THE «EDUCATIONAL SERVICE» CATEGORY STUDY: INTERDISCIPLINARY APPROACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-91-104

Keywords:

educational service, higher education, musical art, market, category, interdisciplinary approach.

Abstract

The analysis of the educational services market in the field of higher education and the prospects for its development require the substantiation of the theoretical and methodological foundations of the concept of services in the field of education. A careful examination of the educational services market is preceded by an analysis of the categorical apparatus and approaches to the interpretation of services and theoretical concepts of the development of services as an economic phenomenon. In the study, an interdisciplinary analysis of the features of the service and its specific features was carried out. An analysis of the categorical apparatus was carried out regarding the interpretation of the concept of service and educational service. The study examines the specificity of educational services – services in the field of education. Educational service is defined, on the one hand, as a socially significant category, and on the other, as an economically significant category. An interdisciplinary approach to the study of the category «educational service» contributes to a better understanding of the peculiarities of the activities of educational institutions in the market of educational services, more effective use of their limited resources to better meet the needs of consumers of educational services in the conditions of state regulation of this market. In the structure of the educational service, the authors highlight the main elements that fundamentally distinguish it from other types of services. These elements included a unique scientific and innovative component, the possibility of state regulation, and the possibility of subsidizing service providers and consumers. The special feature of the service in the field of education is defined as the prolongation of its effect – the satisfaction of the needs of the consumer of the educational service does not occur at the time of service provision or immediately after the completion of the service provision process, but after a certain period. Defining and understanding the specifics of services in the field of higher education is a basic stage in the development by universities of an effective model of marketing educational services.

References

Бернар И., Колл Ж-К. Толковый экономический словарь: в 2 т. Т. 2. Москва : Международные отношения, 1994. 720 с.

Венедіктова І. В. Щодо перспектив детермінації послуг. Проблеми цивільного права та процесу: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції, присвяченій пам’яті професора О. А. Пушкіна. Харків, 2009. С. 49-51.

Гастев Ю. Философская энциклопедия. В 5-ти т., 3 т. Москва : СЕ, 1960-1970. 848 с.

Даль В. Толковый словарь живого великорусского языка, т. 2. Москва : Советская энциклопедия, 1978. 546 c

Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 р. № 1556-VII.

Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VIII.

Котлер Ф. Основы маркетинга. Москва ; Санкт-Петербург : Вильямс, 2000. 653 с.

Лавлок К. Маркетинг услуг: персонал, технологии, стратегии. Москва : Издательский дом «Вильямс», 2005. 1008 с

Маркс К. Капитал. Москва: Терра, 2009. 365 с.

Несторенко Т. П. «Економіка суперзірок»: можливості та загрози для сфери освіти. Український журнал прикладної економіки. 2020. Том 7. № 2. C. 8–15. URL: https://cutt.ly/RXY0hvm

Несторенко Т. П. Принципи формування цін на послуги закладів санаторно-курортної сфери. Логістика. Львів: НУ «Львівська політехніка», 2008. № 633. С. 506-512. URL: http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/720/1/73.pdf (дата звернення: 30.08.2022)

Олефіренко В. В. Особливості регулювання міжнародного ринку послуг. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. 2009. № 24. С. 21–22.

Остафійчук Я. В. Питання актуалізації наукових засад розвитку сфери послуг. Ефективна економіка. 2011. №12. URL : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=851 (дата звернення: 30.08.2022)

Рум’янцев А. П., Коваленко Ю. О. Міжнародна торгівля послугами : навч. посіб. 2-ге вид., перероб. та доп. Київ : Центр навч. літ-ри, 2003. 112 с.

Хайкин М. М. Концептуальные основы исследования сферы услуг. Актуальные проблемы развития сферы услуг: [cб. науч. трудов]. Вып. 3. Санкт-Петербург.: Изд-во СПбГУЭФ, 2005. С. 135–137.

Шешенин Е. Д. Предмет обязательства по оказанию услуг. Сб. учен. тр. Свердловск, 1964. Вып. 3. С. 45-49.

Шканова О. М. Маркетинг послуг : навч. посіб. Київ : Кондор, 2003. 304 с.

Шульга Р. Р. Категорія «торгівля послугами»: сутність та проблеми застосування у господарському законодавстві України. Форум права. 2010. № 4. С. 976–981.

Энгельс Ф. Наброски к критике политической экономии. Москва : Политиздат, 1959. Т. 1 «Сочинения». 771 с.

Abyzova L., Babenko O., Nestorenko T., Reshetova I., Semeniuk M., Shevchenko O. Educational management in Ukraine: the place of displaced universities. Sustainable Development Goals: The 2030 Agenda & Does environmental diplomacy reflect new challenges regarding climate change? Workshop 8.11.2017. University of Economics in Bratislava, Bratislava. URL: https://cutt.ly/SYcVUXq (дата звернення: 30.08.2022)

Ostenda A., Nestorenko T., Ostenda J. Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Scientific Papers of Berdiansk State Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences. 2018, is. 1. 186-190.

Ostenda A., Nestorenko T., Zhihir A. What do students think of the education curriculum? Case of Katowice School of Technology International Relations 2018: Current issues of world economy and politics. University of Economics in Bratislava, Faculty of International Relations. Conference proceedings, 19th International Scientific Conference, Smolenice Castle, 29th-30th, November 2018. Publishing Ekonóm 2018. 582-589. URL: https://cutt.ly/mYcCDFC (дата звернення: 30.08.2022)

Woll A. Wirtwschaftslexikon. Munchen: Wien: Oldenburg, 1994. 720 р.

World Investment Report 2018. UNCTAD. New York; Geneva: United Nations, 2018. 46 р. URL: https://cutt.ly/aXY8GXI (дата звернення: 30.08.2022)

Published

2022-09-30