Формування здоров’я особистості в умовах навчального закладу : навч. посіб. Х. : ХДАДМ, 2012. С. 115–129.
Кара C. І. Сухарєв Р. С. Професійна підготовка майбутніх учителів біології та основ здоров’я до формування здоров’язбережувальної компетентності школярів. Актуальні питання впливу довкілля, фізичного виховання та спорту на здоров’я людини : зб. наук. матеріалів VІ Міжнародної науково-практичної онлайн конференції. № 6. Бердянськ : БДПУ, 2023. С. 110–112.
Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text
Поліщук Н. М. Все для уроку з основ здоров’я : книжка для вчителя. К.: Ґенеза, 2010. 152 с.
«Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)», затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства №2736 від 23.12.2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text.
Пєхота О. М., Будак В. Д., Старева А. М. та ін. Підготовка майбутнього викладача до впровадження педагогічних технологій. К.: А.С.К., 2003. 240 с.
Khatuntseva S., Kabus N., Portyan M., Zhernovnykova O., Kara S., Knysh S. The Method of Formingthe Health-Saving Competence of Pedagogical Universities’ Students. Revista Romane ascapentru Educatie Multidimensionala, 12 (1), (2020), 185–197. URL: https://publons.com/publon/32455010/