PREPARATION OF FUTURE PROFESSIONALS FOR YOUTH ENTREPRENEURSHIP IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-432-447Keywords:
professional education, engineering education, entrepreneurship, self-realization of engineers, preparing future specialists for entrepreneurship.Abstract
The professional training of future specialists in technical higher education institutions for self-realization primarily follows one of two typical career strategies: specialized professional work or managerial management. In light of global challenges, the importance of youth entrepreneurship, particularly in the field of engineering, has been emphasized. This article focuses on identifying the stimulation characteristics of engineering education aspirants to initiate their own businesses by analyzing the experience of individual engineering entrepreneurs, reviewing educational programs for the professional training of future engineering specialists, and revealing the essence of the developed business activity development technology. The idea that fostering the business activity development of engineering education aspirants will ensure the success of their entrepreneurial activities is substantiated. A conclusion is drawn about the necessity of complementing the content of engineering education with an entrepreneurial component and introducing business activity development technology. This approach will contribute to the actualization and development of the individual-personal qualities of future engineering specialists for starting their own businesses and successfully promoting their ventures. Thus, the need to stimulate the preparation of future engineering specialists for entrepreneurship and self-realization in youth entrepreneurship is justified and consistent. This will promote the renewal of educational objectives, improve the content and process of professional education by actualizing the entrepreneurial component, and applying innovative pedagogical technologies, teaching and monitoring methods, as well as subject-subject interaction techniques between teachers and engineering education aspirants. The obtained results are essential for scientifically substantiating the need to improve the content of engineering education, developing and using innovative technologies in preparing future specialists for self-realization in a market economy, and implementing gaming methods, business accelerators, simulators, and trainers.
References
Алєксєєва С. В, Базиль Л. О., Гриценок І. А., Єршова Л. М., Закатнов Д. О., Орлов В. Ф., Сохацька Г. В. Підготовка майбутніх кваліфікованих кадрів до підприємницької діяльності в умовах розвитку малого бізнесу: теорія і практика: монографія. Житомир : Полісся, 2020. 237 c.
Алєксєєва С. В., Базиль Л. О., Байдулін В. Б., Гриценок І. А., Єршова Л. М., Закатнов Д. О., Орлов В. Ф., Сохацька Г. В. Теоретичні і методичні основи підготовки майбутніх кваліфікованих кадрів до підприємницької діяльності в умовах розвитку малого бізнесу: монографія. Інститут професійної освіти НАПН України; за наук. ред. Закатнова Д.О. Київ: ІПО НАПН України, 2023. 179 с. URL: http://surl.li/ncerv (дата звернення: 21.10.2023).
Базиль Л. О. Індивідуально-особистісні якості щодо успішної підприємницької діяльності. Професійне становлення особистості: проблеми і перспективи: тези доповідей Х Міжнародної науково-практичної конференції (м. Хмельницький, 7-8 листопада 2019 р.) / ред. кол.: Н. Г. Ничкало, М. Є. Скиба, В. О. Радкевич [та ін.]. Хмельницький : ХНУ, 2019. С. 111-112.
Базиль Л. О. Концепція консультування з молодіжного підприємництва у закладах професійної (професійно-технічної) освіти. Інноваційна професійна освіта. 2023. Випуск 2(9). Інститут професійної освіти НАПН України; за ред. В.О. Радкевич. Київ: ІПО НАПН України. С. 343-347. https://doi.org/10.32835/2786-619-Х/2023/2.9
Базиль Л. О. Підготовка майбутніх фахівців до підприємницької діяльності: реалії і перспективи. Професійна педагогіка, 2021, 2 (23), С. 149–158. https://doi.org/10.32835/2707-3092.2021.23.149-158
Базиль Л. О., Орлов В. Ф. Проблеми консультування з питань розвитку молодіжного підприємництва. Професійна педагогіка, 2022, 1(24), 18–26. https://doi.org/10.32835/2707-3092.2022.24.18-26
Базиль Л., Орлов В. Інноваційні технології консультування з молодіжного підприємництва в системі професійної освіти. Modern technologies for solving actual society's problems: monograph. Edited by Oleksandr Nestorenko and Iryna Ostopolets. Publishing House of Katowice School of Technology, 2022. С. 64–74. https://doi.org/10.54264/M016
Молодь України – 2021. Результати репрезентативного соціологічного дослідження. Міністерство молоді та спорту України. Київ. 2021. URL : https://cutt.ly/PI6MZeF (дата звернення: 01.09.23.)
Несторенко Т. П. «Економіка суперзірок»: можливості та загрози для сфери освіти. Український журнал прикладної економіки. 2020. Том 7. № 2. С. 8–15. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-2-1
Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021–2031 роки (2020). Міністерство освіти і науки України. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/ 2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf (дата звернення: 01.09.23).
Abyzova L., Babenko O., Nestorenko T., Reshetova I., Semeniuk M., Shevchenko O. Educational management in Ukraine: the place of displaced universities. Sustainable Development Goals: The 2030 Agenda & Does environmental diplomacy reflect new challenges regarding climate change? Workshop 8.11.2017. P. 5-15. University of Economics in Bratislava, Bratislava. URL : https://cutt.ly/SYcVUXq (дата звернення: 17.10.2023).
Bae T.J., Qian S., Miao C. Fiet J.O. The relationship between entrepreneurship education and entrepreneurial intentions: A meta-analytic review. Entrepreneurship Theory and Practice. 2014. 38 (2). P. 217-254 https://doi.org/10.1111/etap.12095
Bazyl L., Radkevych O., Radkevych V., Orlov V. Interdisciplinary approach to the economic-legal socialization of specialists in modern labor market. Utopía Y Praxis Latinoamericana. 2020. 25 (1). P. 208-218. URL : http://surl.li/ncfhx (дата звернення: 15.10.2023).
Brokesova Z., Deck C., Peliova J. Bringing a natural experiment into the laboratory: The measurement of individual risk attitudes. ESI Working Paper. 16-06.
URL : http://digitalcommons.chapman.edu/esi_working_papers/184/ (дата звернення: 10.10.2023).
Grecu V., Calin D. Benefits of entrepreneurship education and training for engineering students. MATEC Web Conference, 2017, 121, P. 11-20. https://doi.org/10.1051/matecconf/201712112007
Havrilenko N., Kozitska N. Analytical support of digital transformations. Economy and Society. 2022. 38. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-38
Musibaudeen O. I., Oluseyi A. A., Busayo S. A. , Seun O. A Learning Model for Effective Teaching of Entrepreneurship Engineering Using Workshop Technology As A Case Study. Journal of Engineering Education Transformations, Volume 35, № 2, October 2021, P. 97–105. https://doi.org/10.16920/jeet/2021/v35i2/22076
Nestorenko T., Ostenda A., Kravchyk Yu., Nestorenko O. Entrepreneurship and universities: a place of academic business incubators. Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology. 2022. Volume 7. № 1. P. 63-71. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2022-1-7
Nestorenko T., Tokarenko O., Kolmakova O. Entrepreneurship in Eastern Ukraine: development in the context of armed conflict and the Covid-19 pandemic. International Relations 2021: Current issues of world economy and politics. Proceedings of scientific works from the 22nd International Scientific Conference 2nd – 3rd December 2021. P. 510-517. URL : https://cutt.ly/DHUw2WV (дата звернення: 30.10.2023)
Ostenda A., Nestorenko T., Ostenda J. Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice school of technology. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. Вип.1, 2018. С. 186-190. http://doi.org/10.31494/2412-9208-2018-1-1-186-190
Rodrigues R.G., Dinis A., do Paço A., Ferreira J., Raposo M. The effect of an entrepreneurial training programme on entrepreneurial traits and intention of secondary students, in Entrepreneurship – Born, made and educated, Burger-Helmche, T. (Ed.). 2012. P. 77–92.
Saeed S., Muffatto M., Yousafzai Sh. Y. Exploring intergenerational influence on entrepreneurial intention: the mediating role of perceived desirability and perceived feasibility. International Journal of Entrepreneurship & Innovation Management. 2014. 18 (2/3). P. 134–153.
Shchetynina O., Horbatiuk L., Alieksieieva H., Kravchenko N. Project management systems as means of development students time management skills. CEUR Workshop Proceedings. 2019. 2387. P. 370–384
Thompson E.R. Individual Entrepreneurial Intent: Construct Clarification and Development of an Internationally Reliable Metric. Entrepreneurship Theory & Practice. 2009. 3 (33). P. 669–694.