ПЕРСПЕКТИВИ РЕАЛІЗАЦІЇ КОНЦЕПЦІЇ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ ДЛЯ КОРЕКЦІЙНОЇ (СПЕЦІАЛЬНОЇ) ПЕДАГОГІКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-166-176

Ключові слова:

корекційна педагогіка, спеціальна педагогіка, Нова українська школа, навчально-реабілітаційний центр, діти з особливими освітніми потребами, інклюзія, освітня реформа

Анотація

Стаття присвячена аналізу перспектив реалізації Концепції Нової української школи у сфері корекційної (спеціальної) педагогіки, зокрема в діяльності навчально-реабілітаційних центрів. У роботі розкрито основні напрями реформування вітчизняної системи освіти у відповідності до національних освітніх пріоритетів, глобальних викликів сучасного суспільства, проєвропейської освітньої політики. Охарактеризовано основні тенденції трансформації системи освіти, зокрема перехід від традиційних підходів до компетентнісного, розбудови інклюзивного освітнього середовища, дитиноцентризму та педагогіки партнерства. Особлива увага приділена ролі корекційної педагогіки в умовах реформування системи освіти, її значенню для здобувачів освіти з особливими освітніми потребами та можливостям удосконалення методик навчання і реабілітації в межах навчально-реабілітаційних центрів. Окреслено основні складові Концепції Нової української школи у контексті розвитку корекційної педагогіки, зокрема оновлення змісту освіти, підготовку вмотивованих педагогів, наскрізний виховний процес, автономію закладів освіти, впровадження індивідуальних освітніх траєкторій та адаптацію освітніх програм до можливостей здобувачів освіти з особливими освітніми потребами. Проаналізовано перспективи реалізації Нової української школи через призму соціального, культурного, політичного та цивілізаційного контекстів, а також виклики, з якими стикається корекційна педагогіка у процесі реформування. Окреслено необхідність створення системи безперервного навчання педагогів, забезпечення відповідного матеріально-технічного оснащення закладів освіти та підтримки партнерства між усіма учасниками освітнього процесу.Зроблено висновок про важливість комплексного підходу до модернізації спеці- альної освіти, який включає гнучкість програм, впровадження сучасних педагогіч- них методик, розвиток професійних компетентностей педагогічних працівників і забезпечення ефективної міждисциплінарної взаємодії. Запропоновано наскрізні вектори трансформації та розширення можливостей і перспектив діяльності навчально-реабілітаційних центрів відповідно до базових принципів Нової україн- ської школи.

Посилання

Гавриш І. В., Холтобіна О. У., Юр’єва К. А. Модернізація загальної середньої та професійної освіти в Україні: цивілізаційний і національний контекст. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи, 2020. № 52. 6–20. URL: http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/sciencemeans/article/view/2959/0 (дата звернення: 28.03.2025).

Глушко О. З. Європейський вектор освітніх реформ в Україні. Український педагогічний журнал. 2017. № 4. С. 5–11. URL: http://uej.undip.org.ua/upload/iblock/6a9/6a9837200fea445ba7e87703baf1d30f.pdf. (дата звернення: 28.03.2025).

Довбня В. Нова українська школа: спроба філософсько-антропологічного осмислення. Філософія освіти. 2018. № 1. С. 240–258. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PhilEdu_2018_1_14 (дата звернення: 28.03.2025).

Зеленська Л. Д., Саакова С. О. Нова українська школа – стан та перспективи. Імідж сучасного педагога. 2019. № 1. С. 5–7. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/isp_2019_1_3 (дата звернення: 28.03.2025).

Кочерга Є. В. Розвиток здоров’язбережувальної компетентності вчителів хімії в заклад післядипломної освіти : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 Теорія і методика професійної освіти. Київ, 2021. 321 с. URL: https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2021/03/Kocherha_E_05-04-2021_disertac.pdf (дата звернення: 28.03.2025).

Мала Н. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в корекційно- реабілітаційному процесі навчання дітей з особливими освітніми потребами в умовах НУШ. Соціальне партнерство та міжвідомча взаємодія у вирішенні актуальних проблем інклюзії : Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (Чернівці, 22 листопада 2019 р.). Чернівці : Технодрук, 2019. С. 171–177.

Малініна Л. Нова українська школа: формування соціальної компетентності учнів початкової школи: навч.-метод. посіб. Київ : Грамота, 2021. 72 с. URL: https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/navchalno-metodychny-posibnyky/dlya-pedpraytsivnykiv/Lolita_Malinina_2_Kompet_sait.pdf (дата звернення: 28.03.2025).

Нова українська школа : концептуальні засади реформування середньої школи : затв. рішенням МОН України 27.10.2016 / [упоряд.: Гриневич Л., Елькін О., Калашнікова С., Коберник І., Ковтунець В., Макаренко О., Малахова О., Нанаєва Т., Усатенко Г., Хобзей П., Шиян Р. ; за заг. ред. Грищенка М.]. [Б. м., 2016]. 40 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola- compressed.pdf (дата звернення: 28.03.2025).

Онищук Л. Нова українська школа: реалії та перспективи. Український педагогічний журнал. 2018. № 1. С. 47–53.

Спеціальна педагогіка : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / О. В. Мартинчук, І. М. Маруненко, К. В. Луцько та ін. Київ : Київ. ун-т імені Бориса Грінченка, 2017. 364 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/23200/1/O_Martynchuk_I_Marunenko_K_Lutsko_O_Taran_T_Melnichenko_T_Yezhova_SP_KSPKIO_IL.pdf (дата звернення: 28.03.2025).

Степанець Н. М., Герасименко В. А., Темченко, О. В. Нова Українська Школа в умовах війни. Science and development of methods for solving modern problems : Proceedings of the XXVIII International Scientific and Practical Conference (July 18 – 21, 2023, Melbourne, Australia). С. 159–162. URL: https://isg-konf.com/science-and- development-of-methods-for-solving-modern-problems/ (дата звернення: 28.03.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30