INTEGRATION OF CLUB ACTIVITIES INTO THE EDUCATIONAL PROCESS OF PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS AS A MEANS OF ARTISTIC AND AESTHETIC DEVELOPMENT OF PRESCHOOL CHILDREN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-198-204

Keywords:

circle, circle work, integration, educational process, artistic and aesthetic development, preschooler

Abstract

The article examines the integration of group work into the educational process of a preschool educational institution as a means of artistic and aesthetic development of preschool children. Group activity is considered as an effective form of additional educational work that creates conditions for the development of creative abilities, the formation of aesthetic perception, emotional sensitivity, imagination and the ability to express oneself. Special attention is paid to artistic circles - visual, musical, theatrical, choreographic, which ensure the involvement of the child in various types of artistic activity.Based on the analysis of scientific sources, theoretical approaches to the organization of group activity are highlighted, its place in the preschool education system is determined.The emphasis is on the need to adhere to a number of pedagogical principles: integration, variability, accessibility, voluntariness, continuity and interest-centeredness. The views of leading domestic scientists (A. Bogush, K. Krutiy, L. Makysmenko, O. Dolyna, O. Nyzkovska, etc.) on the importance of group work in the development of preschoolers are outlined. Separately, the current difficulties in implementing group work in preschool education are analyzed, in particular, limited resources, staffing, and the need to adapt programs.The prospects for the development of this area in the context of updating the content of preschool education and implementing a competency-based approach are determined.

References

Богуш А. М. Теоретико-методичні основи розвитку мовлення дітей дошкільного віку. К. Слово, 2009. 360 с.

Долинна О. Низковська О Гурткова робота. Дошкільне виховання. 2004. №11. С. 8–9

Кривонос І. В. Гурткова робота як засіб формування пізнавального інтересу дошкільників. Дошкільна освіта. 2020. № 4. С. 22–26.

Крутій К. Л. Логіка розвитку творчого потенціалу дошкільника. Херсон. 2006. 164 с.

Лобчук Л. О. Вiдкриваємо красу свiту : заняття гуртка з ознайомлення дошкільників із творами образотворчого мистецтва. Дошкільний навч. закл. 2013. № 5. С. 37–42

Максименко Л. Рекреаційний вплив гуртка із флорболу на фізичний розвиток і підготовленість дітей 5-ти і 6-ти років. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2016. Вип. 1 (20). С. 104–109

Павленко О. С. Інтеграція позаурочної діяльності в освітній процес як чинник розвитку креативності дошкільника. Проблеми сучасної психології і педагогіки. 2021. Вип. 6. С. 59–65.

Словник української мови: в 4-х тт. / За ред. Б. Грінченка. К., 1907 1909. Т. 1. С. 342

Черниш Н. В., Плахотник О. В. Організація гурткової діяльності у сучасному ЗДО: методичні орієнтири. Дошкільна освіта в Україні. 2022. № 1. С. 17–21

Шульга Л. М. Інноваційні технології в роботі з дітьми дошкільного віку. Х.: Основа, 2021. 112 с.

Published

2025-05-30