ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ В СТУДЕНТІВ МОТИВАЦІЇ В ОСВІТНІЙ СФЕРІ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА СПОРТУ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-217-224Ключові слова:
мотивація, мотиваційні фактори, навчальна діяльність, фізична культура, спорт.Анотація
У статті розглянуто тему впливу мотивації на студентів у сфері фізичної культури та спорту. Основою будь-якої діяльності є мотивація, адже саме від неї залежать зацікавленість людини, її активність, цілеспрямованість, направленість на задоволення своїх потреб, визначення життєвої орієнтації. Під мотивацією зазвичай розуміється процес спонукання до діяльності задля досягнення поставленої мети. У зв'язку з тим, що метою вищої професійної освіти є підготовка висококваліфікованих фахівців, конкурентоспроможних на ринку праці, які працюють за спеціальністю, підвищуються вимоги до високої якості освіти, як до системи загалом , так і до рівня викладацької діяльності зокрема. Отримані дані розкривають структуру мотивації студентів і свідчать про необхідність втручання у процес її формування. Фізичне виховання – це особливий процес, який стосується біологічної, соціальної, психологічної діяльності особистості. Традиційний шлях освоєння цінностей фізичної культури із пріоритетом фізичної підготовки, спрямований на виконання уніфікованих програмних залікових нормативів, – це лише базис для формування всієї системи цінностей фізичної культури, які далеко не вичерпуються тільки фізичними кондиціями молодої людини і є єдністю у розвитку духовної й фізичної сфер. Мотивація до фізичної активності – особливий стан особистості, спрямований на досягнення оптимального рівня фізичної підготовленості та працездатності. Процес формування інтересу до занять з фізичної культури і спорту – це багаторівневий процес: від перших елементарних гігієнічних знань та навичок до глибоких психофізіологічних знань теорії і методики фізичного виховання та інтенсивних занять спортом. Успіх роботи студентів з фізичного виховання у ЗВО залежить від ефективності організованих занять, починаючи з 1-го курсу. З огляду на це можна стверджувати, що мотивація для студентів є найефективнішим способом покращити процес навчання, мотиви – його рушійними силами в засвоєнні матеріалу.
Посилання
Артеменко Б. О. Вікові особливості формування психофізіологічних властивостей і фізичного розвитку спортсменів : автореф. дис. канд. біологічних наук : 00.03.13. Черкаси, 2021.
Березкіна О. О., Височина О. А. Мотивація до занять фізичною культурою і спортом студентів технічного вузу. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2017. Вип. 11 (93). С. 17-20.
Грецький О., Мицкан Б. Особливості формування та підтримки мотивації до занять спортом. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура. 2015. Вип. 17. С. 126-135.
Круцевич Т. Ю., Петровський В. В. Фізичне виховання як соціальне явище. Теорія і методика фізичного виховання : підручник / під ред. Т. Ю. Круцевич. Київ : Олімпійська література, 2008. Т. 1. С. 27-46.
Москаленко Н., Кошелева О., Рузанов В., Решетилова В., Михайленко Ю., Нежданова Н. Емпіричний аналіз динаміки мотивації майбутніх фахівців як важливої складової структури їх професійних якостей. Вісник ОНУ ім. І.І. Мечникова. Серія : Психологія. 2015. Т. 20. Вип. 3 (37). Ч. 1. С. 71–81.
Москаленко Н., Кошелева О., Рузанов В., Решетилова В., Михайленко Ю. Особливості організації позанавчальних занять з фізичного виховання для студентів різних груп спеціальностей. Спортивний вісник Придніпров’я. Науково-практичний журнал. 2021. № 1. С. 151-160.
Основи теорії спорту для всіх : метод. посібник / Товт В. А., Ляховець Л. О., Ляховець-Булеца К. М., Степчук Н. В. Ужгород : Говерла, 2014. 108 с.
Остополець І. Ю., Лисенко Л. Л. Психологія фізичного виховання: навчальний посібник з курсу. Слов’янськ : ДДПУ, 2015. 102 с.
Теорія і практика національної системи спорту для всіх : навчальний посібник / укладачі : В. А. Товт, В. Я. Сусла. Ужгород : ПП «Данило С.І.», 2017. 128 с.