MANAGERIAL COMPETENCE AS A COMPONENT IN THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE FUTURE TACTICAL-LEVEL OFFICERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-2-93-104

Keywords:

competence, managerial competence, specialist, future officer of the tactical level, structure, component

Abstract

Generalization of scientific achievements, highlighted on the pages of modern psychological and pedagogical works, made it possible to formulate an interpretation of such concepts as «competence», «professional competence of a specialist», «managerial competence of a future tactical officer» and «managerial culture as an integral qualitative characteristic of the individual».  The components (components) of professional competence of future tactical officers in the process of professional training are allocated and scientifically substantiated,  namely: methodological, regulatory, managerial (managerial), design, research, didactic, communicative.  On the basis of the analytical approach, the components of the structure of managerial competence of tactical officers in the process of professional training, highlighted in scientific and pedagogical works, are analyzed. In the course of the study, the following components of the structure of managerial competence and its indicators in future officers of the tactical level have been allocated, namely: motivational – awareness of one's own priorities, inclination to a certain management style, ability to clearly predict the goals and objectives of managerial activity; cognitive – the presence of a complex of theoretical pedagogical knowledge, ability to make balanced and well-grounded management decisions, preparedness for the use of information in the form of management technologies; activity – the ability to plan and organize the educational process in a higher education institution (manage your time and the time of students), apply innovative educational technologies in management, as well as resolve conflicts; ability to work in a team; personal – introspection, adequate assessment and reflection of one's own activities, the behavior of others, their correction; ability to continuous professional development; mastering a set of personal and professional qualities of character, manifested in an individual management style. 

References

Ажиппо О., Корольова М. Технологія формування управлінської компетентності майбутніх менеджерів фізичної культури. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2020. № 5(79). С. 5–11. doi:10.15391/snsv.2020-5.001

Волотовська Т. П., Тимошко Г. М. Еклектичний характер розвитку управлінської компетентності у сфері освіти. Scientific practice: modern and classical research methods. 2021. Vol. 2. Р. 130–136.

Глушко О. Компетентнісний підхід в освіті: європейський досвід. Науково-педагогічні студії. 2021. С. 8–21. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2021-5-8-21.

Закон України «Про освіту» (№2145-VIII), прийнятий Верховною Радою України 05.09.2017.

Калiнська О., Сушенцев О., Iвасик I. Сутнiсть i структура основних понять управлінської компетентності керівника закладу професійної освіти. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип 33. Т. 1. С. 360–367.

Керекеша-Попова О. В. Формування управлінської компетентності майбутніх інженерів-педагогів у процесі професійно-педагогічної підготовки: дис. … канд. пед. наук: сп. 13.00.04 / Бердянський держ. пед. ун-т. Бердянськ, 2020. 317 с.

Криштанович М., Криштанович С. Особливості формування професійно-педагогічної компетентності викладача закладу вищої освіти у провідних країнах Європи. Освітні обрії. 2020. № 1(50). С. 18–21.

Кушнірук С. А., Бондарчук І. М. Освітньо-професійне середовище як інтегрований засіб накопичення та втілення інноваційного потенціалу викладачів і студентів фахового коледжу в університеті. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. 2023. Сер. № 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Вип. 91. С.145–150.

Кушнірук С., Лещенко Н. Формування управлінської компетентності майбутнього викладача ЗВО з використанням інноваційних освітніх технологій. Освітньо-науковий простір : науковий журнал. Вип. 4 (1 – 2023) / Український державний університет імені Михайла Драгоманова [гол. ред. д-р пед. наук, проф. Матвієнко О. В.]. Київ : Видавництво Ліра-К, 2023. С. 92–100.

Кушнірук С., Кушнірук І. Педагогічна фасилітація як необхідна складова ефективності впровадження технологій групової діяльності. Сучасна освіта: стра-тегії та технології навчання молоді і дорослих: зб. наук. пр. / за ред. О. І. Шапран і Ю. П. Шапрана. Переяслав (Київ. обл.): Домбровська Я. М., 2024. С. 269–278.

Сідіропуло К. М. Формування управлінської компетентності педагогів у закладах освіти з використанням технологій управління. Стратегії та технології навчання молоді і дорослих: зб. наук. пр. Переяслав (Київ.обл.): Домбровська Я.М., 2021.С. 221–227.

Сусліков Л. М., Студеняк І. П. Управління науковими проєктами: електронний навчальний посібник. Ужгород: ДВНЗ «УжНУ», 2020. 409 c. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/28778.

Published

2024-08-17