ПЕДАГОГІЧНА ТВОРЧІСТЬ ЯК УМОВА ЕФЕКТИВНОЇ ЛОГОПЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ ДІТЯМ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-84-93Ключові слова:
логопедична допомога, діти з особливими освітніми потребами, порушення мовлення, педагогічна творчість, креативність, фахова підготовка логопеда, умови розвитку креативності.Анотація
Стаття присвячена проблемі дослідження педагогічної творчості як умови ефективної логопедичної допомоги дітям дошкільного віку із особливими освітніми потребами. Автори зазначають, логопедична допомога дітям із особливими освітніми потребами з’явилась в системі освіти України відносно недавно та описують історичний шлях становлення та розвитку означеного напрямку роботи. У статті обґрунтовується важливість педагогічної творчості в професійній діяльності логопеда. Зокрема, така необхідність визначається віковими та індивідуальними особливостями дітей дошкільного віку (нерозвиненість емоційно-вольової сфери, акселерація інтелектуального розвитку, зниження рівня пізнавальної діяльності, гаджеталізація дозвілля), насиченістю професійної діяльності логопеда педагогічними проблемами (стратегічними, тактичними, ситуативними), умови професійної діяльності (безперервність, систематичність, відкритість, публічність жорстка регламентованість у часі, залежність від методичного, технічного оснащення логопедичного кабінету, регламентованість педагогічною наукою та вимогами суспільства, позитивним досвідом педагогічної культури). Авторами визначається, що розв’язання завдання якісної фахової підготовки майбутніх логопедів невід’ємно пов’язано із формуванням у них здатності до творчої діяльності. Основна роль при цьому відводиться викладачам вищого закладу освіти. Фахова підготовка креативного професіонала реалізується шляхом створення оптимальних психолого-педагогічних умов, зокрема встановлення сприятливих взаємин викладача та здобувача, постановка перед здобувачами педагогічних цілей, досягнення яких потребує максимального вияву творчості, підвищення емоційної насиченості освітнього процесу.
Посилання
Берник Т. Л. Розвиток диференційованих форм логопедичної допомоги дітям з мовленнєвими вадами в Україні (1945-2000) : автореф. дис.... канд. пед. наук). Київ, 2006. 20 с.
Бондар В., Золотоверх В. Інтерпретація еволюції спеціальної освіти: зародження, становлення, розвиток (до десятиріччя Інституту спеціальної педагогіки АПН України). Дефектологія. 2004. Вип. 1. С. 2-10.
Вознюк О. В. Розвиток особистості педагога в умовах цивілізаційних змін : теорія і практика. Житомир, 2013. 614 с.
Донченко О. С. Розвиток професійної креативності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти засобами арт-терапії : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ. 2018. 261 с.
Дубасенюк О. А. Теоретичні і прикладні аспекти розвитку креативної освіти у вищій школі. Житомир, 2012. 284 с.
Линдіна Є. Ю. Історична ретроспектива логопедичної допомоги в системі освіти України. Розвиток освітніх систем в умовах євроінтеграційних трансформацій: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, м. Чернівці, 26-27 травня 2021 року. Чернівці : Чернівецький нац. ун-т, 2021. С. 204-208.
Проєкт наказу «Про затвердження Порядку надання логопедичних послуг в системі освіти» від 11 вересня 2020 року. URL : https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-nakazu-pro-zatverdzhennya-poryadku-nadannya-logopedichnih-poslug-v-sistemi-osviti (дата звернення: 25.02.2023).
Туриніна О. Л. Психологія творчості. Київ : МАУП, 2007. 160 с.
Шандрук С. К. Психологічні засади розвитку професійних творчих здібностей майбутніх практичних психологів : дис. … д-ра психол. наук : 19.00.07. Тернопіль : Тернопільський національний ун-т, 2016. 458 с.
Lyndina, Y. (2022). Interdisciplinary Links of Speech Therapy for Individuals or Children with Special Needs. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 14 (4), 260–273.