ДОСЛІДЖЕННЯ КАТЕГОРІЇ «ОСВІТНЯ ПОСЛУГА»: МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-91-104

Ключові слова:

освітня послуга, вища освіта, музичне мистецтво, ринок, категорія, міждисциплінарний підхід.

Анотація

Аналіз ринку освітніх послуг у сфері вищої освіти та перспективи його розвитку потребують обґрунтування теоретико-методичних засад поняття послуги в сфері освіти. Ретельному розгляду ринку освітніх послуг передує аналіз категоріального апарату та підходів щодо трактування послуг та теоретичних концепцій розвитку послуг як економічного явища. У дослідженні проведено міждисциплінарний аналіз ознак послуги, її специфічних особливостей. Було здійснено аналіз категоріального апарату щодо трактування поняття послуга та, зокрема, освітня послуга. У дослідженні розглядається специфіка освітньої послуги – послуги у сфері освіти. Освітня послуга визначається, з одного боку, як соціально значуща, а з іншого, – як економічно значуща категорія. Міждисциплінарний підхід до вивчення категорії «освітня послуга» сприяє кращому розумінню особливостей діяльності закладів освіти на ринку освітніх послуг, більш ефективному використанню ними обмежених ресурсів для кращого забезпечення потреб споживачів освітніх послуг в умовах державного регулювання даного ринку. У структурі освітньої послуги автори виділяють основні елементи, які принципово відрізняють її від інших видів послуг. До цих елементів було віднесено унікальну наукову та інноваційну складову, можливість державного регулювання, субсидування надавачів та споживачів послуг. Особливістю послуги у сфері освіти визначено пролонгованості її дії – задоволення потреб споживача освітньої послуги відбувається не в момент надання послуги або одразу після завершення процесу надання послуги, а через певний проміжок часу. Визначення та розуміння особливостей послуги у сфері вищої освіти є базовим етапом у розробці університетами ефективної моделі маркетингу освітніх послуг.

Посилання

Бернар И., Колл Ж-К. Толковый экономический словарь: в 2 т. Т. 2. Москва : Международные отношения, 1994. 720 с.

Венедіктова І. В. Щодо перспектив детермінації послуг. Проблеми цивільного права та процесу: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції, присвяченій пам’яті професора О. А. Пушкіна. Харків, 2009. С. 49-51.

Гастев Ю. Философская энциклопедия. В 5-ти т., 3 т. Москва : СЕ, 1960-1970. 848 с.

Даль В. Толковый словарь живого великорусского языка, т. 2. Москва : Советская энциклопедия, 1978. 546 c

Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 р. № 1556-VII.

Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VIII.

Котлер Ф. Основы маркетинга. Москва ; Санкт-Петербург : Вильямс, 2000. 653 с.

Лавлок К. Маркетинг услуг: персонал, технологии, стратегии. Москва : Издательский дом «Вильямс», 2005. 1008 с

Маркс К. Капитал. Москва: Терра, 2009. 365 с.

Несторенко Т. П. «Економіка суперзірок»: можливості та загрози для сфери освіти. Український журнал прикладної економіки. 2020. Том 7. № 2. C. 8–15. URL: https://cutt.ly/RXY0hvm

Несторенко Т. П. Принципи формування цін на послуги закладів санаторно-курортної сфери. Логістика. Львів: НУ «Львівська політехніка», 2008. № 633. С. 506-512. URL: http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/720/1/73.pdf (дата звернення: 30.08.2022)

Олефіренко В. В. Особливості регулювання міжнародного ринку послуг. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. 2009. № 24. С. 21–22.

Остафійчук Я. В. Питання актуалізації наукових засад розвитку сфери послуг. Ефективна економіка. 2011. №12. URL : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=851 (дата звернення: 30.08.2022)

Рум’янцев А. П., Коваленко Ю. О. Міжнародна торгівля послугами : навч. посіб. 2-ге вид., перероб. та доп. Київ : Центр навч. літ-ри, 2003. 112 с.

Хайкин М. М. Концептуальные основы исследования сферы услуг. Актуальные проблемы развития сферы услуг: [cб. науч. трудов]. Вып. 3. Санкт-Петербург.: Изд-во СПбГУЭФ, 2005. С. 135–137.

Шешенин Е. Д. Предмет обязательства по оказанию услуг. Сб. учен. тр. Свердловск, 1964. Вып. 3. С. 45-49.

Шканова О. М. Маркетинг послуг : навч. посіб. Київ : Кондор, 2003. 304 с.

Шульга Р. Р. Категорія «торгівля послугами»: сутність та проблеми застосування у господарському законодавстві України. Форум права. 2010. № 4. С. 976–981.

Энгельс Ф. Наброски к критике политической экономии. Москва : Политиздат, 1959. Т. 1 «Сочинения». 771 с.

Abyzova L., Babenko O., Nestorenko T., Reshetova I., Semeniuk M., Shevchenko O. Educational management in Ukraine: the place of displaced universities. Sustainable Development Goals: The 2030 Agenda & Does environmental diplomacy reflect new challenges regarding climate change? Workshop 8.11.2017. University of Economics in Bratislava, Bratislava. URL: https://cutt.ly/SYcVUXq (дата звернення: 30.08.2022)

Ostenda A., Nestorenko T., Ostenda J. Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Scientific Papers of Berdiansk State Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences. 2018, is. 1. 186-190.

Ostenda A., Nestorenko T., Zhihir A. What do students think of the education curriculum? Case of Katowice School of Technology International Relations 2018: Current issues of world economy and politics. University of Economics in Bratislava, Faculty of International Relations. Conference proceedings, 19th International Scientific Conference, Smolenice Castle, 29th-30th, November 2018. Publishing Ekonóm 2018. 582-589. URL: https://cutt.ly/mYcCDFC (дата звернення: 30.08.2022)

Woll A. Wirtwschaftslexikon. Munchen: Wien: Oldenburg, 1994. 720 р.

World Investment Report 2018. UNCTAD. New York; Geneva: United Nations, 2018. 46 р. URL: https://cutt.ly/aXY8GXI (дата звернення: 30.08.2022)

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-30