PRACTICAL EXAMPLES AND ADVANTAGES OF USING INTERACTIVE TEACHING METHODS IN TEACHING ENVIRONMENTAL DISCIPLINES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-372-385

Keywords:

interactive teaching methods, active learning, forms and methods of implementing the educational process, modern educational technologies and teaching aids.

Abstract

The main priority in teaching environmental disciplines is to create a spatial understanding of the systemic nature of processes occurring at different levels of ecosystems and to create awareness of environmental changes that are occurring rapidly on a global scale. A distinctive feature when working with applicants for other specialties is that ecology is unlikely to become their future professional priority, but during the course of their studies, they should clearly realize that the environmental component is one of the key foundations of sustainable development, a potential for international cooperation in all professional fields, without exception. It is an environmentally conscious approach that should become the basis for further professional activity, a worldview concept, and an everyday habit of every person. The article analyzes the interactive forms, methods, techniques, and technologies of vocational training that are recognized as the most effective and, for many years, have been holding the predominant position among the recommended approaches for use in the educational process. Such forms of education show high efficiency in teaching environmental disciplines in higher education institutions. Through joint interaction between the participants of the educational process, there is an exchange of information, modeling of problem situations and building the concept of their joint solution, immersion in a real atmosphere of joint communication, discussion, and summarizing the results. This approach allows you to intensify the learning process, make it more interesting, and most importantly, more effective. Based on my own experience of teaching environmental disciplines, I have identified a list of interactive methods that can be used in the educational process to significantly increase the percentage of material perception by higher education students. The use of any of the proposed methods is accompanied by collective discussion, analysis, and synthesis of information, summarizing general ideas and suggestions.

References

Аналітичний портал «Слово та діло». URL : https://www.slovoidilo.ua/2022/11/08/infografika/suspilstvo/pryroda-ta-vijna-yak-rosijska-ahresiya-vplynula-dovkillya (дата звернення: 15.11.2022).

Волкова Н. П. Інтерактивні технології навчання у вищій школі: навчально-методичний посібник. Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля, 2018. 360 с.

Гіпська Т. П. Інтерактивні засоби в процесі вивчення іноземної мови професійного спрямування. Інноваційні технології іншомовної підготовки працівників правоохоронних органів та фахівців із права: матеріали наук.-метод. семінару (Київ, 20 жовт. 2022 р.) / [редкол.: В. В. Чернєй, С. Д. Гусарєв, С. С. Чернявський та ін.]. Київ : Нац. акад. внутр. справ, 2022. С. 20-22.

Інтерактивні форми і методи навчання у вищий школі: навч.-метод. посіб./ за ред. В. В. Ягоднікова. Київ : ДП «Вид. дім «Персонал», 2009. 80 с.

Козяр М. М. Інтерактивні методики навчання у ВНЗ. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти: зб. наук. праць. Харків : НТУ «ХПІ», 2015. № 42 (46). С. 285-292.

Лосєва Н. М., Непомняща Т. В., Панова А. Ю. Інтерактивні технології навчання: навч.-метод. посіб. для студентів ВНЗ. Київ : Кафедра, 2012. 228 с.

Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України. Тест на «екологічний» слід. URL : https://mepr.gov.ua/news/37883.html (дата звернення: 24.10.2022).

Остапчук Д., Мирончук Н. М. Інтерактивні методи навчання у вищих навчальних закладах. Модернізація вищої освіти в Україні та за кордоном: збірник наукових праць / за заг. ред. д.п.н., проф. С. С. Вітвицької, к.п.н., доц. Н. М. Мирончук. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. С. 140-143.

Офіційний сайт Державної служби статистики України. URL : https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 23.10.2022).

Сакалюк О. О. Використання інтерактивних методів навчання у процесі організації партнерської взаємодії здобувачів вищої освіти. Сучасні методи та форми організації освітнього процесу у закладах вищої освіти: збірник матеріалів Всеукраїнської науково-методичної конференції (15 червня 2022 року) / оргком. Н. М. Черненко, О. М. Соловейчук. Одеса: Університет Ушинського, 2022. С. 185-187.

Скиба В. П., Вознюк Н. М. 5В – вектори успішного навчання. Удосконалення освітньо-виховного процесу в закладі вищої освіти: збірник науково-методичних праць. Мелітополь: ТДАТУ, 2021. Вип. 24. С. 294-301.

Скиба В., Ганчук М., Вознюк Н., Ліхо О. Використання інтерактивних ГІС-мап при викладанні дисциплін екологічного спрямування. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки: зб. наук. пр. Вип. 2. Бердянськ : БДПУ, 2022. С. 408-422. DOI 10.31494/2412-9208-2022-1-2-408-422

SWOT-аналіз соціо-економіко-екологічного стану підприємств: конспект лекцій / укладач І. Ю. Аблєєва. Суми : Сумський державний університет, 2020. 233 с.

Туркот Т., Коновал О. Педагогіка та психологія вищої школи: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Херсон: Олді-плюс, 2013. 466 с. Наукові записки БДПУ (https://pedagogy.bdpu.org.ua/) 383 ICV 2021: 85.25 DOI 10.31494/2412-9208-2023-1-1

Факультет соціології і права КПІ. Піраміда навчання Едґара Дейла. URL : https://fsp.kpi.ua/ua/piramida-navchannya-edgara-dejla/ (дата звернення: 08.10.2022).

Abykanova B. et al. The Use of Interactive Learning Technology in Institutions of Higher Learning. International Journal of Environmental and Science Education. 2016. Vol. 11, no. 18. URL: https://eric.ed.gov/?id=EJ1124626 (дата звернення: 12.10.2022).

Biomimicry Institute USA: офіційний сайт. URL : https://biomimicry.org/about/ (дата звернення: 08.01.2023).

Biomimicry Institute USA. For Educators. URL: https://asknature.org/educators/ (дата звернення: 25.10.2022).

Datawrapper. URL : https://www.datawrapper.de/maps (дата звернення: 14.10.2022).

Dgebuadze M. G. M. Interactive teaching methods: challenges and perspectives. International E-Journal of Advances in Education. 2017. Vol. 3, no. 9. 544-548.

Ellen MacArthur Foundation. URL : https://ellenmacarthurfoundation.org/ (дата звернення: 02.11.2022).

NASA. GLOBAL CLIMATE CHANGE. Vital Signs of the Planet. URL: https://https://climate.nasa.gov/resources/graphics-and-multimedia/?page=0&per_page=25&order=pub_date+desc&search=&condition_1=1%3Ais_in_resource_list (дата звернення: 12.11.2022).

PLATFORMA. Окей, еко: топ-19 креативних кейсів для порятунку планети. URL : https://platfor.ma/specials/okej-eko-top-19-kreatyvnyh-kejsiv-dlya-poryatunku-planety/ (дата звернення: 04.11.2022).

Pradono S., Astriani M. S., Moniaga J. A method for interactive learning. CommIT (Communication and Information Technology) Journal. 2013. Vol. 7, no. 2. P. 46–48.

Sustainability. Environmental Impact Calculators. URL : https://www.csusm.edu/ sustainability/takeaction/knowurimpact.html (дата звернення: 17.11.2022).

WWF. 2018. Звіт «Жива планета» – 2018: Прагнути більшого». Гротен М. і Алмонд Р. Е.А. (ред.). WWF, Гланд, Швейцарія. 2018. 19 с. URL : http://awsassets. panda.org/downloads/zhyva_planeta2018.pdf (дата звернення: 04.11.2022).

YouTube канал «Цікава наука». URL : https://www.youtube.com/ channel/UCMIVE71tHEUDkuw8tPxtzSQ (дата звернення: 25.10.2022).

Published

2023-06-01