PROSPECTS FOR THE IMPLEMENTATION OF THE CONCEPT OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL FOR CORRECTIONAL (SPECIAL) PEDAGOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-166-176

Keywords:

correctional pedagogy, special pedagogy, New Ukrainian School, educational and rehabilitation center, children with special educational needs, inclusion, educational reform

Abstract

The article explores the prospects for implementing the New Ukrainian School Concept in the field of special (correctional) pedagogy, particularly within the activities of educational and rehabilitation centers. It examines the main directions of educational reform in line with national educational priorities, global challenges of modern society, and the pro-European educational policy. The paper characterizes key trends in the transformation of the education system, such as the transition from traditional approaches to a competency-based model, the development of an inclusive educational environment, child-centered learning, and partnership pedagogy.Particular attention is paid to the role of correctional pedagogy in the process of educational reform, its significance for learners with special educational needs, and the potential for improving teaching and rehabilitation methods within educational and rehabilitation centers. The article outlines the fundamental components of the New Ukrainian School Concept in the context of correctional pedagogy, including curriculum renewal, the preparation of motivated teachers, a holistic educational process, institutional autonomy, the implementation of individualized educational trajectories, and the adaptation of educational programs to meet the needs of learners with special educational needs.The study analyzes the prospects for implementing the New Ukrainian School through the lens of social, cultural, political, and civilizational contexts, as well as the challenges correctional pedagogy faces in the reform process. It highlights the necessity of establishing a continuous teacher training system, ensuring adequate material and technical support for educational institutions, and fostering partnerships among all participants in the educational process.The article concludes that a comprehensive approach to modernizing special education is essential. This includes program flexibility, the introduction of modern pedagogical methodologies, the development of professional competencies among educators, and the establishment of effective interdisciplinary cooperation. The study proposes cross-cutting vectors for transformation and expansion of the opportunities and prospects of educational and rehabilitation centers in accordance with the core principles of the New Ukrainian School.

References

Гавриш І. В., Холтобіна О. У., Юр’єва К. А. Модернізація загальної середньої та професійної освіти в Україні: цивілізаційний і національний контекст. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи, 2020. № 52. 6–20. URL: http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/sciencemeans/article/view/2959/0 (дата звернення: 28.03.2025).

Глушко О. З. Європейський вектор освітніх реформ в Україні. Український педагогічний журнал. 2017. № 4. С. 5–11. URL: http://uej.undip.org.ua/upload/iblock/6a9/6a9837200fea445ba7e87703baf1d30f.pdf. (дата звернення: 28.03.2025).

Довбня В. Нова українська школа: спроба філософсько-антропологічного осмислення. Філософія освіти. 2018. № 1. С. 240–258. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PhilEdu_2018_1_14 (дата звернення: 28.03.2025).

Зеленська Л. Д., Саакова С. О. Нова українська школа – стан та перспективи. Імідж сучасного педагога. 2019. № 1. С. 5–7. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/isp_2019_1_3 (дата звернення: 28.03.2025).

Кочерга Є. В. Розвиток здоров’язбережувальної компетентності вчителів хімії в заклад післядипломної освіти : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 Теорія і методика професійної освіти. Київ, 2021. 321 с. URL: https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2021/03/Kocherha_E_05-04-2021_disertac.pdf (дата звернення: 28.03.2025).

Мала Н. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в корекційно- реабілітаційному процесі навчання дітей з особливими освітніми потребами в умовах НУШ. Соціальне партнерство та міжвідомча взаємодія у вирішенні актуальних проблем інклюзії : Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (Чернівці, 22 листопада 2019 р.). Чернівці : Технодрук, 2019. С. 171–177.

Малініна Л. Нова українська школа: формування соціальної компетентності учнів початкової школи: навч.-метод. посіб. Київ : Грамота, 2021. 72 с. URL: https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/navchalno-metodychny-posibnyky/dlya-pedpraytsivnykiv/Lolita_Malinina_2_Kompet_sait.pdf (дата звернення: 28.03.2025).

Нова українська школа : концептуальні засади реформування середньої школи : затв. рішенням МОН України 27.10.2016 / [упоряд.: Гриневич Л., Елькін О., Калашнікова С., Коберник І., Ковтунець В., Макаренко О., Малахова О., Нанаєва Т., Усатенко Г., Хобзей П., Шиян Р. ; за заг. ред. Грищенка М.]. [Б. м., 2016]. 40 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola- compressed.pdf (дата звернення: 28.03.2025).

Онищук Л. Нова українська школа: реалії та перспективи. Український педагогічний журнал. 2018. № 1. С. 47–53.

Спеціальна педагогіка : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / О. В. Мартинчук, І. М. Маруненко, К. В. Луцько та ін. Київ : Київ. ун-т імені Бориса Грінченка, 2017. 364 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/23200/1/O_Martynchuk_I_Marunenko_K_Lutsko_O_Taran_T_Melnichenko_T_Yezhova_SP_KSPKIO_IL.pdf (дата звернення: 28.03.2025).

Степанець Н. М., Герасименко В. А., Темченко, О. В. Нова Українська Школа в умовах війни. Science and development of methods for solving modern problems : Proceedings of the XXVIII International Scientific and Practical Conference (July 18 – 21, 2023, Melbourne, Australia). С. 159–162. URL: https://isg-konf.com/science-and- development-of-methods-for-solving-modern-problems/ (дата звернення: 28.03.2025).

Published

2025-05-30