EFFECTIVENESS OF AN INTEGRATIVE APPROACH TO LEARNING EMBROIDERY AND CARPET MAKING IN THE PROCESS OF DEVELOPING THE CREATIVE ABILITIES OF HIGH SCHOOL STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-317-328Keywords:
integrative approach, future teachers of labor education and technology, embroidery, carpet weaving, training, high school students.Abstract
The article examines the effectiveness of an integrative approach to teaching embroidery and carpet making for the development of creative abilities of high school students. Attention is focused on determining the essence of the integrative approach, the advantages of using it in education and its direct application in the development of the creative abilities of high school students by means of embroidery and carpet making. An analysis of the teacher's role in the implementation of the integrative approach and its impact on the development of students' creative abilities is provided. It was determined that the integrative approach is a promising direction for stimulating creativity, independence and the development of creative abilities of high school students in technology lessons when learning embroidery and carpet making. The results of the article provide prospects for further research and implementation of an integrative approach in the educational process with the aim of forming the creative personality of high school students in the field of decorative and applied creativity, in particular, embroidery and carpet weaving. It was found that an integrative approach in teaching embroidery and carpet making is a key factor in the development of creative abilities of high school students. During the lessons, where this approach was applied, it was noted that students have the opportunity not only to acquire practical skills in embroidery and carpet making, but also to develop their creativity and self-expression. The combination of different artistic techniques and disciplines is characterized as helping students to see the connection between different aspects of decorative and applied arts, which has a positive effect on their deep understanding and creative thinking. The results of the article provide prospects for further research and implementation of an integrative approach in the educational process with the aim of forming the creative personality of high school students in the field of decorative and applied creativity, in particular, embroidery and carpet weaving.
References
Андрощук І. Розвиваючий потенціал трудового навчання. Трудова підготовка в рідній школі. 2014. № 4. С. 24–30.
Антонович Є., Захарчук-Чугай Р., Станкевич М. Декоративно-прикладне мистецтво. Львів : Світ, 1993. 272 с.
Гриньова М. В., Величко Р. М. Особливості застосування методу проєктів для формування пізнавальної діяльності студентів-екологів. Витоки педагогічної майстерності. 2020. Випуск 26. С. 47–51.
Дорогань А. Формування творчого мислення учнів на уроках трудового навчання. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2017. Вип. 56. С. 151–158.
Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/ zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2022/08/20/01/Dodatok.11.tekhnolohiyi.trudove.navchannya.kreslennya.20.08.2022.pdf (дата звернення: 28.07.2023)
Калюжна Ю. І., Яновська Т. А. Особливості розвитку творчого потенціалу молодших школярів. Наука і освіта. 2014. № 6. С. 61–66.
Ковінько А. В. Суть поняття «творчий потенціал школяра». Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2017. Вип. 52 (105). С. 391–397.
Красовська О. О. Образотворче мистецтво з методикою викладання у початковій школі. Львів : Новий світ, 2012. 291 с.
Кузан Н. Декоративне мистецтво як засіб художньо-естетичного виховання учнів. Молодь і ринок. 2019. № 6. С. 130–136.
Масол Л. М. Загальна мистецька освіта: теорія і практика. Київ : Вища школа, 2006. 432 с.
Мачача Т. Розвиток творчого потенціалу учнів основної школи у процесі трудового навчання. Проблеми сучасного підручника. 2014. Вип. 14. С. 425–435.
Рудик Я. М. Суть та структура творчого потенціалу особистості. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2014. № 5. С. 50–57.
Титаренко В. П. Вишивальне мистецтво Полтавщини: науково-популярне видання. Полтава : Полтавський літератор, 2021. 268 с. 14. Титаренко В. П. Методика вивчення декоративно-прикладної творчості : навчальний посібник. Полтава : Астрая, 2020. 252 с.
Холоденко В. О. Творчий потенціал особистості: зміст, структура та передумови успішної реалізації у мистецькій освіті. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. 2019. Вип. 26. С. 22–28.
Цина А. Ю., Нагорна Н. О. Навчання основам проєктування і моделювання як засіб формування проєктно-технологічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання. Підготовка вчителя трудового навчання в контексті оновлення професійних і освітніх стандартів : колективна монографія / кол. авт.; наук. редактор доктор педагог. наук, професор Стешенко В. В. Слов'янськ : Видавництво Б. І. Маторіна, 2020-2021. С. 139–159. URL : http://surl.li/jjbph (дата звернення: 28.07.2023)