ІНТЕГРАЦІЯ ГУРТКОВОЇ РОБОТИ В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС ЗДО ЯК ЗАСІБ ХУДОЖНЬО-ЕСТЕТИЧНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-198-204Ключові слова:
гурток, гурткова робота, інтеграція, освітній процес, худож- ньо-естетичний розвиток, дошкільникАнотація
У статті досліджено інтеграцію гурткової роботи в освітній процес закладу дошкільної освіти як засіб художньо-естетичного розвитку дітей дошкільного віку.Гурткова діяльність розглядається як ефективна форма додаткової освітньої роботи, що створює умови для розвитку творчих здібностей, формування естетичного сприймання, емоційної чутливості, уяви та здатності до самовираження.Особлива увага приділяється гурткам художнього спрямування – образотворчим, музичним, театральним, хореографічним, які забезпечують залучення дитини до різних видів мистецької діяльності. На основі аналізу наукових джерел висвітлено теоретичні підходи до організації гурткової діяльності, визначено її місце в системі дошкільної освіти. Акцентовано на необхідності дотримання низки педагогічних принципів: інтеграції, варіативності, доступності, добровільності, наступності та інтересоцентризму.Окреслено погляди провідних вітчизняних науковців (А. Богуш, К. Крутій, Л. Макисменко, О. Долина, О. Низковська та ін.) щодо значення гурткової роботи у розвитку дошкільників.Окремо проаналізовано сучасні труднощі впровадження гурткової діяльності в ЗДО, зокрема обмеженість ресурсів, кадрове забезпечення та необхідність адаптації програм. Визначено перспективи розвитку цього напряму в контексті оновлення змісту дошкільної освіти та впровадження компетентнісного підходу.
Посилання
Богуш А. М. Теоретико-методичні основи розвитку мовлення дітей дошкільного віку. К. Слово, 2009. 360 с.
Долинна О. Низковська О Гурткова робота. Дошкільне виховання. 2004. №11. С. 8–9
Кривонос І. В. Гурткова робота як засіб формування пізнавального інтересу дошкільників. Дошкільна освіта. 2020. № 4. С. 22–26.
Крутій К. Л. Логіка розвитку творчого потенціалу дошкільника. Херсон. 2006. 164 с.
Лобчук Л. О. Вiдкриваємо красу свiту : заняття гуртка з ознайомлення дошкільників із творами образотворчого мистецтва. Дошкільний навч. закл. 2013. № 5. С. 37–42
Максименко Л. Рекреаційний вплив гуртка із флорболу на фізичний розвиток і підготовленість дітей 5-ти і 6-ти років. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2016. Вип. 1 (20). С. 104–109
Павленко О. С. Інтеграція позаурочної діяльності в освітній процес як чинник розвитку креативності дошкільника. Проблеми сучасної психології і педагогіки. 2021. Вип. 6. С. 59–65.
Словник української мови: в 4-х тт. / За ред. Б. Грінченка. К., 1907 1909. Т. 1. С. 342
Черниш Н. В., Плахотник О. В. Організація гурткової діяльності у сучасному ЗДО: методичні орієнтири. Дошкільна освіта в Україні. 2022. № 1. С. 17–21
Шульга Л. М. Інноваційні технології в роботі з дітьми дошкільного віку. Х.: Основа, 2021. 112 с.