USING ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN THE EDUCATIONAL PROCESS: A NORM OF TODAY OR A CHALLENGE TO ACADEMIC INTEGRITY
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-35-56Keywords:
artificial intelligence, ChatGPT, academic integrity, higher education, policies and procedures for the use of AI.Abstract
This article aims to explore and discuss whether the use of artificial intelligence technologies in academic spheres is a norm of today or a challenge to academic integrity. Many scholars expressed concerns about the possibilities of plagiarism and academic dishonesty when higher education students use artificial intelligence technologies, particularly ChatGPT, for completing educational tasks or writing academic papers. The purpose of the article: to reveal the results of a study conducted based on an anonymous survey of higher education students and scientific-pedagogical staff of Berdyansk State Pedagogical University regarding their experience in using AI during learning and teaching; to identify the advantages and challenges of using AI technologies in the educational process; to highlight the ethical and academic aspects of this issue. The article reveals the state of the problem of using AI in the educational process in the context of foreign and Ukrainian scientific research describes the results of the study conducted based on an anonymous survey of higher education students and scientific-pedagogical staff of Berdyansk State Pedagogical University, in particular, determines the level of respondents' awareness regarding AI technologies and their experience in using them in the educational process; identifies AI services and the purpose of their use by respondents during learning/teaching at the university; determines whether participants in the educational process consider the use of AI a violation of academic integrity; identifies opportunities and new solutions for using AI as a complement to traditional methods of learning/teaching, taking into account the realities of today. The survey was conducted in May 2023 over two weeks using Google Forms survey administration software based on the developed questionnaire «Using Artificial Intelligence for Learning/Teaching». The survey involved higher education students of various courses, levels, and forms of education and scientific-pedagogical staff of the university. For the description of research data based on theoretical conclusions and generalizations, the experience of respondents was applied using qualitative analysis of the obtained results and their interpretation. Drawings and diagrams were used for a visual-graphic representation of the research results. The perspective of further research is the development of policies, procedures, and recommendations for using AI in the educational process of higher education institutions.
References
Академічна доброчесність: виклики сучасності: збірник наукових есе учасників дистанційного етапу наукового стажування для освітян (Республіка Польща, Варшава, 16.05.22 – 24.06.2022) / уклад. Главчева Ю. М. ; Польсько-українська фундація «Інститут Міжнародної Академічної та Наукової Співпраці»; Духовна Академія Університету Кардинала Стефана Вишинського; Фундація ADD.
Варшава, 2022. 259 с. URL : https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/123456789/15265/1/praktychnyi%20dosvid%20vprovadzhennia%20akademichnoi%20dobroches
nosti.pdf (дата звернення: 17.10.2023).
Вікторова Л. Перспективи застосування сучасних технологій та штучного інтелекту у закладах вищої освіти зі специфічними умовами навчання. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип 35, том 2, 2021. https://doi.org/10.24919/2308-4863/35-2-29
Горбачов С. І. Академічна доброчесність залежить від усіх учасників освітнього процесу. Веб-сайт Служби освітнього омбудсмена України, 2021. URL : https://eo.gov.ua/akademichna-dobrochesnist-zalezhyt-vid-usikh-uchasnykivosvitnoho-
protsesu/2021/04/30/ (дата звернення: 18.10.2023).
Дорожня карта з регулювання штучного інтелекту в Україні. Bottom-Up Підхід. Міністерство цифрової трансформації України, 2023. URL : https://thedigital.gov.ua/news/regulyuvannya-shtuchnogo-intelektu-v-ukrainiprezentuemo-
dorozhnyu-kartu. (дата звернення: 18.10.2023)
Драч І., Петроє О., Бородієнко О., Регейло І., Базелюк О., Базелюк Н., Слободянюк О. Використання штучного інтелекту у вищій освіті. Міжнародний науковий журнал «Університети і лідерство». 2023. 15. С. 66–82. https://doi.org/10.31874/2520-6702-2023-15-66-82
Зубенко О. В. Штучний інтелект і вивчення іноземної мови. Закарпатські філологічні студії. Випуск 27. Том 2. 2018.
https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2022.27.2.15
Колесніков А. Академічна доброчесність в українському освітньо-науковому просторі: проблеми та соціальні загрози. Регіональні аспекти розвитку продуктивних сил України. 2019. Вип. 24. С. 122–128. URL :
http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/38304 (дата звернення: 22.10.2023)
Мар’єнко М., Коваленко В. Штучний інтелект та відкрита наука в освіті. Фізико-математична освіта. 2023. Том 38. № 1. С. 48–53.
https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-007
Положення про академічну доброчесність у Бердянському державному педагогічному університеті. Бердянський державний педагогічний університет, 2019. URL : https://bdpu.org.ua/wp-content/uploads/2020/03/akademdobrochesnist-
_sayt.pdf (дата звернення: 14.10.2023)
Сопова Д. Академічна доброчесність у системі професійної підготовки майбутнього педагога. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2018. № 3–4 (56–57). P. 52–56. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2018.3-4.5256
Сорокіна Н. Г., Артюхова А. Є., Дегтярьова І. О. Академічна доброчесність: проблеми дотримання та пріоритети поширення серед молодих вчених: колективна монографія. Дніпро : ДРІДУ НАДУ, 2017. URL : https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/29677 (дата звернення: 30.10.2023)
Слободянюк О. М. Стан дослідження проблеми забезпечення академічної доброчесності у вищій освіті України. Педагогічні науки: реальність і перспективи. 2019. Вип. 70. С. 236–240. URL : http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27916 (дата звернення: 17.10.2023 )
Ульянова Г. О., Бааджи Н. П. Академічна доброчесність як основа академічного успіху. Правова позиція. 2022. № 4 (37). С. 98–103.
https://doi.org/10.32782/2521-6473.2022-4.18
Філіпенко Л. В., Думанський О. В., Козак О. В. Академічна доброчесність в науковому та освітньому середовищі закладів освіти України: погляд крізь призму наявності штучного інтелекту. Академічні візії. Секція: Освіта/Педагогіка. 2023. № 19. С. 90–98. URL : https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/380 (дата звернення: 24.10.2023)
Шаров С. В. Сучасний стан розвитку штучного інтелекту та напрямки його використання. Українські студії в європейському контексті: зб. наук. пр. 2023. № 6. С. 136–144. URL : http://obrii.org.ua/usec/storage/conference/zb_vol6_2023.pdf#page=137 (дата звернення: 03.11.2023)
Шинкарук О. Сутність поняття «академічна доброчесність» в інтерпретації сучасних дослідників. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. Вип. 64, том 2. С. 376–380. https://doi.org/10.24919/2308-4863/64-2-60
Штучний інтелект в освіті: відповідальне ставлення. Бібліографічний покажчик / уклад. О. Найдьонова. Кропивницький : Центральноукраїнський національний технічний університет, 2023, 11 с. URL : http://dspace.kntu.kr.ua/jspui/handle/123456789/13011 (дата звернення: 15.10.2023 )
Штучний інтелект: загрози і можливості. EPAM Ukraine – найбільша ІТ-компанія в Україні. 2023. URL : https://careers.epam.ua/blog/artificial-intelligencethreats-and-opportunities (дата звернення: 19.10.2023 )
Basken P. Even at Harvard, academic efforts to combat ChatGPT are mixed. Times Higher Education. 2023. URL : https://www.timeshighereducation.com/news/evenharvard-academic-efforts-combat-chatgpt-are-mixed (дата звернення: 25.10.2023)
Bretag T. Handbook of Academic Integrity (1st ed.). SpringerReference. 2016. https://doi.org/10.1007/978-981-287-098-8 URL : https://sadbhavnapublications.org/research-enrichment-material/1-Research-Based-Books/Handbook-of-Academic-Integrity-
(PDFDrive).pdf (дата звернення: 18.10.2023 )
Cambridge university press та політика щодо використання штучного інтелекту. Національний репозитарій академічних текстів. 2023. URL : https://nrat.ukrintei.ua/cambridge-university-press-ta-polityka-shhodo-vykorystannyashtuchnogo-
intelektu/ (дата звернення: 08.11.2023)
Cassidy C. Australian universities to return to ‘pen and paper’ exams after students caught using AI to write essays. The Guardian, 10 January 10, 2023. URL : https://www.theguardian.com/australia-news/2023/jan/10/universities-to-return-to-pen-andpaper-
exams-after-students-caught-using-ai-to-write-essays (дата звернення: 05.11.2023)
Generative pre-trained transformer. Вікіпедія. 2022. URL : https://uk.wikipedia.org/wiki/Generative_pre-trained_transformer (дата звернення: 14.10.2023 )
Cotton D. R. E., Cotton P. A. & Shipway J. R. Chatting and cheating. Ensuring academic integrity in the era of ChatGPT. Innovations in Education and Teaching International, 2023. https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2190148
Lynch M. My vision for the future of artificial intelligence in education. The Edvocate, 2018. URL : https://www.theedadvocate.org/vision-future-artificialintelligence-education/ (дата звернення: 11.11.2023 )
Milmo D. ChatGPT reaches 100 million users two months after launch. The Guardian, 2023. URL : https://www.theguardian.com/technology/2023/feb/02/chatgpt-100-million-users-open-ai-fastest-growing-app (дата звернення: 01.11.2023)
Mukherjee S. UNESCO seeks regulation in first guidance on GenAI use in education. Reuters. 2023. URL : https://www.reuters.com/technology/unesco-seeksregulation-first-guidance-genai-use-education-2023-09-07/ (дата звернення: 08.11.2023)
Pokkakillath Sh. & Suleri J. ChatGPT and its impact on education. Research in Hospitality Management, 2023, 13:1, P. 31–34, https://doi.org/10.1080/22243534.2023.2239579