ПЕДАГОГІЧНА ОРТОБІОТИКА ЯК СКЛАДНИК ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-296-304Ключові слова:
здоров'я, здоров’язбереження, ортобіотика, компетентність педагога.Анотація
Здоров'я для людини як живої істоти має бути абсолютною, природною життєвою цінністю, адже від його рівня залежить задоволення практично всіх потреб, якість і тривалість життя. Тільки здоровий, життєво активний організм здатний на повну і якісну взаємодію індивіда з зовнішнім середовищем: зі світом природи і соціальними умовами існування. Однак останнім часом у сучасному українському суспільстві спостерігається стрімке погіршення здоров’я громадян, дітей, молоді, що зумовлює пошуки нових способів здоров’язбереження та відповідального ставлення до власного індивідуального здоров’я як цінності. У зв’язку з цим актуальною проблемою є підвищення професійної компетентності педагога шляхом використання ідей ортобіотики. Адже для вчителя є важливим не лише набуття знань, вмінь і навичок піклуватися й усвідомленно ставитися до власного індивідуального здоров’я, а й навчити цьому учнів. При цьому могутнім механізмом є особистий приклад. Ортобіотика як наука про самозбереження здоров’я людини пропонує особистості засоби практичного оволодіння технікою збереження власного здоров’я (фізичного, психічного, розумового та духовного) задля продовження продуктивного, якісного, оптимістичного людського життя якомога довше. Саме педагогічна ортобіотика повинна знайти своє місце в змісті професійної освіти, метою якої є формування саногенного мислення, шляхом відпрацювання особистої стратегії здоров’язбережувальної поведінки, опанування низкою методик задля запобігання та подолання тих ситуацій та станів, що несуть загрозу для особистого здоров’я вчителя та колективу (педагогічного і учнівського) в цілому. Мета дослідження полягає у вивченні сутності й значення ортобіотики як здоров’язберігаючої технології довголітньої працездатності, уявлень про неї в студентів педагогічного університету – майбутніх учителів. Результати педагогічної діагностики показали, що багато студентів не мають достатніх знань з ортобіотики, а їх поточний стан здоров’я потребує корекції. Це свідчить про те, що не вистачає професійної підготовки і навичок здоров’язбереження в майбутніх учителів, недостатня вмотивованість їх на підвищення рівня культури здоров’я. Отже, необхідно збагатити зміст професійно-практичної підготовки майбутніх фахівців здоров’язберігаючими технологіями і більше уваги приділяти формуванню культури власного здоров’я, вмотивованості до дотримання здорового способу життя.
Посилання
Мечников И. И. Этюды о природе человека. 5-е изд. Москва : Изд-во АН СССР, 1961. 290 с.
Несторенко Т. П. «Економіка суперзірок»: можливості та загрози для сфери освіти. Український журнал прикладної економіки. 2020. Том 7, № 2, С. 8–15. DOI 10.36887/2415-8453-2020-2-1.
Остополець І. Ю. Фасилятивний потенціал як професійно важлива якість особистості майбутнього вчителя. Науковий журнал «Габітус». Вип. 27. 2021. С. 38–42. URL : https://doi.org/10.32843/2663- 5208.2021.27.6 (дата звернення: 06.03.2023).
Сургова С. Ю. Ортобіотика як здоров’язберігаюча технологія навчання майбутніх соціальних працівників. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. 2018. Вип. 150. С. 127–131.
Шевченко О. В. Інновації здоров’язбережувальних технологій у підготовці майбутніх учителів фізичної культури. Наукові записки [Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія : Педагогічні науки. 2018. Вип. 2 (173). С. 244–247.
Abyzova L., Babenko O., Nestorenko T., Reshetova I., Semeniuk M., Shevchenko O. Educational management in Ukraine: the place of displaced universities. Sustainable Development Goals: The 2030 Agenda & Does environmental diplomacy reflect new challenges regarding climate change? Workshop 8.11.2017. University of Economics in Bratislava, Bratislava. 2017. URL : https://cutt.ly/SYcVUXq (дата звернення: 28.02.2023).
Nestorenko T., Nestorenko O., Morkūnas M., Volkov A., Baležentis T, Štreimikienė D. Optimization of Production Decisions under Resource Constraints and Community Priorities. Journal of Global Information Management. Volume 30, Issue 12, 2022. Р. 1–24. DOI: 10.4018/JGIM.304066.