STUDENT MOTIVATION FOR PHYSICAL EDUCATION CLASSES AS A PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL PROBLEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-256-263

Keywords:

motivе, motivation, interest, рhysical еducation physical education of students.

Abstract

The article analyzes the psychological and pedagogical aspects of students' motivation for physical education classes. It was determined that in modern psychological and pedagogical literature there are significant differences regarding the definition of the concepts «motive» and «motivation». It was found out that the concept of «motive» includes needs, motivation, interest, passion, inclination, desire. Motives are relatively stable personal characteristics of a person. Motives can be ideals of the individual, his beliefs, social guidelines, value orientations. It is noted that the effectiveness of the organization of the educational process in physical education is possible provided that the main motivational motives that determine the student's activity and, as a result, the process of forming his motivation for motor activity are taken into account. The main factor influencing students' motivation to study is the acquisition of knowledge, skills and abilities. Emphasis is placed on the fact that it is possible to interest a student in physical education through purposeful influence on individual motives and on the motivational sphere as a whole. One of the most important tasks in the formation of motivation for physical education is the development of achievement motivation. Based on the analysis of the pedagogical literature, it was concluded that the formation of motivation depends on the content, methods, organizational forms and material possibilities of conducting the educational process in a higher educational institution. The main pedagogical conditions that will contribute to the effective formation and increase of students' motivation to engage in physical education are defined: acquiring knowledge about preserving, maintaining and strengthening health, creating a positive attitude towards the formation of the need for a healthy lifestyle; differentiation of physical education. It is emphasized that supporting educational motivation will allow students to consciously master knowledge, develop skills and abilities; to develop a positive attitude towards the process of physical education, to systematically engage in physical and recreational and sports exercises during educational and extracurricular activities.

References

Долженко Л., Погрєбняк Д. Формування мотивації до рухової активності студентської молоді з різним рівнем фізичного здоров’я. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2014. № 4. С.52-56.

Зазнюк С. С. Психологія мотивації : навч. посіб. Київ : Либідь, 2002. 304 с.

Кара С. І. Мотиваційний компонент у структурі професійного інтересу майбутніх учителів фізичного виховання. Вісник Чернігівського нац. пед. ун-ту ім. Т. Г. Шевченка (Пед. науки. Фіз. виховання та спорт). № 112 (Т. 2). 2013. С. 138-140.

Круцевич Т. Ю., Безверхня Г. В. Рекреація у фізичній культурі різних груп населення: навч. посібник. Київ : Олімпійська література, 2010. 248 с.

Локшина С. М. Краткий словарь иностранных слов. 9-е изд., испр. Москва, 1988. 632 с.

Маркова А. К. Психология профессионализма. Москва, 1996. 309 с.

Маслоу А. Мотивация и личность. Санкт-Петербург : Евразия, 1999. 479 с.

Мирошніченко В. О. Провідні мотиви до занять фізичним вихованням у студентів аграрних закладів вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2019. № 66, Т. 2. С. 62-67.

Нестерова Т. В., Павлюк А. А. Структура мотивації до занять з фізичного виховання і спорту студентів вищих навчальних закладів. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Фізична культура і спорт у сучасному суспільстві: досвід, проблеми, рішення». Київ, 31 жовтня 2014. С. 51-58.

Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. Санкт-Петербург : Питер, 2000. 712 с.

Хасанов М. Х., Чорноштан М. С. Способи формування позитивної мотивації до занять фізичними вправами в дівчат-студенток. Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ. № 2. 2014. С.70-78.

Atkinson D. The Projective expression of needs. Journal of Experimental Psychology. 1984. № 33. Р. 35-41.

Bauman A, Lewicka M, Schöppe S. The Health Benefits of Physical Activity in Developing Countries. Geneva, World Health Organization, 2005.

Prontenko K., Griban G., Medvedeva I., Aloshyna A., Bloshchynskyi I., Bezpaliy S., Bychuk O., Mudryk Zh., Bychuk I., Radziyevsky V., Filatova Z., Yevtushok M. Interrelation of students’ motivation for physical education and their physical fitness level. International Journal of Applied Exercise Physiology, 8 (2.1). 2019. Р. 847-857. URL : http://ijaep.com/Journal/vol.8.2.1.pdf (дата звернення: 01.04.2023).

Published

2023-06-01