DIGITAL COMPETENCE AS A COMPONENT OF TEACHER TRAINING FOR WORK IN THE SPECIAL EDUCATION SYSTEM
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-145-155Keywords:
digital competence, digital technologies, teaching staff, special education, special educational needs, studentAbstract
The purpose of the article is to determine the conditions for the formation of digital competence in higher education students majoring in А6 Special Education, which should improve their educational and corrective activities in their future workplace. To achieve this goal, methods of scientific analysis of literature, study of educational programs, synthesis of obtained data, and personal practical experience were used. The research results indicate that corrective work involves the use of specialized or adapted computer programs. The effectiveness of their application depends on the professional competence of a special educator, the ability to integrate digital technologies into each child's learning system, foster motivation and psychological comfort, promote the development of higher mental functions, improve spatial orientation skills, and enhance the quality of education and children's learning performance. At the same time, the educational programs for training future specialists in special education do not include the formation and development of digital competence aimed at addressing corrective tasks in working with children with special educational needs. The article proposes conditions for the formation of digital competence in higher education students majoring in А6 Special Education, including a comprehensive approach to content design, teaching methods, tools, forms, and individualized learning; the development of educational content and teaching materials for relevant disciplines; the use of digital technologies in organizing laboratory classes, scientific research, and independent student work with a critical evaluation of obtained information; the creation of special pedagogical software that takes into account the specific requirements of special education; and the introduction of an elective course into the educational programs of the relevant specialty, aimed at forming digital competence for professional activities specifically in the field of special education.
References
Антонченко М. О. Критерії сформованості інформаційно-цифрової компетентності педагогів. Інформаційно-цифрова компетентність педагога: теорія і практика : збірник наукових праць; випуск 2-й; за заг. редакцією Л. Г. Петрової. Суми: ВВП «Мрія», 2019. С. 4–10.
Биков В., Спірін О., Пінчук О. Проблеми та завдання сучасного етапу інформатизації освіти. Наукове забезпечення розвитку освіти в Україні: актуальні проблеми теорії і практики (до 25-річчя НАПН України). 2017. Київ: Видавничий дім «Сам». С. 191–198.
Близнюк Т. Цифрові інструменти для онлайн і оф-лайн навчання: навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ: Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника. 2021. 64 с.
Боряк О., Король О. Застосування компʼютерних дидактичних ігор у навчанні історії школярів з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах інклюзивного класу. Information Technologies and Learning Tools. 2020. Т. 77. № 3. С. 76–89.
Василенко О. М. Використання комп’ютерних технологій у навчанні дітей з особливими потребами загальноосвітніх шкіл. URL: file:///C:/ Users/WishMasterOk/Downloads/Znpkhist_2009_1_5.pdf. (дата звернення: 02.02.2025 р.).
Генсерук Г. Цифрова компетентність як одна із професійно значущих компетентностей майбутніх учителів. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2019. Вип. 6. С. 8–16.
Жалдак М. І. Проблеми фундаменталізації змісту навчання інформатичних дисциплін в педагогічних університетах. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 2. Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання. 2015. Вип. 17. С. 3–5.
Жук Ю. О. Деякі психолого-педагогічні проблеми використання засобів нових інформаційних технологій у навчальному процесі середнього закладу освіти. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2018. № 4. С. 7–9.
Мицик Г. М. Роль Навчально-логопедичної лабораторії у формуванні та розвитку цифрової компетентності майбутніх вчителів спеціальної освіти. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Вип. 61. Том 2. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2023. С. 272–278. https://doi.org/10.24919/2308-4863/61-2-45
Ревуцька О. В. Інноваційні технології в спеціальній освіті. Бердянськ, 2018. 216 c.
Чупахіна С. В. Формування готовності майбутніх учителів до використання інформаційних технологій в інклюзивному навчанні молодших школярів з ускладненням процесів розвитку і соціалізації: монографія. Івано-Франківськ, 2020. 402 с.
Чурай О. О. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у роботі з дошкільниками із загальним недорозвитком мовлення. Таврійський вісник освіти. 2015. № 3 (51). С. 133–134.
Bertoni S., Franceschini S., Puccio G., Mancarella М., Gori S., Facoetti A. Action Video Games Enhance Attentional Control and Phonological Decoding in Children with Developmental Dyslexia. Brain Sciences. 2021. Vol. 11. Рр. 171–189.
Fedorenko I. V., Fedorenko M. I. The state of readiness of students of pedagogical specialties to use the newest computer technologies in the system of inclusive education. Nowoczesna Edukacja: Filozofia, Innowacja, Doświadczenie. 2018. № 1 (9), Р. 132–137.
Saeedi S., Bouraghi H., Seifpanahi М., Ghazisaeedi M. Application of Digital Games for Speech Therapy in Children: A Systematic Review of Features and Challenges. Journal of Healthcare Engineering. 2022. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35509705/ (дата звернення: 02.02.2025 р.).