EXPRESSIVE STYLISTICS OF AN ACADEMIC TEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-933X/2025-XXV-14

Keywords:

academic text, expressive stylistics, trope, figure of speech, stylistic means, concept, image

Abstract

The paper focuses on the stylistic devices used in academic texts which make them expressive and form the intellectual worldview via imagery. This aspect is little known about the functional style of scientific prose. The applied complex methodology (scholarly observation, stylistic analysis, elements of componential analysis) provided explicating the specifics of various stylistic means in academic texts. Theoretical background has been provided for the contemporary requirement towards the transformation of academic texts. This is caused by the renovated philosophy of world perception and spread of postmodern paradigm. There is an overview of the previous research dealing with the correlation between a concept and an image in academic texts. The paper highlights the use of trite (dead) and genuine tropes, figures of speech, stylistic syntax, world-building etc. The authors illustrate instances of metaphor, epithet, allusion, antithesis, syntactic parallelism, parenthetic constructions, interrogative sentences, stylistic repetition of lingual units of different language levels. The paper is an attempt to prove that expressive stylistics is inevitably penetrating into present-day academic texts, being a contemporary requirement and striving to humanize academic discourse. Imagery of academic texts activates cognitive processes accompanying its understanding and perception of its contents.

References

Великорода Ю.М. Прецедентні феномени як засіб вираження постмодерністської художності в американському медіадискурсі (на матеріалі періодики). Нова філологія. 2011. № 46. С. 14–18.

Дядюра Г. Образність у науковому стилі (два підходи до однієї проблеми). Studia methodologica. Мовознавчі студії. 2001. № 9. С. 20–31.

Дядюра Г.М., Колесник Д.М. Засоби експресивності в наукових текстах. Мовознавчий вісник. 2017. Вип. 22–23. С. 164–172.

Іщенко Н.Г., Ліпінська В.В. Лексико-граматичні домінанти наукового тексту. Вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Сер.: Філологія. Педагогіка. 2013. Вип. 1. С. 32–42.

Лесин В.М., Пулинець О.С. Словник літературознавчих термінів. Київ : Рад. шк., 1971. 431 с.

Попович Н., Попович Ю. Риторичні фігури як засіб вираження кількості в українській мові (на матеріалі говірок Північної Буковини). Актуальні питання гуманітарних наук. 2024. Вип. 82. Т. 2. С. 386–391.

Романюха М.В. Жанрово-стилістичні виклики у відтворенні англомовного наукового тексту. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. 2021 № 49. Т. 2. С. 174–177.

Селіванова О. Сучасна лінгвістика: термінологічна енциклопедія. Полтава : Довкілля-К, 2006. 716 с.

Типологія помилок у науковому тексті: збірник наукових праць. Черкаси, 2011. 120 с.

Шевчик К.Ю. Стилістичні засоби адаптації науково-популярних текстів та їх переклад українською мовою. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. 2024. № 68. С. 243–246.

Шкіль К.П. Літота як засіб відтворення індивідуально-авторського стилю (на матеріалі поезії А.А. Фета). International Science Journal of Education & Linguistics. 2023. Vol. 2(3). Р. 97–105.

Arens K. Gendering resistance and philosophy? Simone de Beauvoir’s Vichy. Journal of European Studies. 2025. № 55(3). Р. 269–292.

Arslan B., Özer D., Göksun T. Grammatical Complexity and Gesture Production of Younger and Older Adults. Dilbilim Araştırmaları Dergisi. 2023. № 34(2), Р. 201–216.

Avanesian G., Rozhkova K. The effect of non-cognitive skills on academic performance: does it vary by socio-economic status? International Journal of Educational Research. 2025. Vol. 133. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0883035525001533?via%3Dihub (дата звернення: 29.09.2025).

Cambridge Dictionary. URL: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/ (дата звернення: 29.09.2025).

Eargle J. C., Rubin D. I. Countering Holocaust Trivialization: How Educational Resources Support Teachers in the Context of Political Extremism. The Journal of Social Studies Research. 2025. № 49(1). Р. 3–23.

Gherdan E. Hedging in Academic Discourse. Romanian Journal of English Studies. 2019. № 16(1). P. 123–127.

Gong X., Aktan-erciyes A., Karadöller D. Z. Relationship between Bilingual Experience and Cognitive Control of Bilingual Children. Dilbilim Araştırmaları Dergisi. 2024. № 35(2). Р. 197–222.

Gulazade T. Linguistic Features of Written Academic Texts. URL: https://www.researchgate.net/publication/370769454 (дата звернення: 29.09.2025).

Kantoříková J. Literary representations of ‘racial mixing’ in Czech modernism. Journal of European Studies. 2025. № 55(1). Р. 33–48.

MacArthur-Seal DJ. States of drunkenness: bar-life in Istanbul between Empire, Occupation, and Republic, 1918–1923. Middle Eastern Studies. 2022. № 58(2). Р. 271–283.

Maksudyan N. The fall of a city: Refugees, exodus and exile in Ernest Hemingway’s Istanbul, 1922. Journal of European Studies. 2023. № 53(3). Р. 234–252.

Moser M., Zimmermann M. Meaning-Making Through Dialogic Classroom Discourse in History Classes: Multi-Perspective Case Studies From a Teacher Professional Development Program. The Journal of Social Studies Research. 2025. № 49(1). Р. 51–70.

Musolff A. The study of metaphor as part of critical discourse analysis. Critical Discourse Studie. 2012. № 9(3). Р. 301–310.

Nealon J. T. Post-Postmodernism or, The Cultural Logic of Just-in-Time Capitalism. Stanford University Press, 2012. 248 p.

Þorsteinsdóttir R. Tales of Their Times. Humanities. 2025. 14, 18. URL: https://doi.org/10.3390/h14010018 (дата звернення: 29.09.2025).

Vermeulen T., Van den Akker R. Notes on Metamodernism. Journal of Aesthetics & Culture. 2010. Vol. 2(1). URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3402/jac.v2i0.5677 (дата звернення: 29.09.2025).

Volchevska B. Re-writing history as a pre-condition of EU membership: The case of North Macedonia. Journal of European Studies. 2025. № 55(2). Р. 182–200.

Published

2025-12-10