СМЫСЛООБРАЗУЮЩАЯ ФУНКЦИЯ ЭВФОНИЧЕСКИХ ЭЛЕМЕНТОВ В СЮРРЕАЛИСТИЧЕСКОЙ ПОЭЗИИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-933X-2019-1-8-102-110

Ключові слова:

сюрреалізм, фоносемантика, звуковий символізм, архітектоніка, Б. Поплавський.

Анотація

У статті розглядаються проблеми вивчення співвідношення звучання слова і його значення у поетичному тексті. Питання звукової організації тексту відносяться до пріоритетних напрямів сучасної лінгвістики й вивчаються фоносемантикою (роботи О. Журавльова, С. Вороніна, Л. Прокоф'євої). Особливу роль звуковий символізм грає у поетичному тексті. Аналіз семантичних можливостей звуку в статті пропонується на матеріалі поезії російського поета-іммігранта Бориса Поплавського (1903-1935), у творчості якого простежується сюрреалістична тенденція. Сюрреалістична поезія, яка являє собою абсурдний та довільний автоматичний потік асоціативних образів, надає особливо цікавий матеріал для вивчення «звукової тканини» (Р. Якобсон) творів завдяки своїй орієнтації на передачу несвідомого. Фоносемантика також має ореол підсвідомого (О. Журавльов) та може допомогти в сприйнятті цієї досить складної поезії. В ході аналізу фоносемантичних особливостей текстів збірки Автоматичних віршів Б. Поплавського розглянуті їх архітектонічні характеристики, виділені «опорні елементи» в сприйнятті поезії, розглянуто, яким чином звукова організація вірша та акустичні особливості звуків підсилюють або модифікують його змістовний рівень. Аналіз поетичного тексту показує, що співвідношення звуку і сенсу можна розглядати як принцип, що структурує поетичне враження. Значна кількість опорних елементів в тексті допомагають в сприйнятті сюрреалістичних образів. Такими опорами можуть бути типові для евфонії – асонанси, алітерації, звуконаслідувальна лексика, ономатопея, парономазія, рими (в цілому, не типові для сюрреалізму), повтори, паралельні конструкції, а також будь-які порушення ритмічної мелодики вірша – спондеї, подовження рядка великою кількістю ненаголошених складів. Потрапляючи в сильні позиції, вони допомагають читачеві інтуїтивно вловити «підводні» смисли вірша. Особливий інтерес представляють акустичні характеристики звуку в їх співвідношенні з семантичними значеннями слів, а також звукові контрасти, які створюють поети для посилення естетичного переживання читача.

Посилання

Бретон А. Второй манифест сюрреализма /А. Бретон // Антология французского сюрреализма. 20-е годы. / Сост., пер. с франц., коммент. С.А. Исаева и Е.Д. Гальцовой. – М.: «ГИТИС», 1994. – с. 290-343.

Бретон Андре. Манифест сюрреализма 1924 года / А. Бретон // Хрестоматия по культурологии: Учеб. пособие / Отв. редактор А. А. Радугин. – М.: Центр, 1998. – С. 426-446.

Воронин С.В. Основы фоносемантики / С.В. Воронин. – М.: ЛЕНАНД, 2006. – 248 с.

Журавлев А.П. Звук и смысл. Кн. для внеклас. чтения учащихся ст. классов. / А. П. Журавлев. ‒ М.: Просвещение, 1991. ‒ 155 с.

Кандинский В.В. О духовном в искусстве / В.В. Кандинский. – Ленинград, из архива русского авангарда,1989. – 68 с.

Мечковская Н.Б. Семиотика: Язык. Природа. Культура: Курс лекций. / Н.Б. Мечковская. – М.: Академия, 2004. – 432 с.

Поплавский Б. Автоматические стихи / Б.Ю. Поплавский. – М.: Согласие, 1999. – 226 с.

Потебня А.А. Слово и миф / А.А.Потебня. – М.: «Правда», 1989. – 624 с.

Прадивлянная Л.Н. Автоматические стихи Бориса Поплавского / Л.Н. Прадивлянная // Система і структура східнослов‟янських мов: зб. наук. праць. – К.: Видавництво НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2017. – С. 116-124.

Психология. Сервис фоносемантического анализа слов. //Электронный ресурс. Режим доступа: https://psi-technology.net/servisfonosemantika.php

Сепир Э. Избранные труды по языкознанию и культурологии / Э. Сепир. – М.: Прогресс, 1993. – 654 с.

Чагин А. Россия / А. Чагин // Энциклопедический словарь сюрреализма. – М.: ИМЛИ РАН, 2007. – С. 421-426.

Якобсон Р. Структурализм: «за» и «против» / P. Якобсон. – Москва, Прогресс, 1975. – С. 193-230.

Drout M. A Way with Words IV: Understanding Poetry / M. Drout. – Norton, Massachusetts, 2008. – 121 p.

Karlinsky S. 1967, Surrealism in Twentieth-Century Russian Poetry: Churilin, Zabolotskii, Poplavskii / S. Karlinsky // Slavic Review, vol. 26, no. 4. – P. 605-617.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-16