APPROACHES TO THE CONTENT IMPROVEMENT OF THE «DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE PROFESSIONAL ACTIVITY» DICIPLINE UNDER THE CONDITIONS OF THE FORCED DISTANCE TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-311-324

Keywords:

information and communication technologies, content of education, distance education, professional education, stakeholders.

Abstract

The article examines the problem of improving the educational process of studying ICT in the preparation of masters in the educational and professional program «Professional Education. Computer technologies» at Berdyansk State Pedagogical University. The improvement and clarification of the content of the discipline «Digital technologies in professional activity» was considered, which should be based on the consideration in the educational process of professional education of today's challenges of ICT application by future specialists. The application of six main categories of ICT, which are actively used in the educational process, has been analyzed. Training ICT, which have been designed to consolidate knowledge, skills and abilities. Cognitive ICT are focused on mastering concepts that serve to ensure the organization of the educational process in accordance with programmed learning systems. ICT for problem-based learning are focused on the implementation of educational and cognitive tasks and the principles of indirect management of the educational process. Simulating and modeling ICT, which are intended for simulating and modeling various processes, phenomena, situations of human social life, etc. Game ICT are used as a form and method to achieve certain educational goals. Reference and information ICTs provide access to knowledge bases, dictionaries, encyclopedias, information and search systems, etc. These categories are the basis for improving the content of the «Digital technologies in professional activity» discipline. A confirmatory study was conducted among stakeholders, owing to which specific ICTs have been determined that should be included in the content of the educational component «Digital technologies in the professional activity». The resulting list of ICT is quite broad, but it should be noted that a significant part of ICT can be used to achieve various educational goals and solve various didactic tasks, including: Google Keep, LearningApps, MindMeister, Nearpod, OneNote Web Clipper, Pear Deck, Popplet and TheBrain. A separate group is ICT that represent a whole range of tools and technologies and are system ICT, such as: Canvas, Google Classrom and LMS Moodle.

References

Donaldson T., Preston L. The stakeholder theory of the corporation: Concepts, evidence, and implications. Academy of Management Review, 1995. Vol. 20, No 1. P. 65-91. DOI: 10.5465/amr.1995.9503271992.

Freeman R. E. Strategic Management: A Stakeholder Approach. Boston: Ballinger, 1984. 294 c.

Grubb W., Lazerson M. Vocationalism in higher education: he triumph of the education gospel. Journal of Higher Education, 2005. № 76(1). С. 1–25. DOI: 10.1080/00221546.2005.11772273.

Learning a living: Practices and recognition of women’s on the job and informal learning in the information technology ield / Jubas K., Butterwick S., Hong Z., Liptrot J. Journal of Vocational Education & Training, 2006, № 58(4). P. 483-496. DOI: 10.1080/13636820601005867.

Learning during the lockdown: real-time data on children’s experiences during home learning / Sevilla, A., etc. IFS Briefing Note BN288, 2020., 24 p. URL: https://www.ifs.org.uk/uploads/BN288-Learning-during-the-lockdown-1.pdf (дата звернення: 15.07.2022), DOI: 10.1920/BN.IFS.2020.BN0288.

Абрамова О., Горбань А., Терещук А. Особливості застосування нестандартних уроків у освітньому процесі. Інформаційні технології в освіті та науці. Мелітополь, 2021. № 12. С. 12–15. URL: https://lib.iitta.gov.ua/727336/1/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%

B8%D0%BA%20%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%85%20%D0%BF%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%8C_%D0%9C%D0%B5%D0%BBi%D1%82%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D1%8C_2021.pdf#page=12 (дата звернення 29.07.2022).

Бахмет М. Ю. Роль інформаційно-комунікаційних технологій в організації навчально-комунікативної взаємодії в процесі підготовки сучасного фахівця. Слобожанська бесіда – 11. Лінгвістика тексту і вивчення української ментальності : матеріали всеукр. наук.-практич. конф. – Старобільськ : ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2018. С. 5–8.

Гевко І., Невмержицька О. Роль інформаційно-комунікаційних технологій в сучасній концепції дистанційного навчання. Молодь і ринок : щомісячний науково-педагогічний журнал. Дрогобич, 2019. № 2 (169). С. 41–45. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13400 (дата звернення: 15.07.2022).

Павленко Л., Павленко М., Хоменко В., Хоменко С., Скурська М. Інноваційні підходи до вивчення статистики майбутніми ІТ-фахівцями на основі використання мови програмування R. Фізико-математична освіта. 2020. Випуск 1 (23). С. 97–105. URL: https://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/journals/2020-v1-23/2020_1-23-Pavlenko-Khomenko_FMO.pdf (дата звернення: 15.07.2022), DOI:10.31110/2413-1571-2020-023-1-016.

Кухаренко В. М., Бондаренко В. В. Екстрене дистанційне навчання в Україні : монографія. Харків : Вид-во КП «Міська друкарня, 2020. 409 с.

Лапінський В. В., Шут М. І. Комп’ютерно-орієнтоване навчальне середовище та вимоги до його організації. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2008. Вип. 77, Ч. 1. С. 79–85.

Осадча К. П., Осадчий В. В., Круглик В. С. Роль інформаційно-комунікаційних технологій під час епідемій: спроба аналізу. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology. Мелітополь, 2020. Вип. 8 (1). DOI: 10.32919/uesit.2020.01.06.

Освітньо-професійна програма «Професійна освіта. Комп’ютерні технології» другого (магістерського) рівня освіти ступеня вищої ос віти – магістр. Галузь знань – 01 Освіта / Педагогіка, за спеціальністю 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями ) спеціалізація 015.39 Цифрові технології / В. Г. Хоменко та ін. Бердянськ, 2021. 13 с.

Павленко Л. В., Павленко М. П. Використання дистанційних технологій навчання в сучасних умовах. Педагогічні науки: теорія та практика, № 4. Запоріжжя, 2022. С. 303–312. DOI: 10.26661/2786-5622-2021-4-45. URL: http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/2713 (дата звернення: 15.07.2022).

Роль засобів ІКТ в організації процес у інформування учнів під час карантину / Ostenda A. та ін. Zeszyty naukowe WST. Польща, 2022. № 14. S. 109–126. DOI: 10.54264/0037.

Степанов В. П. Використання інформаційних технологій у навчальному процесі. Информационные технологии в управлении, образовании, науке и промышленности: монография / под ред. В. С. Пономаренко. Харків : Издатель Рожко С. Г., 2016. С. 520–535: URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/12006 (дата звернення: 15.07.2022).

Published

2022-09-30