ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ ГРАФІЧНОЇ КУЛЬТУРИ УЧНІВ 8-9 КЛАСІВ НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІЙ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-139-146Ключові слова:
сучасні інформаційні технології, графічна культура, учні 8-9 класів, уроки технологій, графічні редактори.Анотація
У статті розглянуто використання сучасних інформаційних технологій у процесі формування графічної культури учнів 8-9 класів на уроках технологій. Розкрито суть поняття «графічна культура», для цього розглянуто основне поняття «культура», а потім – «графічна культура». Визначено засоби графічної культури. Зазначено, що в основі графічної культури лежить розвинене просторове уявлення, на основі якого формуються графічні вміння та навички. Визначено, що вивчення дисципліни з використанням інформаційних технологій створює можливість для рефлексії та участі у побудові елементів уроку, що сприяє розвитку інтересу учнів до предмета. Класичні та інтегровані уроки технологій, які супроводжуються програмними продуктами, типу графічних редакторів, дозволяють учням поглибити знання, інтелектуальний рівень; прищепити навички самонавчання, самоорганізації; полегшити вирішення практичних завдань; загалом підвищити ефективність навчання,. У результаті вивчення технологій у закладах загальної середньої освіти в учнів 8-9 класів формуються навички графічної культури, необхідні для життя і роботи в сучасному високотехнологічному суспільстві. Учні мають набути досвіду роботи з інформаційними об’єктами, які поєднують текст, візуальні зображення, цифрові дані, посилання та бази даних, можуть передаватися як усно, так і за допомогою телекомунікаційних технологій чи розміщення в Інтернеті. Сутність формування графічної культури, заснованої на інформаційних технологіях, – це процес, результатом якого є графічна та інформаційна грамотність учнів, що дозволяє швидше та якісніше орієнтуватися у великому обсязі інформаційних засобів. Вивчення графічних редакторів у 8-9 класах розвиває в учнів пізнавальні здібності, увагу, уяву, пам’ять, логічне мислення, пробуджує потяг до творчості.
Посилання
Балик Н. Комп’ютерна графіка в школі. Графічний редактор Paint.NET. Графічний редактор GIMP. Київ : Підручники і посібники, 2011. 128 с.
Березовський В. С., Потієнко В. О., Завадський І. О. Основи комп’ютерної графіки : навчальний посібник. Київ : Вид. група ВНУ, 2009. 400 с.
Вдовченко В. В. Художнє проектування : навчальний посібник. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2021. 141 с.
Джеджула О. М., Ордіховський В. О. Графічна культура як складова професійної компетентності майбутнього інженера. Сучасні інформаційні технології та Інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Зб. наук. пр. Вип. 21. Київ-Вінниця : ДОВ «Вінниця», 2009. С. 363–366.
Козубовська І. В., Повідайчик О. С. Короткий тлумачний словник психолого-педагогічних термінів. Ужгород : ДВНЗ «Ужгородський національний університет», 2021. 41 с.
Пічугін М., Канкін І., Воротніков В. Комп'ютерна графіка : навчальний посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2019. 346 с.
Сиротенко Г. О. Інноваційна діяльність педагога: від теорії до успіху. Інформаційно-методичний збірник. Полтава : ПОІППО, 2006. 124 с.
Тарара А. М., Мачача Т. С., Туташинський В. І., Вдовченко В. В. Проектування змісту профільного навчання технологій у старшій школі. Київ : Пед. думка, 2017. 361 с.
Філософія : словник термінів та персоналій / В. С. Бліхар, М. А. Козловець, Л. В. Горохова, В. В. Федоренко, В. О. Федоренко. Київ : КВІЦ, 2020. 274 с.
Чемакіна О. В., Рубцов А. Л., Свірко В. О., Олійник О. П. Дизайн систем візуальної інформації. Київ : УкрНДІ ДЕ, 2017. 191 с.