ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN FOREIGN LANGUAGE TRAINING: ADVANTAGES AND DISADVANTAGES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-933Х/2024-ХХII-11

Keywords:

artificial intelligence, foreign language training, English, mobile application, selfeducation

Abstract

Nowadays artificial intelligence is an integral part of successful development in many industries. However, along with numerous supporters, there is a cohort of skeptics who are always trying to find flaws. Analizing foreign language training and AI, we emphasize the emergence of multifaceted applications aimed at studying certain language aspects, correcting grammatical or lexical errors and developing foreign language speaking skills, etc. The current study is devoted to considering the characteristics of a number of mobile applications that students can use in order to deepen and polish their foreign language competences, in particular as a component of self-education. The scientific research provides an example of the results of an experiment in two groups of students who used the proposed applications as independent extracurricular work for six months in order to analyze the impact of communication with native speakers on the development of speaking skills. The programs considered in the study have both their advantages and disadvantages. We should admit the possibility of communication in written or audio form, as well as participation in real sessions. The ability to receive comments on errors in the feedback format deserves special attention. From the results of the research, we are convinced that constant training of speaking skills contributes to increasing the level of students and their confidence in conducting business communication. We adhere to the opinion of the need to continue research on the use of AI in the educational process, in particular in the study (among other things, independently) of foreign languages.

References

Візнюк І., Буглай Н., Куцак Л., Поліщук А., Киливник В. Використання штучного інтелекту в освіті. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Випуск 59. Вінниця : ТОВ «Друк плюс», 2021. С. 14–22.

Гарбуза Т., Дружченко Т. Використання штучного інтелекту для імітації реального спілкування іноземною мовою. Роль штучного інтелекту у вивченні іноземних мов : тези доп. Міжвуз. наук.-метод. семінару (Київ, 15 лют. 2024 р.). Київ : Держ. торг.-екон. ун-т, 2024. С. 24–26.

Зварич І. Штучний інтелект у процесі вивчення іноземної мови в університетах України. Роль штучного інтелекту у вивченні іноземних мов : тези доп. Міжвуз. наук.-метод. семінару (Київ, 15 лют. 2024 р.). Київ : Держ. торг.-екон. ун-т, 2024. С. 32–36.

Калько Р., Декусар Г., Лагун К. Теоретичні та практичні засади використання методів штучного інтелекту при вивченні іноземних мов у ЗВО. Наукові записки: Серія «Філологічні науки». Вип. 1 (208). Кропивницький : «Гельветика», 2024. С. 181–187.

Паламар С., Науменко М. Штучний інтелект в освіті: використання без порушення принципів академічної чесності. Освітологічний дискурс, № 1 (44), 2024. С. 68–83. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/48609/1/Palamar_S_P_Naumenko_M_S_OD_2024.pdf.

Теслюк В. Перспективи застосування штучного інтелекту в освітньому процесі: теоретичний аспект. Молодь і ринок, № 6 (226). Дрогобич, 2024. С. 183–188.

Шум О. Іншомовна підготовка із використанням штучного інтелекту: переваги та недоліки. Наукові записки Національного університету «Острозька академія», серія «Філологія»: науковий журнал. Вип. 21 (89). Острог : Вид-во НаУОА, 2024. С. 224–227.

Published

2024-12-30