У ПРОЄКЦІЇ ДВОХ КУЛЬТУР: МІФОЛОГІЗМ ЯК ОСНОВА ХУДОЖНЬОЇ СВІДОМОСТІ ВОЛТА ВІТМЕНА ТА БОГДАНА-ІГОРЯ АНТОНИЧА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-933X/2024-XX-3

Ключові слова:

міф, міфопоетична свідомість, міфопоетичні елементи, символи, сучасна культура, архетипна пам’ять, національна самосвідомість

Анотація

Стаття присвячена дослідженню міфопоетичної свідомості Волта Вітмена та Б.-І. Антонича, їхньому унікальному підході до національних і релігійних тем у житті людства. Обидва поети черпали натхнення з давньої віри своїх предків, розглядаючи її джерелом своєї творчості. Архетипи, символи, мотиви й образи з архетипної пам’яті слугували не лише носіями соціокультурної, історичної та архетипної пам’яті, але й відображали сутність їхніх культур. В. Вітмен та Б.-І. Антонич стали «передавачами» національної самосвідомості, акцентуючи увагу на потенційній втраті тисячолітніх культур, якщо останні будуть знехтувані. Авторка наголошує на уявленні про міф як виключно пов’язаному з архаїчним мисленням, стверджуючи його постійну присутність у сучасній культурі. Міф виступає як окрема форма світогляду, глибоко врізана в людську свідомість, тому авторка і досліджує взаємодію літератури та міфу, підкреслюючи двозначну природу фольклору як культурного посередника. Систематичне вивчення й аналіз міфологічних мотивів у сучасній культурі з урахуванням їх постійної присутності та впливу й обумовлює актуальність дослідження. Міфологізм українського й американського поетів у статті розглянуті саме через міфологічні образи, якими рясніє їхня творчість. Зокрема, сонячні архетипні образи та символи, особливо Сонце, виокремлюються у творах В. Вітмена та Б.-І. Антонича. Поети надають цим символам глибокий смисл, розглядаючи їх як життєдайну силу та символічне втілення божественного. Синтез міфопоетичних елементів у їхніх творах відображає глибоке поєднання з первісними віруваннями та міфологічною свідомістю. Таким чином, стаття присвячена дослідженню міфопоетичної свідомості поетів, підкреслено використання поетами архетипів і символів для формування культурних наративів та цінностей. Дослідження акцентує увагу на вічній актуальності міфу в сучасній культурі та літературі, зображаючи його як динамічну силу, що формує колективну свідомість протягом усього періоду існування людства.

Посилання

Радіонова Н. В. Філософсько-антропологічні інтенції творчості М. В. Гоголя : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філос. наук: 09.00.04 «Філософська антропологія, філософія культури». Київ, 2000. 19 с.

Волобуєва О. В. Синкретизм поганських та християнських вірувань в українському фольклорі. URL: http://referats.lutsk.ua/case.php?refid=1146/ (дата звернення: 20.10.2009).

Грубінко В., Степанюк А. Від антропоцентризму – до біоцентризму. Вісник Національної академії наук України. № 4. 2002. URL: http: //www.nbuv.gov.ua/portal/herald/2002-04/index.htm (дата звернення: 02.11.2008).

Антонич Б. І. Повне зібрання творів. Передмова Миколи Ільницького ; Упорядкування і коментарі Данила Ільницького. Львів : Літопис, 2009. 968 с. + 32 с. ілюстр.

The Walt Whitman Archive URL: https://whitmanarchive.org/published/LG/1855/poems (дата звернення: 02.02.2024).

Антонич Б.-І. Велика гармонія: модерністична поезія ХХ ст. Б.-І. Антонич. Київ, 2003. 305 с.

Войтович В. Українська міфологія. Київ : Либідь, 2002. 664 с.

Творчі паралелі: Волт Вітмен та Богдан-Ігор Антонич : монографія. Донецьк : ЛАНДОН-ХХІ, 2012. 167 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-10