ПИСАНКАРСТВО ЯК МЕТОД РОЗВИТКУ НАВИЧОК ПИСЬМА ТА МОВЛЕННЯ В ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-137-145

Keywords:

pysanka, dysgraphia, writing skills, correction of dysgraphia, writing, pysanka, writing on an egg.

Abstract

The article examines psychophysiological mechanisms of formation of writing skills and possible methods of their formation and/or correction by means of penmanship in children of primary school age. A description of the penmanship technique is also presented from the standpoint of the formation of non-speech prerequisites for mastering written speech, a theoretical justification of penmanship as one of the methods of correction of some types of dysgraphia is provided. Writing on an egg can also be one of the methods of preventing dysgraphia, as it allows you to develop cognitive abilities to an optimal level, differentiate perception (perceptual maturation), improve arbitrariness and concentration of attention, highlight essential features of objects and phenomena, establish cause-and-effect relationships between them (analytical thinking), the ability to understand and use symbols, to develop fine motility of hands and visual-motor coordination, successive functions, to promote the emotional-volitional and motivational maturity of schoolchildren of this category becomes obvious when familiarizing with the technique of performing Easter eggs. The article also examines the psychophysiological mechanisms that are common to the process of writing and writing pysanka, and also characterizes the difference between pysanka and classical classes in fine arts. The symbolism of writing on an egg is a kind of pictorial alphabet in the form of symbolic signs and images, which has its own rhythm and symmetry, transposition is the ability to transfer certain spatial configurations to sets. Working on Easter eggs also contributes to the development of the function of visual control, forms intra-analyzer connections of the visual analyzer, grapho-motor skills, and also transforms optical images of letters (graphemes) into corresponding graphic drawings (kinemas) using hand movements.

References

Аверин В. А. Психология детей и подростков : учебное пособие. Издание 2-е, переработанное и дополненное. Санкт-Петербург : Издательcтво Михайлова В. А., 1998. 379 с.

Данілавічютє Е. А. Сучасні підходи до вивчення порушень писемного мовлення та їх корекції у вітчизняній логопедії. Актуальні проблеми сучасної логопедії : матеріали конференції. Київ : РВЦ КПДЮ, 2007. С. 18-21.

Ильин Б. Б. О термине «письмо» в графической лингвистике и смежных науках. Филологические науки. Вопросы теории и практики. № 8-1 (74). Тамбов : ООО Издательство «Грамота», 2017. С. 74-82.

Козинець О. В., Градусова М. І. Писанкарство як метод розвитку передумов опанування навичкою письма у дітей молодшого шкільного віку. Наукові дослідження та інновації в галузі суспільно-гуманітарних наук : збірник матеріалів І Всеукраїнської науково-практичної інтернетконференції (м. Мелітополь, 24 листопада 2021 р.) / ТДАТУ: ред. кол. Ломейко О. П., Єременко О. А., Михайлов В. В [та ін.]. Частина 1. Мелітополь : ТДАТУ, 2021. С. 140-143.

Корнев А. Н. Нарушения чтения и письма у детей : учебно-методическое пособие. Санкт-Петербург : ИД «МиМ», 1997. 286 с.

Леонтьев А. А. Лингвистическое моделирование речевой деятельности. Основы теории речевой деятельности. Москва : Наука, 1974. С. 36-63.

Логопедія : підручник / за ред. М. К. Шеремет, вид. 5-те. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2018. 856 с.

Лурия А. Р. Письмо и речь: Нейролингвистические исследования : учеб. пособие для студ. психол. фак. высш. учеб. заведений. Москва : Издательский центр «Академия», 2002. 352 с.

Марченко І. С., Кобилякова Т. В. Профілактика оптичної дисграфії : навч.-метод. посіб. Київ : Вид-но НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2011. 101 с.

Плотникова А. А. Теоретический обзор проблемы дискалькулии. Вестник Таганрогского государственного педагогического института Гуманитарные науки. № 2. Таганрог, 2012. С. 144-151.

Російчук Т. А. Роль образотворчих практик у виникненні мовлення та вербального мислення (філогенетичний аспект). Проблеми загальної та педагогічної психології : збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка. Т. 5. ч. 3. Київ, 2003. С. 260-266.

Тарасун В. В. Писемне мовлення: запобігання і корекція порушень : науково-методичний посібник. Київ : МП Леся, 2007. 151 с.

Ткачова К., Гудима В. Писанкарство. Тернопіль-Харків : Видавництво «Ранок», 2009. 112 с.

Чередніченко Н. В. Психолінгвістичні та психолого-педагогічні передумови формування навички письма. Теорія і практика сучасної логопедії: збірник наукових праць. Київ : Актуальна освіта, 2007. Вип. 16. С. 222-227.

Published

2022-12-06