ЕФЕКТИВНІСТЬ ІНТЕГРАТИВНОГО ПІДХОДУ ДО НАВЧАННЯ ВИШИВКИ ТА КИЛИМАРСТВА В ПРОЦЕСІ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ СТАРШОКЛАСНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-317-328Ключові слова:
інтегративний підхід, майбутні вчителі трудового навчання та технологій, вишивка, килимарство, навчання, старшокласники.Анотація
У статті досліджується ефективність інтегративного підходу до навчання вишивки та килимарства для розвитку творчих здібностей старшокласників. Увагу зосереджено на визначенні сутності інтегративного підходу, перевагах використання його в навчанні та безпосередньому застосуванні й розвитку творчих здібностей старшокласників засобами вишивки та килимарства. Надано аналіз ролі вчителя в реалізації інтегративного підходу та його впливу на розвиток творчих здібностей учнів. Визначено, що інтегративний підхід є перспективним напрямом для стимулювання творчості, самостійності та розвитку творчих здібностей старшокласників на уроках технологій при навчанні вишивки та килимарства. Результати статті надають перспективи подальшого дослідження та впровадження інтегративного підходу в освітній процес з метою формування творчої особистості старшокласників у галузі декоративно-прикладної творчості, зокрема, вишивки та килимарства. Було виявлено, що інтегративний підхід у навчанні вишивки та килимарства є ключовим чинником для розвитку творчих здібностей старшокласників. Під час уроків, де було застосовано цей підхід, було зазначено, що учні мають можливість не лише набути практичних навичок у вишивці та килимарстві, а й розвивати свою творчість та самовираження. Комбінування різних мистецьких технік та дисциплін охарактеризовано як сприяюче учням бачити зв’язок між різними аспектами декоративно-прикладного мистецтва, що має позитивний вплив на їхнє глибоке розуміння та творче мислення. Використання інтегративного підходу у навчанні вишивки та килимарства виявлено як ключовий чинник для розвитку творчих здібностей старшокласників. Зазначено, що поєднання різних мистецьких технік та дисциплін створює неповторні уроки, охарактеризовано які сприяють розвитку креативного мислення, творчих здібностей та самовираження учнів. Зокрема, акцентовано на важливості залучення різних мистецьких елементів та завдань, що стимулюють творчість старшокласників. Виявлено, що такі творчі проекти та завдання сприяють розвитку їх художніх здібностей та самостійності, що має позитивний вплив на загальний творчий потенціал. Результати статті надають перспективи подальшого дослідження та впровадження інтегративного підходу в освітній процес з метою формування творчої особистості старшокласників у галузі декоративно-прикладної творчості, зокрема, вишивки та килимарства.
Посилання
Андрощук І. Розвиваючий потенціал трудового навчання. Трудова підготовка в рідній школі. 2014. № 4. С. 24–30.
Антонович Є., Захарчук-Чугай Р., Станкевич М. Декоративно-прикладне мистецтво. Львів : Світ, 1993. 272 с.
Гриньова М. В., Величко Р. М. Особливості застосування методу проєктів для формування пізнавальної діяльності студентів-екологів. Витоки педагогічної майстерності. 2020. Випуск 26. С. 47–51.
Дорогань А. Формування творчого мислення учнів на уроках трудового навчання. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2017. Вип. 56. С. 151–158.
Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/ zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2022/08/20/01/Dodatok.11.tekhnolohiyi.trudove.navchannya.kreslennya.20.08.2022.pdf (дата звернення: 28.07.2023)
Калюжна Ю. І., Яновська Т. А. Особливості розвитку творчого потенціалу молодших школярів. Наука і освіта. 2014. № 6. С. 61–66.
Ковінько А. В. Суть поняття «творчий потенціал школяра». Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2017. Вип. 52 (105). С. 391–397.
Красовська О. О. Образотворче мистецтво з методикою викладання у початковій школі. Львів : Новий світ, 2012. 291 с.
Кузан Н. Декоративне мистецтво як засіб художньо-естетичного виховання учнів. Молодь і ринок. 2019. № 6. С. 130–136.
Масол Л. М. Загальна мистецька освіта: теорія і практика. Київ : Вища школа, 2006. 432 с.
Мачача Т. Розвиток творчого потенціалу учнів основної школи у процесі трудового навчання. Проблеми сучасного підручника. 2014. Вип. 14. С. 425–435.
Рудик Я. М. Суть та структура творчого потенціалу особистості. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2014. № 5. С. 50–57.
Титаренко В. П. Вишивальне мистецтво Полтавщини: науково-популярне видання. Полтава : Полтавський літератор, 2021. 268 с. 14. Титаренко В. П. Методика вивчення декоративно-прикладної творчості : навчальний посібник. Полтава : Астрая, 2020. 252 с.
Холоденко В. О. Творчий потенціал особистості: зміст, структура та передумови успішної реалізації у мистецькій освіті. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. 2019. Вип. 26. С. 22–28.
Цина А. Ю., Нагорна Н. О. Навчання основам проєктування і моделювання як засіб формування проєктно-технологічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання. Підготовка вчителя трудового навчання в контексті оновлення професійних і освітніх стандартів : колективна монографія / кол. авт.; наук. редактор доктор педагог. наук, професор Стешенко В. В. Слов'янськ : Видавництво Б. І. Маторіна, 2020-2021. С. 139–159. URL : http://surl.li/jjbph (дата звернення: 28.07.2023)