THE USE OF MODERN INFORMATION TECHNOLOGIES IN PROCESS OF FORMATION OF STUDENTS' GRAPHIC CULTURE 8-9 GRADES IN TECHNOLOGY LESSONS
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-139-146Keywords:
modern information technologies, graphic culture, 8-9 grade students, technology lessons, graphic editors.Abstract
The article examines the use of modern information technologies in the process of forming the graphic culture of 8th-9th grade students in technology lessons. The essence of the concept of «graphic culture» is revealed, for this the basic concept of «culture» and then the concept of «graphic culture» are considered. Means of graphic culture are defined. It is noted that graphic culture is based on a developed spatial representation, on the basis of which graphic skills and abilities are formed. It was determined that the study of the discipline using information technologies provides an opportunity for reflection and participation in the creation of elements of the lesson, which contributes to the development of students' interest in the subject. Classical and integrated technology lessons, accompanied by software products such as graphic editors, allow students to deepen their knowledge, increase the effectiveness of learning, the intellectual level of students, instill self-learning and self-organization skills, and facilitate solving practical tasks. As a result of studying technologies in institutions of general secondary education, students of grades 8-9 develop graphic culture skills necessary for life and work in a modern high-tech society. Learners should gain experience with information objects that combine text, visual images, digital data, links, and databases, and that can be transmitted orally, through telecommunications technology, or online. The essence of the formation of a graphic culture based on information technologies is a process, the result of which is the graphic and information literacy of students, which allows you to quickly and better navigate in a large amount of information resources. Studying graphic editors in grades 8-9 develops students' cognitive abilities, attention, imagination, memory, logical thinking, and awakens a desire for creativity.
References
Балик Н. Комп’ютерна графіка в школі. Графічний редактор Paint.NET. Графічний редактор GIMP. Київ : Підручники і посібники, 2011. 128 с.
Березовський В. С., Потієнко В. О., Завадський І. О. Основи комп’ютерної графіки : навчальний посібник. Київ : Вид. група ВНУ, 2009. 400 с.
Вдовченко В. В. Художнє проектування : навчальний посібник. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2021. 141 с.
Джеджула О. М., Ордіховський В. О. Графічна культура як складова професійної компетентності майбутнього інженера. Сучасні інформаційні технології та Інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Зб. наук. пр. Вип. 21. Київ-Вінниця : ДОВ «Вінниця», 2009. С. 363–366.
Козубовська І. В., Повідайчик О. С. Короткий тлумачний словник психолого-педагогічних термінів. Ужгород : ДВНЗ «Ужгородський національний університет», 2021. 41 с.
Пічугін М., Канкін І., Воротніков В. Комп'ютерна графіка : навчальний посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2019. 346 с.
Сиротенко Г. О. Інноваційна діяльність педагога: від теорії до успіху. Інформаційно-методичний збірник. Полтава : ПОІППО, 2006. 124 с.
Тарара А. М., Мачача Т. С., Туташинський В. І., Вдовченко В. В. Проектування змісту профільного навчання технологій у старшій школі. Київ : Пед. думка, 2017. 361 с.
Філософія : словник термінів та персоналій / В. С. Бліхар, М. А. Козловець, Л. В. Горохова, В. В. Федоренко, В. О. Федоренко. Київ : КВІЦ, 2020. 274 с.
Чемакіна О. В., Рубцов А. Л., Свірко В. О., Олійник О. П. Дизайн систем візуальної інформації. Київ : УкрНДІ ДЕ, 2017. 191 с.