CONCEPTUALIZATION: THE STAGES OF CONCEPT FORMATION
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-933X-2019-1-9-217-226Keywords:
concept, conceptualization, sensory perception, value attitude, categorical characteristics, generalization.Abstract
Linguocognitive and linguocultural analysis of cultural concepts is the main area of modern interdisciplinary research. Particular interest is the study of concepts that reflect the history, social life and culture of a nation. This article is devoted to the stages of formation of the cultural concept “flapper” in the American conceptual model of society. The choice of the object of study is due to its importance as a semi-symbol of the era of the 20s of the last century. The flapper concept represents the image of a young and courageous American woman who has changed the standards of behavior and beauty. The emergence of this concept was due to economic and social changes in the life of American society in the 1920s. The new phenomenon of social and cultural life was characterized by a value attitude of the society, that is why it was formed into a concept. The new concept, being integrated into the conceptual system, supplements or changes the worldview of the nation, as in the case with the concept of “flapper”, which in many ways changed the concept of “woman”, as well as the attitude of society to it. Being a unit of the conceptual model of the world, at the cognitive level, the concept of “flapper” is manifested in the value relation to the concept from the point of view of social norms, expressed in condemnation or approval; on a pragmatic level – in the impulses to follow the example, or to cease the existence of such a concept. As a category of consciousness, the concept of “flapper” is a combination of rational and emotional, concrete and abstract components. The rational component of this concept is represented by the objective characteristics of the social and verbal behavior of young women, due to values, norms and rules; feelings of sympathy and antipathy as emotional reactions to behavior represent the emotional component. The specific in the concept is the sensually given characteristics of the image, which is part of material reality. The conceptualization process of the flapper phenomenon is analyzed in this article.
References
Бахметьева И.А. Тематическая группа слов, обозначающих понятие "женщина" в английском языке: Автореф. дисс. канд. филол. наук. – Воронеж, 2003.
Боринштейн Е.Р., Кавалеров А.А. Личность: ее языковые и ценностные ориентации. – Одесса, 2001.
Вежбицкая А. Семантика, культура и познание, общечеловеческие понятия в культуроспецифических контекстах // Thesis. – 1993. – Вып. 3.
Витгенштейн А. Логико-философский трактат // Философские работы. – М., 1994. – Ч. 1.
Гуревич А.Я. Категории средневековой культуры. – М.,1972.
Карасик В.И., Слышкин Г.Г. Лингвокультурный концепт как единица исследования // Методологические проблемы когнитивной лингвистики: Сб. науч. тр. /Под ред. Стернина И.А. – Воронеж, 2001.
Лурье С.В. Историческая этнология. – М., 1988.
Любимова С.А. Лингвокультурный типаж "девушка-flapper" в американском дискурсе. Семантико-когнитивные и прагматические аспекты репрезентации. Saarbrücken : LAP Lambert Academic Publishing, 2015. – 304 с.
Рубинштейн С.Л. Принципы и пути развития психологии. – М.,1959.
Руднев В. Словарь культуры ХХ века. – М., 1997.
Степанов Ю.С. Константы: словарь русской культуры. – М., 1997.
Стернин И.А. Коммуникационное и когнитивное сознание // С любовью к языку. – Москва – Воронеж, 2002.
Телия В.Н. Метафоризация и ее роль в создании языковой картины мира // Роль человеческого фактора в языке: Язык и картина мира. – М., 1988.
Телия В.Н. Человеческий фактор в языке: Языковые механизмы экспрессивности. – М., 1991.
Томашева И.В. Понятие "лакуна" в современной лингвистике. Эмотивные лакуны // Язык и эмоции. – Волгоград, 1995.
Уорф Б.Л. Отношение норм поведения и мышления к языку // Зарубежная лингвистика. – М., 1999. – Т. 1.
Фрумкина Р. М. Концепт: попытка эпистемологического анализа термина // Язык и наука конца XX века: Сб. статей. М.: Рос. гос. гуманит. ун-т, 1995. С. 80–117.
Хэллидей М.К. Лингвистическая функция и литературный стиль // Новое в зарубежной лингвистике / Под ред. Н.Н. Попова. – М., 1980. – Вып. Х.
Zeitz J. A madcap story of sex, style, celebrity, and the women who made America modern. – New York, 2006.