СВІТОВІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ОСВІТНІХ СИСТЕМ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-60-69

Ключові слова:

освітня система, вища освіта, тенденція, принцип.

Анотація

У статті досліджуються основні тенденції розвитку системи освіти, зокрема, її окремої ланки – системи вищої освіти. Авторами проаналізовано фактори, що впливають на напрямок розвитку системи вищої освіти. У дослідженні обґрунтовано основні принципи ліберальної системи вищої освіти. Автори виділяють такі принципи: демократизації; неупередженості та рівноправ’я; взаємоузгодженості цілей всіх рівнів освіти з метою підвищення її якості; інклюзії в освіті; отримання прикладних знань та забезпечення синергії світоглядної функції освіти та набуття фахових компетенцій; забезпечення компететністного підходу у сфері освіти; розвитку креативного мислення; регуляторності економічного розвитку через систему освіти; постійного оновлення знань за рахунок інформатизації; постійного оновлення знань за рахунок інформатизації; індивідуалізації освіти та автономії освіти; гуманізації освіти; поєднання та взаємодії між наукою та практикою; інтернаціоналізації освіти та науки; інтеграційних зв’язків міждисциплінарного характеру; загальноцивілізаційний принцип. Автори визначають вектор подальшого розвитку системи вищої освіти, метою якого є реалізація таких напрямків, як стимулювання запиту на морально-етичні цінності в суспільстві як регулятора відносин; стимулювання запиту на результати наукових досліджень, які відбуваються на міждисциплінарному рівні; стимулювання напрямки наукових досліджень та забезпечення фундаменту для гармонізації цілей науки, освіти та суспільства; підвищення якості освіти у сфері соціально-поведінкових наук та адміністрування та управління. У статті на основі дослідження фактологічного матеріалу визначається взаємовплив освіти та економічного зростання. До початку повномасштабного вторгнення Росії на територію України спостерігалося зростання валового внутрішнього продукту України при одночасному скороченні кількості закладів вищої освіти та студентів у ЗВО. Разом з тим, світовий досвід щодо наявності високого стуепня залежності зростання валового внутрішнього продукту від кількості студентів, які навчаються в закладах вищої освіти, а в майбутньому фахівців з певних напрямків свідчать про наявність в Україні потенціалу для значного стимулювання економічного зростання.

Посилання

Алєксєєва Г. М. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в процесі професійної підготовки студентів педагогічних вузів. Збірник наукових праць (Актуальні питання фізико-математичної освіти) : випуск 3. Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка. Суми : ВВП «Мрія», 2014. С. 184–191.

Гавриленко Н., Козіцька Н. Аналітичне забезпечення цифрових трансформацій. Економіка та суспільство. 2022. № 38. URL : https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-38. (дата зверенення: 15.10.2022)

Гура В., Несторенко Т., Макаренко Т. Дослідження категорії «освітня послуга»: міждисциплінарний підхід. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки : зб. наук. пр. 2022. Вип. 2. С. 91–104. URL : https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-91-104 (дата зверенення: 12.10.2022)

Державна служба статистики України. URL : https://ukrstat.gov.ua (дата звернення: 15.10.2022).

Кравченко Н. В., Алексєєва А. М., Горбатюк Л. В., Антоненко О. В. Підвищення академічної відкритості закладів вищої освіти засобами веб-технологій. Фізико-математична освіта. 2017. № 4 (14). 330–335. URL : https://cutt.ly/9NzSaIY (дата зверенення: 17.10.2022)

Несторенко Т. П. Значення університету для економіки міста: приклад впливу переміщеного університету. Вісник Хмельницького національного університету. 2021 (298). № 5. Т. 1. С. 223–227. URL :https://cutt.ly/0YcXkE4 (дата зверенення: 30.09.2022)

Султанова Л., Желуденко М. Вплив пандемії covid-19 на розвиток освітніх систем у глобальному, європейському та національному вимірах. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2020. 18 (2). С. 171–183. URL : https://doi.org/10.35387/od.2(18).2020.171-183 (дата зверенення: 10.10.2022)

Azhazha M., Nestorenko T., Peliova J. Trends of international student migration. Management and administration in the field of services: selected examples. Opole : The Academy of Management and Administration in Opole, 2020. С. 126–137. URL : https://cutt.ly/KMxYxBf (дата зверенення: 29.09.2022)

Nestorenko T., Ostenda A., Kravchyk Yu., Nestorenko O. Entrepreneurship and universities: a place of academic business incubators. Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology. 2022. Vol. 7. № 1. С. 63–71. URL : https://cutt.ly/qG8GaI5 (дата зверенення: 17.09.2022).

Ostenda A., Nestorenko T., Ostenda J. Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. 2018. Вип. 1. С. 186–190. DOI 10.31494/2412-9208-2018-1-1

Polishchuk О., Kulinich Т., Martynovych N., Popova Yu. Digitalization and sustainable development: the new covid-19 challenge requires non-standard solutions. Problems of Sustainable Development. 2022. 17 (2). Р. 69–79. URL : https://doi.org/10.35784/pe.2022.2.08 (дата зверенення: 15.10.2022)

Solarczyk-Ambrozik E. Uniwersytety wobec przemian pracy i globalnej kultury edukacyjnej. Teologia i Moralność. 2021. Vol. 16. # 1(29). С. 43–49.

Yakovleva O., Slyusar V., Kushnir O., Sabovchyk A. New Trends in Scientific and Technological revolution (STR) and Transformation of Science and Education Systems in the Paradigm of Sustainable Development. E3S Web of Conferences; Les Ulis, 2021. Vol. 277. URL : https://doi.org/10.1051/e3sconf/202127706006 (дата зверенення: 25.09.2022)

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-06