ПРАКТИЧНІ ПРИКЛАДИ ТА ПЕРЕВАГИ ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ ПРИ ВИКЛАДАННІ ДИСЦИПЛІН ЕКОЛОГІЧНОГО СПРЯМУВАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-372-385

Ключові слова:

інтерактивні методи навчання, активне навчання, форми та методи впровадження освітнього процесу, сучасні освітні технології та засоби навчання.

Анотація

Основним пріоритетом при викладанні дисциплін екологічного спрямування є створення в студентів просторового уявлення про системність процесів, що відбуваються на різних рівнях зв’язків в екосистемах, формування усвідомлення екологічних змін, які швидкими темпами відбуваються в глобальному масштабі. Відмінною рисою при роботі зі здобувачами інших спеціальностей є те, що скоріш за все екологія не стане їх подальшим професійним пріоритетом, але вони мають чітко усвідомити, що екологічний складник – це один з ключових базисів сталого розвитку, потенціал для міжнародного співробітництва в усіх без винятку професійних сферах. Саме екологічно свідомий підхід має стати підґрунтям подальшої професійної діяльності, світоглядною концепцією та буденною звичкою кожної людини. У статті проаналізовано інтерактивні форми, методи, прийоми і технології професійного навчання, які визнані найефективнішими та вже не перший рік утримують пріоритетну позицію серед рекомендованих підходів для застосування в освітньому процесі. Такі форми навчання показують високу результативність при викладанні дисциплін екологічного спрямування у ЗВО. За рахунок спільної взаємодії між учасниками освітнього процесу відбувається обмін iнфopмaцiєю, моделювання проблемних ситуацій та побудова концепції їх спільного вирішення, зaнуpення в реальну атмосферу спільної комунікації, обговорення та підсумовування отриманих результатів. Такий підхід дозволяє активізувати освітній процес, зробити його цікавішим, а головне – результативнішим. Спираючись на власний досвід викладання дисциплін екологічного спрямування, було виокремлено перелік інтерактивних методів, застосування яких в освітньому процесі дозволяє суттєво підвищити відсоток сприйняття матеріалу здобувачами вищої освіти. Застосування будь-якого із запропонованих методів супроводжується колективним обговоренням, аналізом та синтезом інформації, підсумовуванням загальних ідей та пропозицій.

Посилання

Аналітичний портал «Слово та діло». URL : https://www.slovoidilo.ua/2022/11/08/infografika/suspilstvo/pryroda-ta-vijna-yak-rosijska-ahresiya-vplynula-dovkillya (дата звернення: 15.11.2022).

Волкова Н. П. Інтерактивні технології навчання у вищій школі: навчально-методичний посібник. Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля, 2018. 360 с.

Гіпська Т. П. Інтерактивні засоби в процесі вивчення іноземної мови професійного спрямування. Інноваційні технології іншомовної підготовки працівників правоохоронних органів та фахівців із права: матеріали наук.-метод. семінару (Київ, 20 жовт. 2022 р.) / [редкол.: В. В. Чернєй, С. Д. Гусарєв, С. С. Чернявський та ін.]. Київ : Нац. акад. внутр. справ, 2022. С. 20-22.

Інтерактивні форми і методи навчання у вищий школі: навч.-метод. посіб./ за ред. В. В. Ягоднікова. Київ : ДП «Вид. дім «Персонал», 2009. 80 с.

Козяр М. М. Інтерактивні методики навчання у ВНЗ. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти: зб. наук. праць. Харків : НТУ «ХПІ», 2015. № 42 (46). С. 285-292.

Лосєва Н. М., Непомняща Т. В., Панова А. Ю. Інтерактивні технології навчання: навч.-метод. посіб. для студентів ВНЗ. Київ : Кафедра, 2012. 228 с.

Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України. Тест на «екологічний» слід. URL : https://mepr.gov.ua/news/37883.html (дата звернення: 24.10.2022).

Остапчук Д., Мирончук Н. М. Інтерактивні методи навчання у вищих навчальних закладах. Модернізація вищої освіти в Україні та за кордоном: збірник наукових праць / за заг. ред. д.п.н., проф. С. С. Вітвицької, к.п.н., доц. Н. М. Мирончук. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. С. 140-143.

Офіційний сайт Державної служби статистики України. URL : https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 23.10.2022).

Сакалюк О. О. Використання інтерактивних методів навчання у процесі організації партнерської взаємодії здобувачів вищої освіти. Сучасні методи та форми організації освітнього процесу у закладах вищої освіти: збірник матеріалів Всеукраїнської науково-методичної конференції (15 червня 2022 року) / оргком. Н. М. Черненко, О. М. Соловейчук. Одеса: Університет Ушинського, 2022. С. 185-187.

Скиба В. П., Вознюк Н. М. 5В – вектори успішного навчання. Удосконалення освітньо-виховного процесу в закладі вищої освіти: збірник науково-методичних праць. Мелітополь: ТДАТУ, 2021. Вип. 24. С. 294-301.

Скиба В., Ганчук М., Вознюк Н., Ліхо О. Використання інтерактивних ГІС-мап при викладанні дисциплін екологічного спрямування. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки: зб. наук. пр. Вип. 2. Бердянськ : БДПУ, 2022. С. 408-422. DOI 10.31494/2412-9208-2022-1-2-408-422

SWOT-аналіз соціо-економіко-екологічного стану підприємств: конспект лекцій / укладач І. Ю. Аблєєва. Суми : Сумський державний університет, 2020. 233 с.

Туркот Т., Коновал О. Педагогіка та психологія вищої школи: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Херсон: Олді-плюс, 2013. 466 с. Наукові записки БДПУ (https://pedagogy.bdpu.org.ua/) 383 ICV 2021: 85.25 DOI 10.31494/2412-9208-2023-1-1

Факультет соціології і права КПІ. Піраміда навчання Едґара Дейла. URL : https://fsp.kpi.ua/ua/piramida-navchannya-edgara-dejla/ (дата звернення: 08.10.2022).

Abykanova B. et al. The Use of Interactive Learning Technology in Institutions of Higher Learning. International Journal of Environmental and Science Education. 2016. Vol. 11, no. 18. URL: https://eric.ed.gov/?id=EJ1124626 (дата звернення: 12.10.2022).

Biomimicry Institute USA: офіційний сайт. URL : https://biomimicry.org/about/ (дата звернення: 08.01.2023).

Biomimicry Institute USA. For Educators. URL: https://asknature.org/educators/ (дата звернення: 25.10.2022).

Datawrapper. URL : https://www.datawrapper.de/maps (дата звернення: 14.10.2022).

Dgebuadze M. G. M. Interactive teaching methods: challenges and perspectives. International E-Journal of Advances in Education. 2017. Vol. 3, no. 9. 544-548.

Ellen MacArthur Foundation. URL : https://ellenmacarthurfoundation.org/ (дата звернення: 02.11.2022).

NASA. GLOBAL CLIMATE CHANGE. Vital Signs of the Planet. URL: https://https://climate.nasa.gov/resources/graphics-and-multimedia/?page=0&per_page=25&order=pub_date+desc&search=&condition_1=1%3Ais_in_resource_list (дата звернення: 12.11.2022).

PLATFORMA. Окей, еко: топ-19 креативних кейсів для порятунку планети. URL : https://platfor.ma/specials/okej-eko-top-19-kreatyvnyh-kejsiv-dlya-poryatunku-planety/ (дата звернення: 04.11.2022).

Pradono S., Astriani M. S., Moniaga J. A method for interactive learning. CommIT (Communication and Information Technology) Journal. 2013. Vol. 7, no. 2. P. 46–48.

Sustainability. Environmental Impact Calculators. URL : https://www.csusm.edu/ sustainability/takeaction/knowurimpact.html (дата звернення: 17.11.2022).

WWF. 2018. Звіт «Жива планета» – 2018: Прагнути більшого». Гротен М. і Алмонд Р. Е.А. (ред.). WWF, Гланд, Швейцарія. 2018. 19 с. URL : http://awsassets. panda.org/downloads/zhyva_planeta2018.pdf (дата звернення: 04.11.2022).

YouTube канал «Цікава наука». URL : https://www.youtube.com/ channel/UCMIVE71tHEUDkuw8tPxtzSQ (дата звернення: 25.10.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-01