USING THE PROJECT-BASED METHODS TO DEVELOP THE FUTURE TEACHER’ SOFT SKILLS
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-475-484Keywords:
soft skills, project method, professional pedagogical training, training of future teachers, educational environment.Abstract
Formation of students’ «soft skills» is urgent requirement of modern European society, so the process of training a pedagogical specialist actualizes the problem of educational process arrangement, which contributes to the self-realization of the student's personality by developing his intellectual and organizational capabilities, volitional qualities and creative abilities. The paper focused on the application of the method of projects in the process of formation of soft skills among students. It is emphasized that the formation of soft skills is an important component of the training of future teachers. Theoretically it has been proved that using the method of projects promotes the formation of skills to make decisions in situations of lack of time; leadership qualities, ability to visualize information; ability to speak publicly; time management skills, establishing of interpersonal communication. Particular attention is paid to the structural components of the concept of soft skills. It is argued that creativity, professional English-language communication, critical thinking, self-organization are important. It is proved the need to use the project method to develop the ability to adjust to the rapidly changing demands of modern socio-economic development, define personal and professional goals independently, demonstrate the ability to follow the deadlines, develop communication skills and teamwork, and recognize one's own leadership potential. The paper highlights the essential project activity, which significantly improves the intelligence of future teachers, activates the ability to work in a team; the capability to be convincing and influential in discussions and negotiations, thoughtfully looking for a solution; the ability to reach an understanding with people around. In general, this research theoretically proved that the use of the project method contributes to the formation of students’ soft skills and increases their competitiveness in the modern educational environment. The prospect of further exploration in this direction is determined by the practical aspect of using the method of projects for the development of soft skills among students.
References
Василенко О. Формування у студентів-психологів «Soft skills» як чинник їх успішної професійної діяльності. Scientific Journal «Psychology Travelogs». 2021. Issue 2. P. 17–24.
Довмантович Н. Проектна діяльність як засіб формування самоосвітньої компетентності. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2017. Випуск 1 (40). С. 92-95.
Кірдан О. Формування Soft Skills здобувачів вищої освіти в освітньому процесі закладу вищої освіти. Збірник наукових праць Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. Вип. 6 (1). 2021. С. 152-160.
Коваль К. Розвиток «soft skills» у студентів – один з важливих чинників працевлаштування. Вісник Вінницького політехнічного інституту. Випуск Вінницького політехнічного інституту. 2015. Вип. 2. С. 162–167.
Кожушкіна Т. Міжособистісна взаємодія як складова частина «soft skills» студентів педагогічного коледжу. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. 2020. Вип. 63. С. 77–81.
Коляда Н., Кравченко О. Практичний досвід формування «soft-skills» в умовах закладу вищої освіти. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. № 3 (27). С. 137–145. 7. Кохан О. Soft skills як необхідний компонент конкурентоспроможності майбутніх фахівців. Soft skills – невід’ємні аспекти формування конкурентоспроможності студентів у ХХІ столітті: тези доповідей міжвузівського науково-методичного семінару. 2020. С. 43–46.
Молчанова В. Європейський досвід використання методу проектів та організація навчального проектування в освітніх закладах України. Педагогіка. 2018. Том 40. Вип. 2. С. 54–62.
Молчанова В. Метод проектів у професійно-педагогічній підготовці майбутніх вчителів початкової школи: теоретичне обґрунтування етапів та різновидів. Молодий вчений. № 3 (43). 2017. С. 430–434.
Муравйова І. Мар’янко Я. Soft skills у сучасних реаліях української освіти. Інноваційна педагогіка. Вип. 32. Т.1. 2021 р. С. 108-112.
Наход С. Значущість «Soft skills» для професійного становлення майбутніх фахівців соціо-економічних професій. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: Реалії та перспективи. Вип. 63. 2020. С. 131–135.
Полонська Т. Теоретичні основи проектної методики навчання іноземної мови учнів профільної школи. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2011. Вип. 9. С. 141–147.
Поночовна Т. Проектна методика навчання професійного спілкування в процесі вивчення іноземних мов. Науковий журнал LOGOS. Мистецтво наукової думки. № 1. 2018. С. 117–119.
Трофименко А. Теоретичні аспекти формування навчальної компетентності майбутнього вчителя іноземних мов. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. 2010. Вип. 89 (2). С. 246–251.