THE SPECIFICS OF CHRONOTOPE IN L. PERVOMAYSKY`S NOVEL “WILD HONEY”
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-933X/2025-XXV-2Keywords:
L. Pervomaisky, artistic time, artistic space, poetics, mythopoetics, intertextuality, lyricismAbstract
War, as a social cataclysm, robs individuals of home and peace, and causes separation; it forces a person to exist on the road, compelling them to transcend the boundaries of their usual personal space. A distinctive feature of the artistic concept of Leonid Pervomaysky’s novel “Wild Honey” (1963) is the combination of ideological and philosophical-psychological lines that define its aesthetics.The writer demonstrates the dependence of an individual’s fate on overall state policy, portraying its destructive impact on the personality. In the novel, the military theme is raised in connection with the motifs of seeking happiness and love, which contribute to the individualisation of characters, manifesting the variety of human fates amidst historical upheavals. The author transmits ideological myths, yet the specific nature of the epic chronotope’s conceptualisation and the motifs testify to the artist’s gravitation towards form-shaping elements more characteristic of modernism than of socialist realism. This points to a stylistic synthesis, which is typical of this period (similarly seen in novels such as R. Andriyashyk`s “People of Fear” and P. Zahrebelnyi’s “The Miracleˮ, etc.).The opposition of “road vs. home” acquires significant importance in the plot: the novel begins with the heroine’s journey and ends with her finding peace and happiness in her granddaughter, Sasha, named in honour of her repressed husband. In the very first sentence of the prologue to “Wild Honeyˮ, the image of the past is associated with the road. Memories connect the woman with the figures of her past life, giving Varvara’s existence a sense of fullness and stability. The motif of “the border” is literalised by the frontline reality, specifically the opposition of “our own vs. the enemy”, while also referring to the characters’ moral boundaries. The earth is conceptualised as the place of an ontological battle between good and evil and is identified with the mythologeme of the Mother; the sky, in turn, is associated with the motifs of flight, wings, and an individual’s spiritual vision. Furthermore, the images of earth and sky, dominant in the spatial organisation, are linked to the heroic motif of “trench truthˮ. Against the backdrop of the military conflict, a woman’s internal drama unfolds, and the characters` experiences and moods provide the literary work’s structure with integrity. In the novel, the present frames the events of the past, with historical time specified by dates significant for Soviet society, acquiring crucial importance.
References
Агеєва В.П. Пам’ять подвигу (Українська воєнна проза 60–80-х років) ; АН УРСР, Ін-т літ. ім. Т.Г. Шевченка ; відп. ред. Л. М. Новиченко, ред. В. І. Горбик. Київ : Наук. думка, 1989. 269, [1] с.
Борисенко С. «Дикий мед» Л. Первомайського. Черкаська правда. 1963. 8 жовт. С. 3.
Головко Л.Г., Кремінська І.М. Соціальний міф у романі «Дикий мед» Леоніда Перво- майського. Актуальні питання гуманітарних наук / ред.-упоряд. М. Пантюк та ін. Дрогобич, 2025. Вип. 84. Т. 1. С. 202–208.
Дончик В.Г. Український радянський роман : Рух ідей і форм. Київ : Дніпро, 1987. 429 с.
Захарчук І.В. Війна і слово (Мілітарна парадигма літератури соціалістичного реалізму) : монографія. Луцьк : ПВД «Твердиня», 2008. 406 с.
Іванисенко В.П. Уроки творчого життя. Первомайський Л.С. Твори : в семи томах. Київ : Дніпро, 1968. Т. 1 : Поезії ; упоряд. С.Е. Пархомовського ; вст. ст. д-ра філол. наук В.П. Іванисенка ; ред. кол. : С.О. Голованівський та ін. ; ред. тому І.Ф. Драч. С. 5–44.
Каніболоцька Л.С. Динаміка внутрішнього життя (Із спостережень над прозою Л. Первомайського). Рад. літературознавство. 1975. № 2. С. 21–28.
Лівицька І.А. Психологізм прози Леоніда Первомайського : теоретичний аспект ; рец. : Г.Д. Клочек та ін. Кіровоград : Вид-во ПП «Поліграф-Терція», 2007. 163 с.
Наріжна Л.Г. Художній світ прози Л. Первомайського 1960–1970-х рр. : концепція героя і мотивна організація : дис. …канд. філол. наук : 10.01.01. Харків, 2009. 197 с.
Новиченко Л.М. Український радянський роман (Стислий нарис історії жанру) ; АН УРСР, Ін-т літ. ім. Т.Г. Шевченка ; рец. : член-кор. АН УРСР Є.С. Шабліовський, д-р філол. наук С.А. Крижанівський. Київ : Наук. думка, 1976. 130, [1] с.
Первомайський Л.С. Дикий мед. Первомайський Л. С. Твори : в семи томах. Київ : Дніпро, 1985. Т. 4 : Дикий мед. Сучасна балада ; прим. С.А. Крижанівського ; ред. кол. : С.О. Голованівський та ін. ; ред. тому П.А. Загребельний. 487 с.
Сидоряк М.М. Відстань до людини : літературно-критичний нарис ; ред. Р.Ф. Самбук. Київ : Рад. письменник, 1966. 184 с.
Тарнашинська Л. Сюжет Доби : дискурс шістдесятництва в українській літературі ХХ століття. Київ : Академперіодика, 2013. 678 c., 4 с. іл.
Шпильова О.В. Творчість як неспинне самопоновлення (Леонід Первомайський). Самототожність письменника. До методології сучасного літературознавства ; НАН України, Ін-т літ. ім. Т. Г. Шевченка ; відп. ред. Г.М. Сивокінь. Київ, 1999. С. 105–134.






