ПИСАНКАРСТВО ЯК МЕТОД РОЗВИТКУ НАВИЧОК ПИСЬМА ТА МОВЛЕННЯ В ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-137-145Ключові слова:
писанкарство, дисграфія, навички письма, корекція дисграфії, письмо, писанка.Анотація
У статті розглядаються психофізіологічні механізми формування навичок письма та можливі методи їх формування та корекції засобами писанкарства в дітей молодшого шкільного віку. Також подається опис методики писанкарства з позицій формування немовленнєвих передумов опанування писемним мовленням, здійснюється теоретичне обґрунтування заняття писанкарством як одного з методів корекції деяких видів дисграфії. Писанкарство також може бути одним із методів профілактики дисграфії, оскільки дозволяє розвинути до оптимального рівня когнітивні здібності, диференціювати сприймання (перцептивне дозрівання), покращити довільність та концентрацію уваги, виділяти суттєві ознаки предметів та явищ, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між ними (аналітичне мислення), здатність розуміти і використовувати символи, розвинути тонку моторику рук і зорово-моторну координацію, сукцесивні функції, сприяти емоційно-вольовій та мотиваційній зрілості школярів цієї категорії. Це стає очевидною при знайомстві з технікою виконання писанки. У статті також розглянуто психофізіологічні механізми, які є спільними для процесу письма та написання писанки, а також охарактеризовано відмінність писанкарства від класичних занять з образотворчого мистецтва. Символіка писанкарства – це своєрідна образотворча абетка у вигляді символічних знаків та зображень, де є свій ритм і симетрія, транспозиція – здатність до переносу певних просторових конфігурацій на комплекси стимулів. Робота над писанкою також сприяє розвитку функції зорового контролю, формує внутрішньоаналізаторні зв’язки зорового аналізатора, графомоторні навички, а також здійснює перетворення оптичних образів букв (графем) у відповідні графічні накреслення (кінеми) за допомогою рухів руки.
Посилання
Аверин В. А. Психология детей и подростков : учебное пособие. Издание 2-е, переработанное и дополненное. Санкт-Петербург : Издательcтво Михайлова В. А., 1998. 379 с.
Данілавічютє Е. А. Сучасні підходи до вивчення порушень писемного мовлення та їх корекції у вітчизняній логопедії. Актуальні проблеми сучасної логопедії : матеріали конференції. Київ : РВЦ КПДЮ, 2007. С. 18-21.
Ильин Б. Б. О термине «письмо» в графической лингвистике и смежных науках. Филологические науки. Вопросы теории и практики. № 8-1 (74). Тамбов : ООО Издательство «Грамота», 2017. С. 74-82.
Козинець О. В., Градусова М. І. Писанкарство як метод розвитку передумов опанування навичкою письма у дітей молодшого шкільного віку. Наукові дослідження та інновації в галузі суспільно-гуманітарних наук : збірник матеріалів І Всеукраїнської науково-практичної інтернетконференції (м. Мелітополь, 24 листопада 2021 р.) / ТДАТУ: ред. кол. Ломейко О. П., Єременко О. А., Михайлов В. В [та ін.]. Частина 1. Мелітополь : ТДАТУ, 2021. С. 140-143.
Корнев А. Н. Нарушения чтения и письма у детей : учебно-методическое пособие. Санкт-Петербург : ИД «МиМ», 1997. 286 с.
Леонтьев А. А. Лингвистическое моделирование речевой деятельности. Основы теории речевой деятельности. Москва : Наука, 1974. С. 36-63.
Логопедія : підручник / за ред. М. К. Шеремет, вид. 5-те. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2018. 856 с.
Лурия А. Р. Письмо и речь: Нейролингвистические исследования : учеб. пособие для студ. психол. фак. высш. учеб. заведений. Москва : Издательский центр «Академия», 2002. 352 с.
Марченко І. С., Кобилякова Т. В. Профілактика оптичної дисграфії : навч.-метод. посіб. Київ : Вид-но НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2011. 101 с.
Плотникова А. А. Теоретический обзор проблемы дискалькулии. Вестник Таганрогского государственного педагогического института Гуманитарные науки. № 2. Таганрог, 2012. С. 144-151.
Російчук Т. А. Роль образотворчих практик у виникненні мовлення та вербального мислення (філогенетичний аспект). Проблеми загальної та педагогічної психології : збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка. Т. 5. ч. 3. Київ, 2003. С. 260-266.
Тарасун В. В. Писемне мовлення: запобігання і корекція порушень : науково-методичний посібник. Київ : МП Леся, 2007. 151 с.
Ткачова К., Гудима В. Писанкарство. Тернопіль-Харків : Видавництво «Ранок», 2009. 112 с.
Чередніченко Н. В. Психолінгвістичні та психолого-педагогічні передумови формування навички письма. Теорія і практика сучасної логопедії: збірник наукових праць. Київ : Актуальна освіта, 2007. Вип. 16. С. 222-227.