GLOBAL TRENDS OF EDUCATIONAL SYSTEMS DEVELOPMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-60-69

Keywords:

educational system, higher education, trend, principle.

Abstract

The article examines the main trends in the development of the education system and its separate link – higher education systems. The authors analysed the factors affecting the direction of higher education system development. The study substantiates the main principles of the liberal system of higher education. The authors highlight such principles as the principles of democratization; impartiality and equality; mutual coordination of the goals of all levels of education to improve its quality; inclusion in education; obtaining applied knowledge, and ensuring the synergy of the worldview function of education and the acquisition of professional competences; ensuring a competent approach in the field of education; development of creative thinking; economic development regulation via the education system development; constant updating of knowledge due to informatization; permanent updating of knowledge due to informatization; individualization of education and autonomy of education; humanization of education; combination and interaction between science and practice; internationalization of education and science; integration ties of an interdisciplinary nature; general civilizational principle. Based on the study of factual material on the influence of education on economic growth, the presence of these factors' mutual influence is determined in the article. Before the beginning of the full-scale invasion of Russia on the territory of Ukraine, the growth of the GDP of Ukraine was observed, while the number of higher education institutions and the number of university students decreased simultaneously. At the same time, world experience regarding the existence of a high degree of dependence of GDP growth on the number of students studying in institutions of higher education, and in the future specialists from some areas, testify to the presence of potential in Ukraine for significant stimulation of economic growth.

References

Алєксєєва Г. М. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в процесі професійної підготовки студентів педагогічних вузів. Збірник наукових праць (Актуальні питання фізико-математичної освіти) : випуск 3. Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка. Суми : ВВП «Мрія», 2014. С. 184–191.

Гавриленко Н., Козіцька Н. Аналітичне забезпечення цифрових трансформацій. Економіка та суспільство. 2022. № 38. URL : https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-38. (дата зверенення: 15.10.2022)

Гура В., Несторенко Т., Макаренко Т. Дослідження категорії «освітня послуга»: міждисциплінарний підхід. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки : зб. наук. пр. 2022. Вип. 2. С. 91–104. URL : https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-91-104 (дата зверенення: 12.10.2022)

Державна служба статистики України. URL : https://ukrstat.gov.ua (дата звернення: 15.10.2022).

Кравченко Н. В., Алексєєва А. М., Горбатюк Л. В., Антоненко О. В. Підвищення академічної відкритості закладів вищої освіти засобами веб-технологій. Фізико-математична освіта. 2017. № 4 (14). 330–335. URL : https://cutt.ly/9NzSaIY (дата зверенення: 17.10.2022)

Несторенко Т. П. Значення університету для економіки міста: приклад впливу переміщеного університету. Вісник Хмельницького національного університету. 2021 (298). № 5. Т. 1. С. 223–227. URL :https://cutt.ly/0YcXkE4 (дата зверенення: 30.09.2022)

Султанова Л., Желуденко М. Вплив пандемії covid-19 на розвиток освітніх систем у глобальному, європейському та національному вимірах. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2020. 18 (2). С. 171–183. URL : https://doi.org/10.35387/od.2(18).2020.171-183 (дата зверенення: 10.10.2022)

Azhazha M., Nestorenko T., Peliova J. Trends of international student migration. Management and administration in the field of services: selected examples. Opole : The Academy of Management and Administration in Opole, 2020. С. 126–137. URL : https://cutt.ly/KMxYxBf (дата зверенення: 29.09.2022)

Nestorenko T., Ostenda A., Kravchyk Yu., Nestorenko O. Entrepreneurship and universities: a place of academic business incubators. Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology. 2022. Vol. 7. № 1. С. 63–71. URL : https://cutt.ly/qG8GaI5 (дата зверенення: 17.09.2022).

Ostenda A., Nestorenko T., Ostenda J. Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. 2018. Вип. 1. С. 186–190. DOI 10.31494/2412-9208-2018-1-1

Polishchuk О., Kulinich Т., Martynovych N., Popova Yu. Digitalization and sustainable development: the new covid-19 challenge requires non-standard solutions. Problems of Sustainable Development. 2022. 17 (2). Р. 69–79. URL : https://doi.org/10.35784/pe.2022.2.08 (дата зверенення: 15.10.2022)

Solarczyk-Ambrozik E. Uniwersytety wobec przemian pracy i globalnej kultury edukacyjnej. Teologia i Moralność. 2021. Vol. 16. # 1(29). С. 43–49.

Yakovleva O., Slyusar V., Kushnir O., Sabovchyk A. New Trends in Scientific and Technological revolution (STR) and Transformation of Science and Education Systems in the Paradigm of Sustainable Development. E3S Web of Conferences; Les Ulis, 2021. Vol. 277. URL : https://doi.org/10.1051/e3sconf/202127706006 (дата зверенення: 25.09.2022)

Published

2022-12-06