MANAGEMENT AND METHODOLOGICAL ASPECTS OF THE IMPLEMENTATION OF INDIVIDUAL EDUCATIONAL TRAJECTORIES OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-2-48-57Keywords:
educational institution, individual educational trajectory, individual development program, persons with special educational needs, inclusive education, inclusive learning, managerial foundations, methodological support, educational managementAbstract
The article highlights the managerial and methodological aspects of implementing individual educational trajectories (IETs) for persons with special educational needs (SEN) within an inclusive educational environment. It emphasizes that the development of IETs serves as a mechanism for ensuring the right to quality education, taking into account each learner’s abilities, needs, interests, and learning pace. The regulatory and legal framework governing the process of educational individualization is summarized, the relevant scientific literature is analyzed, and the main challenges of implementing Individualized Education Technology (IETs) in educational institutions are identified. The stages of IET implementation are outlined. The managerial foundations for implementing IETs are presented, including compliance with legal regulations, strategic planning, coordination among stakeholders involved in the implementation process, resource management, information, and analytical support, guidance for all participants in the educational process, ensuring flexibility and variability in educational delivery, and monitoring and evaluating outcomes. It is established that methodological support for IETs should be grounded in the principles of humanism, inclusiveness, collaboration, scientific rationale, and adaptability. Effective implementation of IETs requires not only a transformation of teaching approaches but also the creation of conditions for ongoing professional development of educators, well- established collaboration with specialists and families, and the integration of innovative methods and technologies. Only under such conditions can quality education be ensured for every person with SEN. The role of the head of the educational institution is emphasized as a strategic organizer of individualized learning. The article substantiates the necessity of a comprehensive, interdisciplinary, and innovative model for IET implementation, integrated into educational policy and institutional development strategy. It concludes with a recommendation for further research focused on adapting international experience in IET implementation to the Ukrainian educational context.
References
Алєксєєва C. Дидактичний алгоритм розроблення індивідуальної освітньої траєкторії. Витоки педагогічної майстерності. 2023. Випуск 32. С. 5–9.
Бавольська О. Модель індивідуальної підтримки учнів з особливими освітніми потребами в контексті інклюзивної освіти. Інклюзивне навчання. Вересень. 2022. № 3 (94). С. 89–97.
Бобровський М. В., Горбачов С. І., Заплотинська О. О., Ліннік О. О. Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти. 2-ге видання, перероб. і доп. Київ, Державна служба якості освіти, 2021. 350 с.
Про освіту : Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 25.06.2025).
Про повну загальну середню освіту : Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 25.06.2025).
Індивідуальна освітня траєкторія: запитання й відповіді для директора школи. URL: https://sqe.gov.ua/individualna-osvitnya-traiektoriya/ (ДАТА ЗВЕРНЕННЯ: 25.06.2025).
Інклюзивна освіта: навчальний посібник. Київ : ТОВ «Агентство «Україна», 2019. 300 с.
Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти: постанова Кабінету Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/530-2019-%D0%BF#Text (дата звернення: 25.06.2025).
Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти: постанова Кабінету Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2021-%D0%BF#Text (дата звернення: 25.06.2025).
Саранча І., Швед В., Омельченко О. Індивідуальна інклюзивна освітня траєкторія: сутність та зміст. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. Вип. 62. С. 299–306.
Шелестова Л. В., Барановська О. В. Індивідуалізація навчання в умовах змішаної форми організації освітнього процесу у початковій школі: методичний посібник / наук. ред. д. пед. наук, проф. О. В. Малихін. [Електронне видання]. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2024. 225 с.
Ярмола Н. Індивідуальна освітня траєкторія дитини з порушеннями інтелектуального розвитку: практичні кроки. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2021, 1(14), 195–201.