ЦИФРОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК СКЛАДОВА ПІДГОТОВКИ ПЕДАГОГІЧНИХ КАДРІВ ДЛЯ РОБОТИ В СИСТЕМІ СПЕЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-145-155Ключові слова:
цифрова компетентність, цифрові технології, педагогічні кадри, спеціальна освіта, особливі освітні потреби, здобувач вищої освітиАнотація
Метою статті є визначення умов формування цифрової компетентності у здобувачів вищої освіти за спеціальністю А6 Спеціальна освіта, що мало б покращити їх освітньо-корекційну діяльність на майбутньому робочому місці. Для досягнення мети були використані методи наукового аналізу наукової літератури, вивчення освітніх програм, синтез отриманих даних, власний практичний досвід. У результатах дослідження встановлено, що корекційна робота передбачає використання спеціалізованих або адаптованих комп'ютерних програм. Ефект їх застосування залежить від професійної компетенції спеціального педагога, уміння використовувати нові можливості, включати цифрові технології в систему навчання кожної дитини, створюючи мотивацію та психологічний комфорт, сприяючи розвитку вищих психічних функцій, вдосконалюючи навички просторового орієнтування, підвищуючи якість навчання та працездатність дітей тощо. Водночас, освітніми програмами підготовки майбутніх фахівців спеціальної освіти не передбачено формування та розвиток цифрової компетентності, що була б спрямована на вирішення корекційних завдань у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами. У статті запропоновані умови формування цифрової компетентності у здобувачів вищої освіти за спеціальністю А6 Спеціальна освіта: комплексний підхід до проєктування змісту і використання методів, засобів і форм навчання та індивідуального підходу; створення змісту навчання та навчальнометодичного забезпечення викладання відповідних дисциплін; використання цифрових технологій під час організації лабораторних занять, наукової та самостійної роботи студентів з критичним оцінюванням почерпнутої інформації; створення спеціальних педагогічних програмних засобів, які б враховували специфічні вимоги спеціальної освіти; введення в освітні програми відповідної спеціальності вибіркової дисципліни, спрямованої на формування цифрової компетентності для професійної діяльності саме в галузі спеціальної освіти.
Посилання
Антонченко М. О. Критерії сформованості інформаційно-цифрової компетентності педагогів. Інформаційно-цифрова компетентність педагога: теорія і практика : збірник наукових праць; випуск 2-й; за заг. редакцією Л. Г. Петрової. Суми: ВВП «Мрія», 2019. С. 4–10.
Биков В., Спірін О., Пінчук О. Проблеми та завдання сучасного етапу інформатизації освіти. Наукове забезпечення розвитку освіти в Україні: актуальні проблеми теорії і практики (до 25-річчя НАПН України). 2017. Київ: Видавничий дім «Сам». С. 191–198.
Близнюк Т. Цифрові інструменти для онлайн і оф-лайн навчання: навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ: Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника. 2021. 64 с.
Боряк О., Король О. Застосування компʼютерних дидактичних ігор у навчанні історії школярів з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах інклюзивного класу. Information Technologies and Learning Tools. 2020. Т. 77. № 3. С. 76–89.
Василенко О. М. Використання комп’ютерних технологій у навчанні дітей з особливими потребами загальноосвітніх шкіл. URL: file:///C:/ Users/WishMasterOk/Downloads/Znpkhist_2009_1_5.pdf. (дата звернення: 02.02.2025 р.).
Генсерук Г. Цифрова компетентність як одна із професійно значущих компетентностей майбутніх учителів. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2019. Вип. 6. С. 8–16.
Жалдак М. І. Проблеми фундаменталізації змісту навчання інформатичних дисциплін в педагогічних університетах. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 2. Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання. 2015. Вип. 17. С. 3–5.
Жук Ю. О. Деякі психолого-педагогічні проблеми використання засобів нових інформаційних технологій у навчальному процесі середнього закладу освіти. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2018. № 4. С. 7–9.
Мицик Г. М. Роль Навчально-логопедичної лабораторії у формуванні та розвитку цифрової компетентності майбутніх вчителів спеціальної освіти. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Вип. 61. Том 2. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2023. С. 272–278. https://doi.org/10.24919/2308-4863/61-2-45
Ревуцька О. В. Інноваційні технології в спеціальній освіті. Бердянськ, 2018. 216 c.
Чупахіна С. В. Формування готовності майбутніх учителів до використання інформаційних технологій в інклюзивному навчанні молодших школярів з ускладненням процесів розвитку і соціалізації: монографія. Івано-Франківськ, 2020. 402 с.
Чурай О. О. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у роботі з дошкільниками із загальним недорозвитком мовлення. Таврійський вісник освіти. 2015. № 3 (51). С. 133–134.
Bertoni S., Franceschini S., Puccio G., Mancarella М., Gori S., Facoetti A. Action Video Games Enhance Attentional Control and Phonological Decoding in Children with Developmental Dyslexia. Brain Sciences. 2021. Vol. 11. Рр. 171–189.
Fedorenko I. V., Fedorenko M. I. The state of readiness of students of pedagogical specialties to use the newest computer technologies in the system of inclusive education. Nowoczesna Edukacja: Filozofia, Innowacja, Doświadczenie. 2018. № 1 (9), Р. 132–137.
Saeedi S., Bouraghi H., Seifpanahi М., Ghazisaeedi M. Application of Digital Games for Speech Therapy in Children: A Systematic Review of Features and Challenges. Journal of Healthcare Engineering. 2022. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35509705/ (дата звернення: 02.02.2025 р.).