ТЕОРЕТИЧНІ ТА МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ВИВЧЕННЯ КРАЇНОЗНАВСТВА ЗДОБУВАЧАМИ ОСВІТИ ПРИ ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦІВ ГАЛУЗІ ТУРИЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-85-92Ключові слова:
країнознавство, освіта, навчання, компетентності, оцінюванняАнотація
Стаття присвячена комплексному дослідженню теоретичних, методологічних та практичних аспектів вивчення туристичного країнознавства у вищій освіті, яке розглядається як наріжний камінь у процесі підготовки висококваліфікованих фахівців для динамічно змінюваної та глобалізованої туристичної індустрії.Розглянуто актуальні виклики, що постають перед системою вищої освіти у сфері туризму, а саме: швидка зміна туристичних трендів, збільшення інформаційного потоку, потреба в міждисциплінарному підході до навчання, розвиток цифрових технологій та їх вплив на формування туристичного продукту, а також зростаюча відповідальність туристичної галузі перед суспільством та навколишнім середовищем. Детально охарактеризовано структуру країнознавчих компетентностей, що є ключовим елементом підготовки конкурентоспроможних фахівців для туристичної індустрії. Ця структура включає широкий спектр знань (географічних, історичних, культурних, соціально-економічних, мовних), а також практичних навичок (аналітичних, комунікативних, організаційних, технологічних, дослідницьких). Особливий акцент зроблено на розвитку вмінь аналізувати туристичну інформацію, оцінювати туристичний потенціал регіонів, розробляти туристичні продукти, організовувати екскурсії та надавати якісний туристичний сервіс.Запропоновано інноваційні методичні підходи до навчання туристичного країнознавства, які забезпечують активне залучення студентів до навчального процесу та розвивають їхні практичні навички. Зокрема, розглядаються проблемне навчання, кейс-методи, проектна діяльність та імітаційне моделювання як ефективні інструменти формування професійних компетентностей. Представлено три моделі організації навчального процесу: модульна, регіональна та тематична, які мають забезпечити гнучкість та ефективність освітньої траєкторії.Розроблено комплексну систему критеріїв та показників оцінювання ефективності навчання, що охоплює комплексну оцінку теоретичної підготовки, практичних навичок, рівня сформованості професійних компетентностей (міжкультурної, комунікативної, організаційної) та особистісних якостей студентів (відповідальність, ініціативність, креативність).
Посилання
Бейдик О. О. Рекреаційно-туристські ресурси України: методологія та методика аналізу. Київ : ВПЦ "Київський університет", 2001. 395 с.
Головенкін В. П. Педагогіка вищої школи. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2019. 290 с.
Ковальчук І. П. Туристичне країнознавство: регіональний вимір. Київ: Знання, 2015. 285 с.
Любіцева О. О. Ринок туристичних послуг: геопросторові аспекти. Київ: Альтерпрес, 2002. 436 с.
Скрипченко І. Т. Інноваційні технології в туристичній освіті. Київ : Освіта, 2019. 264 с.
Gretzel U., Mazanec J. A. Innovative technologies in tourism: Artificial intelligence, big data, and beyond. Tourism Review. 2022. Vol. 77, № 4. P. 759–774. DOI: 10.1108/ TR-09-2021-0418.
Presenza A., Camillo A., Splendiani S. Digital transformation and innovation in tourism: Challenges and opportunities for destination management. Journal of Tourism Futures. 2021. Vol. 7, № 2. P. 145–160. DOI: 10.1108/JTF-09-2020-0161.
Femenia-Serra F., Neuhofer B. Digital tourism entrepreneurship: A systematic literature review of technology-driven innovation in tourism. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 2022. Vol. 34, № 6. P. 2127–2153. DOI: 10.1108/ IJCHM-09-2021-1156.
Egger R., Gálvez-Rodríguez M. D. M. Artificial intelligence and tourism: Critical insights and future perspectives. Information Technology & Tourism. 2021. Vol. 23, № 3. P. 427–445. DOI: 10.1007/s40558-021-00209-1.
Sigala M. Tourism and COVID-19 pandemic: Creating transformative research frameworks for future tourism management and marketing. Journal of Travel Research. 2022. Vol. 61, № 6. P. 1131–1146. DOI: 10.1177/00472875211041610.