INTEGRATED LEARNING AS A MODERN APPROACH TO TEACHING A FOREIGN LANGUAGE IN PEDAGOGICAL HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-498-509Keywords:
integration, integrated learning, higher education institution, English for Specific Purposes (ESP), Сontent and Language Integrated Learning (CLIL), English as a Medium of Instruction (EMI).Abstract
The article analyses and determines the practical value of theoretical studies of integrated learning as a modern approach to teaching a foreign language in pedagogical higher education institutions. The relevance of using integrated learning is related to the student-centred orientation and modernisation of higher education in Ukraine, which should be focused primarily on the best international practices, students’ future professional activity and their realisation as individuals in modern society. It emphasises that integration is the result of a high level of implementing interdisciplinary links, which involves establishing relations between branches of knowledge in order to study the common and distinctive features deeply. It is emphasised that the primary goal of integrated learning is to use interdisciplinary integration to create optimal conditions for the students’ general, physical and mental development and competencies. The article identifies the main types, levels, approaches and advantages of implementing integrated learning in the educational process. The authors highlight the three most common approaches to teaching a foreign language in higher education institutions based on integrated learning (ESP, CLIL EMI). Teaching English for Specific Purposes (ESP) is one of the most established approaches in higher education institutions. Studying a foreign language within this approach is performed considering the future profession or speciality. A dual focus characterises the approach of Content and Language Integrated Learning (CLIL). It emphasises the use of a foreign language as a means of acquiring professional and general competencies within the CLIL approach. Using English as a medium of instruction (EMI) involves learning all educational components in a foreign language. The main advantages and difficulties of implementing EMI in pedagogical higher education institutions are mentioned. It is emphasized that the transition should be gradual and systematic. The article summarises that introducing integrated learning is a natural phenomenon in higher education modernising. In general, integration will enable students to acquire generalised, comprehensive knowledge that can broaden their horizons and perception of the world and prepare them for future professional activities.
References
Бєляєва А. Англійська мова за професійним спрямуванням: зміст та цілі дисципліни. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». 2015. Вип. 52. C. 36–38. URL : https://lingvj.oa.edu.ua/articles/2015/n52/14.pdf (дата звернення: 02.10.2023).
Бойко Є. Г., Рафальська О. О., Юхимович Г. П. Інтегрований підхід до навчання в освітньому процесі. Управління розвитком складних систем : збірник наукових праць / гол. ред. Лізунов П. П. Київ : Київський національний університет будівництва і архітектури, 2019. № 38. С. 92–97. URL : https://repositary.knuba. edu.ua/server/api/core/bitstreams/12da0282-e255-47a1-812d-9280551c554f/content (дата звернення: 03.09.2023).
Бортник С. Б. Англійська як мова викладання: виклики й особливості роботи викладачів. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Соціальні комунікації. 2019. Том 30 (69). № 3. Ч. 1. C. 96–101. URL : https://philol.vernadskyjournals. in.ua/eng/journals/2019/3_2019/part_1/20.pdf (дата звернення: 13.09.2023).
Брик Т. О., Лєбошина Н. В. Використання CLIL (інтегрованого предметно-мовного навчання) у формуванні та розвитку вмінь іншомовного професійного спілкування майбутніх офіцерів у вищих навчальних закладах. Молодий вчений. 2019. Вип. 69. С. 41–43. URL : http://molodyvcheny.in.ua/ files/journal/2019/5.1/13.pdf (дата звернення: 13.09.2023).
Бурмакіна Н. Проблеми імплементації фахових дисциплін з англійською мовою викладання у програму підготовки здобувачів вищої освіти. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / [редактори-упорядники М. Пантюк, А. Душний, В. Ільницький, І. Зимомря]. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2023. Вип. 59. Том 1. С. 239–243. URL : http://www.aphn-journal.in.ua/archive/59_2023/part_1/59-1_2023. pdf#page=239 (дата звернення: 13.09.2023).
Горбатюк О. В. Інтегроване навчання в сучасній школі. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка: збірник за підсумками звітної наукової конференції викладачів, докторантів і аспірантів. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2022. Вип. 21. С. 144–145. URL : https://biolog.kpnu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/10/naukovi-pratsi-k-pnu-im.i.-ohiienka-zbirnyk-za-pidsumkamy-zvitnoi-naukovoi-konferentsii-vyp.21.pdf#page=144 (дата звернення: 20.09.2023).
Інтегроване навчання. EdEra. URL : https://edera.gitbook.io/glossary/ integraciya/intehrovane_navchannia (дата звернення: 23.09.2023)
Коновальчук С. Зміст поняття інтегрованого навчання професійної діяльності засобами іноземної мови. Наукові записки. Серія: Філологічні науки (мовознавство). Випуск 96 (2). Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2011. С. 503–506. URL : https://cusu.edu.ua/download/nz_2011_96_2.pdf#page=503 (дата звернення: 03.09.2023).
Кулішов В. С. Теоретичні і методичні аспекти проведення інтегрованих занять у закладі професійної освіти на засадах компетентнісного підходу: навчально-методичний посібник. Біла Церква : БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України, 2021. 68 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/724681 (дата звернення: 15.09.2023).
Купчик Л., Літвінчук А. Англійська мова як засіб викладання у вищій школі: європейський контекст. Молодь і ринок. 2022. Вип. 9-10 (207-208). С. 118–122. DOI: 10.24919/2308-4634.2022.271021
Куценко Т. Інтеграція у світовій шкільній освіті: суть, види та шляхи реалізації. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / [редактори-упорядники М. Пантюк, А. Душний, І. Зимомря]. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 27. Том 3. С. 173-179. URL : http://aphn-journal.in. ua/archive/27_2020/part_3/27-3_2020.pdf#page=173 (дата звернення: 15.09.2023).
Морська Л. І. Англійська мова для спеціальних цілей (ESP): історія виникнення підходу та його специфіка. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. В. Козубовська. Ужгород : Говерла, 2012. Вип. 25. С. 136–138. URL : https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/917 (дата звернення: 25.09.2023).
Рудичик О. М. Предметно-мовне інтегроване навчання як засіб підвищення мотивації до навчання. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Одеса, 2020. Вип. 2 (131). С. 116–121. DOI: 10.24195/2617-6688-2020-2-15.
Яременко-Гасюк О. О., Полтавченко Д. В.. Комунікативний аспект методики CLIL у модернізації змісту іншомовної освіти в закладах загальної середньої освіти. Київський науково-педагогічний вісник. 2021. Вип. 22. С. 79–84. URL : http://knopp.org.ua/file/22_2021.pdf#page=79 (дата звернення: 13.09.2023).
Albassri I. A. Needs-Analysis-Informed Teaching for English for Specific Purposes. Electronic Theses, Projects, and Dissertations. 2016. 143 p. URL : https://scholarworks.lib.csusb.edu/etd/274 (дата звернення: 22.09.2023).
Anthony L. Introducing English for Specific Purposes. 1st edition. New York, 2018. 220 p. URL : https://www.routledge.com/Introducing-English-for-Specific-Purposes/Anthony/p/book/9781138936652 (дата звернення: 25.09.2023)
Chiarotto L. Natural curiosity : a resource for teachers : building children's understanding of the world through environmental inquiry. Laboratory School at the Dr. Eric Jackman Institute of Child Study Ontario Institute for Studies in Education. Canada : University of Toronto, 2011. 167 p.
CLIL. British Council. Teaching English. URL : https://www.teachingenglish.org.uk/ professional-development/teachers/knowing-subject/c/clil (дата звернення: 13.09.2023)
Coyle D., Hood P., Marsh D. Content and language integrated learning. England : Cambridge University Press, 2010.
Khaliavka-Vasylieva L., Zhdanova-Nedilko O. Використання CLIL для вивчення іноземної мови у педагогічному закладі освіти. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Technicznej w Katowicach. 2022. C. 103–112. DOI: 10.54264/0050
Macaro E., Curle S., Pun J., An J., Dearden J. A systematic review of English medium instruction in higher education. Language Teaching. 2018. № 51 (1). С. 36–76. DOI: 10.1017/S0261444817000350
Marsh D. Bilingual education & content and Language Integrated kearning. Paris: International Association for Cross-cultural Communication. 1994. Language Teaching in the Member States of the European Union (Lingua), University of Sorbonne.