THE USE OF MAXIMA MOBILE APPLICATION IN THE PROCESS OF TEACHING HIGHER MATHEMATICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-225-235

Keywords:

educational process, higher educational institutions, mobile learning, mobile applications, higher mathematics.

Abstract

Today, the educational process of higher educational institutions of Ukraine is undergoing changes and needs innovations. Recently, due to the transition to distance learning, the introduction of martial law, aerial alarms and unstable Internet connection, teachers and students must learn to quickly adapt to the relevant situations and continue to carry out online educational activities at a high level. With the transition to distance learning, the implementation of mobile learning has become relevant, which involves the use of mobile and portable devices (phones, laptops, tablets) for teaching and learning. Among all of them, it is worth noting mobile phones, because modern smartphones satisfy the basic needs for carrying out educational activities. The article examines mobile applications in the process of learning the discipline «Higher Mathematics». The following applications were selected and analyzed: Maxima, MatrixCalculator, IntroStat, Maple Calculator, Mathematics, PhotoMath. The indicators for the analysis were the ability to work offline, free of charge and support for the Android system. Applications were analyzed for solving problems from the discipline «Higher Mathematics»: calculation of matrices and determinants, statistical processing, construction of graphs of functions, differential and integral calculus, calculation of limits of numerical sequences and solving equations. It was established that the Maxima and Mathematics applications correspond to absolutely all indicators. Among all mobile applications, the Maxima application was chosen. With the help of Maxima, students do not automatically fill in numerical values to solve the problem, but use special operations to enter data. This guarantees awareness and independent solving of problems, rather than mechanical writing off ready-made calculations. The article demonstrates the practical use of the corresponding application in solving problems from the discipline «Higher Mathematics».

References

Биков В. Ю. Мобільний простір і мобільно орієнтоване середовище інтернет-користувача: особливості модельного подання та освітнього застосування. Інформаційні технології в освіті. 2013. № 17. С. 9–37.

Білоус В. Мобільні навчальні додатки в сучасній освіті. Освітологічний дискурс. 2018. № 1-2 (20-21). С. 353–362.

Блажко Л. М., Рассоха І. В., Рендюк С. П. Використання мобільних додатків у процесі навчання вищої математики студентів технічних університетів. Імідж сучасного педагога. 2020. № 6 (195). С. 42–46.

Дерябіна Ю., Кравченко Н. Застосування інтерактивних онлайн-дошок при викладанні математичних дисциплін у закладах вищої освіти. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Випуск 3. Бердянськ : БДПУ, 2022. С. 285-296. https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-285-296

Кортез Х. І., Алєксєєва Г. М., Кравченко Н. В., Горбатюк Л. В. Діджиталізація викладання та навчання у вищій школі: із досвіду програми підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників. Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Розвиток сучасної науки та освіти: реалії, проблеми якості, інновації». Мелітополь: ТДАТУ, 2021. С. 252–255.

Мобільний застосунок. URL : https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%BE%D0%B1%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%B9_%D0%B7%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%81%D1%83%D0%BD%D0%BE%D0%BA (дата звернення: 22.02.2023).

Насонова С. Сучасний підхід до викладання математичних дисциплін у вищих навчальних закладах. Перспективи та інновації науки. 2022. № 1 (6). С. 284–293.

Пудова С. С. Використання мобільного телефону в навчальному процесі. Фізико-математична освіта. 2018. Випуск 2 (16). С. 97–101.

Рашевська Н. В. Мобільні додатки навчання математичних дисциплін в технічних закладах вищої освіти. Тези доповідей V Міжнародної науково-практичної конференції «Інформаційні технології в освіті, науці і техніці»(ІТОНТ-2020): Черкаси, 21-23 травня 2020 р. Черкаси, 2020. С. 175.

Семеріков С. О., Словак К. І. Теорія та методика застосування мобільних математичних середовищ у процесі навчання вищої математики студентів економічних спеціальностей. Інформаційні технології і засоби навчання. 2011. Том 21, № 1. URL : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/413/369 (дата звернення: 22.02.2023).

Шишенко І. В., Чкана Я. О., Мартиненко О. В. Перспективи застосування мобільних додатків у фаховій підготовці майбутніх учителів математики. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2021. № 1 (48). С. 444–449.

Horbatiuk L., Kravchenko N., Alieksieieva H., Lipych V., & Rozumna T. Use of mobile applications for foreign language lexical competence formation. Journal of History Culture and Art Research. 2019. 8(3). С. 113–124.

Maxima on Android. URL : https://play.google.com/store/apps/details?id= jp.yhonda&hl=en_US&gl=US&pli=1 (дата звернення: 21.02.2023).

Published

2023-06-01