FORMATION OF READINESS OF WOULD-BE TEACHERS MAJORING IN MATHEMATICS FOR INNOVATIVE PEDAGOGICAL ACTIVITY IN THE PROCESS OF STUDY OF MATHEMATICAL DISCIPLINES
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-419-431Keywords:
mathematical disciplines, readiness for innovative pedagogical activity, elementary mathematics, mathematical analysis, Mathematics teacher.Abstract
The article considers studying of mathematical disciplines as a component of the methodical system of formation of readiness of would-be teachers majoring in Mathematics for innovative pedagogical activity. The research paper describes the readiness of the would-be mathematics teacher for innovative pedagogical activity as an integrative quality of his personality, which is the result of the synthesis of motives, values, knowledge, skills, and practical subjective experience and provides successful pedagogical activity aimed at creating, disseminating and consciously and purposefully using innovations in the process of learning Mathematics. The author given the ways of forming readiness of future teachers of mathematics to innovative pedagogical activities in the process studying of mathematical disciplines (elementary mathematics, mathematical analysis and linear algebra). What is more, the author substantiated that in the process studying learning of mathematical disciplines, it is advisable to organize innovative learning, which involves combining traditional and innovative forms and methods of learning. In particular, in the process of teaching elementary mathematics, it is advisable to change the emphasis in the forms of work; to use a wide range of interactive learning methods, including project methods. With the aim of propaedeutic preparation for innovative pedagogical activities, it is advisable to use both traditional and innovative teaching methods in the process of studying mathematical disciplines. The latter include: problems on various topics of mathematical disciplines, which are solved by several methods (methods), Rich problems, search and research problems for classroom and extracurricular work. It is also advisable in the process of studying mathematical disciplines during the introduction of new concepts and ways of working with them, the motivational component should be connected with the applied focus and content of mathematics education at school; during problem-solving training, familiarize students with methodical aspects of problem-solving training, in particular, with the stages of problem-solving.
References
Акуленко І. А. Компетентнісно орієнтована методична підготовка майбутнього вчителя математики профільної школи (теоретичний аспект) : монографія. Черкаси : Видавець Чабаненко Ю., 2013. 460 с.
Арюткіна М. В. Психолого-педагогічні засади підготовки студентів економічних спеціальностей до інноваційної діяльності : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д.-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2011. 43 с.
Ачкан В. В. Підготовка майбутніх учителів математики до інноваційної педагогічної діяльності: Монографія. Київ : ФОП Маслаков, 2018. 308 с.
Бевз В. Г. Інноваційне навчальне середовище підготовки майбутніх учителів математики. Проблеми та перспективи фахової підготовки вчителя математики: зб. наук. праць за матер. Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Вінниця, 30 травня–1червня 2018 р.). Вінниця: ТОВ «Нілан-ЛТД», 2018. С. 15–17.
Волощук І. А. Формування готовності молодого вчителя фізико-математичних дисциплін до інноваційної діяльності в системі методичної роботи школи : автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.04. Черкаси, 2010. 22 с.
Гавриш І. В. Теоретико-методологічні основи формування готовності майбутніх учителів до інноваційної професійної діяльності : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д.-ра пед. наук : 13.00.04. Луганськ, 2006. 46 с.
Демиденко Т. М. Підготовка майбутніх учителів трудового навчання до інноваційної педагогічної діяльності : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.04. Луганськ, 2004. 22 с.
Завалко К. В. Формування готовності майбутнього вчителя музики до інноваційної діяльності : дис. д-ра пед. наук : 13.00.02. Київ, 2013. 490 с.
Козак Л. В. Структура та ознаки інноваційної професійної діяльності викладача вищого навчального закладу. URL : http://elibrary.kubg.edu.ua/1581/1/L_ Kozak_PPTP_2_GI.pdf (дата звернення: 16.09.2023).
Працьовитий М. В. Якість фундаментальної математичної підготовки майбутнього вчителя математики в умовах педагогічного університету. Матер. Міжнар. наук.-практич. конф. «Актуальні проблеми теорії і методики навчання математики» (м. Київ, 11–13 травня 2011 р.). Київ : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2011. С. 80.
Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціалісту». Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 2736 від 23.12.2020. URL : https://zakon.rada. gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text (дата звернення: 10.09.2023).
Тарасенкова Н. А. Компетентнісний підхід у навчанні математики: теоретичний аспект. Математика в рідній школі. 2016. № 11. С. 26–30.
Шапран О. І., Шапран Ю. П. Створення інноваційного освітнього середовища в процесі професійної підготовки майбутнього вчителя. URL : http://www.sportpedagogy. org.ua/html/journal/2010-09/10soitpt.pdf (дата звернення: 29.09.2023).
Achkan, V., Vlasenko, K., Lovianova, І., Rovenska, O., Kovalenko, A. A model of learning the online course «Creative Thinking through Learning Elementary Maths». Journal of Physics: Conference Series. (2022). 2288. 012020. doi:10.1088/1742-6596/2288/1/012020
Vlasenko К., Chumak O., Lovianova I., Kondratyeva O., Achkan V. Personal e-Learning Environment of a Mathematics Teacher. Universal Journal of Educational Research. 2020. Vol. 8(8). Р. 3527-3535.
Vlasenko К., Achkan V., Chumak O., Lovianova I., Armash T. Problem-Based Approach to Develop Creative Thinking in Students Majoring in Mathematics at Teacher Training Universities. Universal Journal of Educational Research. 2020. Vol. 8(7). P. 2853-2863.