THE USE OF INTERACTIVE ONLINE BOARDS IN THE TEACHING OF MATHEMATICAL DISCIPLINES IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-285-296

Keywords:

Interactive technologies, online boards, institutions of higher education, educational process, teaching mathematics.

Abstract

In recent years, the higher education system of Ukraine has faced significant upheavals: the introduction of quarantine due to the Covid-19 pandemic, martial law, and active hostilities. These upheavals were the reason for the transition from the traditional form of education to the distance form. To ensure a high level of distance learning, teachers actively use online learning platforms. The peculiarity of teaching mathematics is the high level of abstraction of educational information. A critical component of the organization of distance learning in institutions of higher education is the provision of conditions for students' maximum comfortable perception of the educational material. With the transition to distance learning, the question arose as to how to make the process of learning mathematical disciplines visible and understandable for applicants. Among all pedagogical technologies, interactive learning technology occupies an important place in the implementation of distance learning in the educational process. Interactive technologies are implementation of in the educational process through online tools and services. One of the main means of interactivity is an interactive online board. The use of online boards in the educational process of higher education institutions solves the problems of ensuring visibility, interactivity, availability of quick feedback, and organization of work in a single virtual space. In the work modern online whiteboards are analyzed: Miro, CleverMaths, LiveBoard, IDroo, Drawchat, Jamboard, Scribblar, Classroomscreen, Microsoft Whiteboard, and Twiddla. The main criteria for the analysis were chosen: the possibility of online use of the board, access to participants via the link, the existence of an application for Android and IOS, and free service. Miro, LiveBoard, Jamboard, and Microsoft Whiteboard meet all the requirements of interactivity, but unfortunately have limited functionality for teaching mathematical disciplines. CleverMaths has the largest visualization functionality for teaching math disciplines. At the same time, CleverMaths lacks interactivity. The combination of CleverMaths in a complex with additional communication channels, namely programs for video conferences, allows you to achieve the necessary level of visibility and interactivity for distance learning of mathematical disciplines in higher education institutions.

References

Богуславська Л. Ф., Репетун А. К. Використання онлайн-ресурсів і програм в умовах дистанційного навчання мови як іноземної. The world of science and innovation: proceedings of XI International scientific and practical conference. London, United Kingdom (2-4 June 2021). London: Cognum Publishing House, 2021. С. 242–245.

Волкова Н. П. Інтерактивні технології навчання у вищій школі: навчально-методичний посібник. Дніпро : Університет імені Альфреда Нобеля, 2018. 360 с.

Гевко І. В. Використання сучасних інформаційних технологій – основа професійного зростання педагога. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету ім. Т. Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. 2018. Вип. 139. С. 53–60.

Коваль Т., Бесклінська О. Використання засобів візуалізації для створення електронних освітніх ресурсів у процесі навчання математичних дисциплін у закладах вищої освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Том 77, № 3. С. 145–161.

Копорх К. М., Собкович Р. І. Задачі та вправи для практичних занять з аналітичної геометрії : навч. посібник. Івано-Франківськ : П. П. Бойчук А.Б., 2016. 83 с.

Кравченко Н. В. Формування творчого педагогічного потенціалу майбутніх інженерів-педагогів засобами дистанційного навчання. Нові інформаційні технології в освіті для всіх: збірник праць десятої міжнародної конференції ITEA-2015. Київ, 2015. C. 255–261.

Кравченко Н. В., Алєксєєва А. Н., Горбатюк Л. В., Антоненко О. В. Підвищення академічної відкритості закладів вищої освіти засобами web-технологій. Фізико-математична освіта: науковий журнал. Вип. 4 (14). Суми : СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2017. С. 330–335.

Лисак Л. К., Григор’єва В. А. Використання віртуальної дошки PADLET у процесі викладання гуманітарних дисциплін у ЗВО. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи: зб. наук. праць. Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Київ: Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 83. С. 107–112.

Луцик І. Г. Дидактичні умови інтерактивного навчання предметів суспільно-гуманітарного циклу в педагогічних коледжах : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.09 – теорія навчання. Кривий Ріг, 2011. 20 с.

Пометун О. І., Пироженко Л. В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : наук.-метод. посібн. Київ : Видавництво А. С. К., 2004. 192 с.

Смирнова І. О. Он-лайн-дошка в освітньому процесі : методичні рекомендації. Суми, 2018. 30 с.

Староста В. Технології інтерактивного навчання: сутність, класифікація. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. № 1 (64). 2019. С. 232–237.

Сущук-Слюсаренко В. І., Бухтіяров Ю. В., Жабіна В. В., Дрозденко Л. В. Збірник задач з аналітичної геометрії : навч. посібник для проведення практичних занять з дисципліни «Аналітична геометрія та лінійна алгебра» : навч. посіб. для студ. спеціальності 121 «Інженерія програмного забезпечення». Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021. 135 с.

Чорна І., Мельничук Л., Татарин О. Використання інтерактивних технологій в освітньому процесі під час викладання природничо-математичних дисциплін. Молодий вчений. 2022. № 6 (106). С. 61–64.

Яремко А. С., Коцар В. М. Особливості використання основних засобів дистанційного навчання на заняттях з дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням)». Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2022. Вип. 1. С. 91–96.

Classroomscreen. URL : https://classroomscreen.com/ (дата звернення: 27.10.2022).

CleverMaths. URL : http://clevertouch.com.ua/uk/software/clevermaths.html (дата звернення: 27.10.2022).

Drawchat. URL : https://draw.chat/C0297F69E6736CEB548:x9rhlq8n#p1,0,0,r0,s1 (дата звернення: 27.10.2022).

Google Meet. URL : https://meet.google.com/ (дата звернення: 27.10.2022).

IDroo. URL : https://app.idroo.com/dashboard/boards (дата звернення: 27.10.2022).

Jamboard. URL : https://jamboard.google.com/d/1_-sGwxGIakK3pZe86J5TYLag Qw7bwvXh0Ubuso450kw/viewer?f=0&pli=1 (дата звернення: 27.10.2022).

LiveBoard. URL : https://www.liveboard.online/ (дата звернення: 27.10.2022).

Microsoft Teams. URL : https://www.microsoft.com/en-us/microsoftteams/ group-chat-software (дата звернення: 27.10.2022).

Microsoft Whiteboard. URL : https://whiteboard.office.com/me/whiteboards/ e225dba5-56c8-4792-812f-2fbcd67637d6 (дата звернення: 27.10.2022).

Miro. URL : https://miro.com/ru/online-whiteboard/ (дата звернення: 27.10.2022).

Scribblar. URL : https://scribblar.com/ (дата звернення: 27.10.2022).

Skype. URL : https://www.skype.com/ru/ (дата звернення: 27.10.2022).

Twiddla. URL : https://www.twiddla.com/Payment/SessionExpired.aspx (дата звернення: 27.10.2022).

Zoom. URL : https://zoom.us/ (дата звернення: 27.10.2022).

Published

2022-12-06