SOLVING THE ADMINISTRATIVE PROBLEM AS AN EFFECTIVE FORM «OPEN PAPER EXAM»

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-19-31

Keywords:

distance learning, final control, exam, non-traditional exam, «open paper exam».

Abstract

The article raises the question of the effectiveness of final control in the conditions of distance learning. A description of the traditional form of the exam (oral answer to questions on the exam ticket) is given, its purpose is revealed. The approaches of modern didactics to the use of methods of oral, written, practical (laboratory) control and self-control of education seekers are disclosed; the types of control are distinguished, which are classified according to the scale of learning goals, learning stages, time orientation, frequency, volume, organizational forms of learning, forms of social mediation, types of educational activities, and methods of control. The need to review the forms of final control in the conditions of distance learning based on the competency approach is substantiated. The necessity of rethinking the purpose of the final control is revealed, which consists in checking not so much the amount of theoretical knowledge, but the level of the formation of competences, provided as a result of studying an educational discipline. A comparison of the competencies laid down in the Standard of Higher Education for the specialty 012 Preschool Education and the competencies from the Professional Standard of the Head of a Preschool Education Institution was carried out. The necessity of training future managers of preschool education to make managerial decisions at the stage of obtaining higher education, taking into account the personal qualities that influence it, has been proven. Special attention is paid to views on the functions that the manager of preschool education should perform. The characteristics of non-traditional forms of examination are given: «closed book exam», «Multiple-choice еxam або Shot-question exam», «open-book exam або open paper exam», «“thinking” exam», «“take-home” exam», «practical exam». The process of organizing and conducting final control in the educational discipline «Management in the system of preschool education» in the form of «open paper exam» is described. Examples of management tasks presented for the exam are presented, the procedure of the exam itself is described. The advantages and disadvantages of using this form of final control are determined.

References

Богданов І. Т. Критерії контролю якості підготовки фахівців у вищих навчальних педагогічних закладах. Науковий часопис педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : Серія 03 : Фізика і математика у вищій і середній школі. Вип. 2. 2006. С. 22–25.

Волянська О. Є. Інновації у навчанні математики профільної школи. Проблеми математичної освіти : матеріали міжнар. наук.-метод. конф., м. Черкаси, 8-10 квітня 2013 року / М-во освіти і науки України, Черкаський нац. ун-т імені Б. Хмельницького, Ін-т. Черкаси : Чабаненко Ю. А., 2013. С. 245–246.

Даниленко Л. І. Модернізація змісту, форм та методів управлінської діяльності директора школи : монографія. Київ : Логос, 1990. 140 с.

Дрозд П. Г. Роль керівника в системі управління закладами шкільної освіти. Вісник НТУУ «КПІ» : Філософія. Психологія. Педагогіка. 2013. Вип. 1. С. 118–126.

Загоруйко М. О. Ефективність управлінської діяльності директора загальноосвітньої школи. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2011. № 3–4. С. 56–60.

Кравченко Г.Ю., Кугуєнко Н. Ф. Контроль та аналіз діяльності дошкільного закладу. Керівникам і методистам. Харків : Ранок, 2016. 272 с.

Крутій К. Чинники якості освіти: теоретичні надбання чи нагальна потреба? Емоційне благополуччя як критерій якості освіти : спецвипуск за матеріалами Всеукраїнського Дня дошкілля : Дитячий садок (21-23 червня 2010 p.). 2010. С. 7–14.

Мартинець Л. А. Управлінська діяльність керівника навчального закладу : навч. посібн. Вінниця, 2018. 196 с

Мороз І. В. Педагогічні умови запровадження кредитно-модульної системи організації навчального процесу : монографія. Київ : Освіта України, 2005. 196 с.

Про затвердження Професійного стандарту «Керівник (директор) закладу дошкільної освіти / Наказ Міністерства економіки України від 28.09.2021 № 620-21. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-kerivnik-direktor-zakladu-doshkilnoyi-osviti (дата звернення: 09.08.2022).

Романюк І. А. Аналіз, планування, контроль як функції управлінської діяльності керівника дошкільного навчального закладу. Тернопіль : Мандрівець, 2014. 280 с.

Свистун В. І. Управлінська компетентність керівника як важливий чинник розвитку професійно-технічного навчального закладу в умовах ринкової економіки. URL: https://lib.iitta.gov.ua/9176/1/Svystun.pdf (дата звернення: 09.08.2022) 13. Словник UA: портал української мови та культури. URL: https://slovnyk.ua/index.php?swrd=екзамен (дата звернення: 05.08.2022). 14. Смакула О. І. Педагогічний контроль у системі управління якістю підготовки спеціалістів у ВНЗ. Наука і Освіта. 2009. Вип. №10. С. 90–94. URL: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2009/10_2009/21.pdf.pdf (дата звернення: 08.08.2022).

Соловей Ю. О. Чинники ефективної управлінської діяльності директора закладу дошкільної освіти. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : «Педагогіка. Соціальна робота». 2018. Вип. 2 (43). С. 265–269.

Стандарт вищої освіти за спеціальністю 012 «Дошкільна освіта» для другого (магістерського) рівня вищої освіти (Наказ МОНУ від 29.04.2020 №572). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vyshcha/standarty/2020/05/2020-zatverd-standart-012-m.pdf (дата звернення: 09.08.2022).

Сукнов М. П. Організація контролю навчальної діяльності студентів вищого технічного навчального закладу в умовах кредитно-модульного навчання : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.09. Харків, 2007. 215 с.

Тарасова Т. Б. Методика навчання психології у вищій школі : навч. посіб. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019. 361 с.

Marlies van Beek. Take-home and open book exams. URL: https://www.uu.nl/en/ecpd/knowledge-dossier/take-home-and-open-book-exams (дата звернення: 09.08.2022).

Open Book Exam isn't easy: Here is all you need to know about concept. URL: https://www.business-standard.com/article/education/what-is-an-open-book-exam-pros-and-cons-of-obe-faqs-on-open-book-exam-all-you-need-to-know-120092600046_1.html (дата звернення: 09.08.2022).

Published

2022-12-06