ПІДХОДИ ДО ВДОСКОНАЛЕННЯ ЗМІСТУ ДИСЦИПЛІНИ «ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ В ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ» В УМОВАХ ВИМУШЕНОГО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-311-324

Ключові слова:

інформаційно-комунікаційні технології, зміст навчання, дистанційна освіта, професійна освіта, стейкхолдери.

Анотація

У статті розглядається проблема, яка полягає в удосконаленні освітнього процесу з вивчення ІКТ при підготовці магістрів на освітньо- професійній програмі «Професійна освіта. Комп’ютерні технології» в Бердянському державному педагогічному університеті. Розглянуто уточнення змісту дисципліни «Цифрові технології в професійній діяльності», яке має ґрунтуватися на урахуванні в освітньому процесі майбутніми фахівцями професійної освіти викликів сьогодення до використання ІКТ. Проаналізовано використання шести основних категорій ІКТ, які активно застосовуються в освітньому процес і. Тренувальні ІКТ, які призначені для закріплення знань, умінь і навичок. Когнітивні ІКТ орієнтовані на засвоєння понять, які служать для забезпечення організації освітнього процесу відповідно до систем програмованого навчання. ІКТ для проблемного навчання орієнтовані на реалізацію навчально-пізнавальних задач і принципів непрямого управління освітнім процесом. Імітаційні і моделюючі ІКТ, які призначені для імітації і моделювання різноманітних процесів, явищ, ситуацій суспільного життя людини тощо. Ігрові ІКТ використовуються як форма і метод для досягнення певних навчальних цілей. Довідниково-інформаційні ІКТ надають доступ до баз знань, словників, енциклопедій, інформаційно-пошукових системи тощо. Ці категорії покладено в основу вдосконалення змісту дисципліни «Цифрові технології в професійній діяльності». Було проведено констатувальне дослідження серед стейкхолдерів, завдяки якому визначені конкретні ІКТ, які доцільно включити в зміст освітнього компонента «Цифрові технології в професійній діяльності». Отриманий перелік ІКТ є досить широким, однак необхідно відзначити, значна частина ІКТ може бути застосована для досягнення різних освітніх цілей та розв’язання різних дидактичних задач, зокрема це: Google Keep, LearningApps, MindMeister, Nearpod, OneNote Web Clipper, Pear Deck, Popplet, TheBrain. Окремою групою є ІКТ, які уособлюють цілу низку засобів та технологій і є системними ІКТ. Це Canvas, Google Classrom, LMS Moodle.

Посилання

Donaldson T., Preston L. The stakeholder theory of the corporation: Concepts, evidence, and implications. Academy of Management Review, 1995. Vol. 20, No 1. P. 65-91. DOI: 10.5465/amr.1995.9503271992.

Freeman R. E. Strategic Management: A Stakeholder Approach. Boston: Ballinger, 1984. 294 c.

Grubb W., Lazerson M. Vocationalism in higher education: he triumph of the education gospel. Journal of Higher Education, 2005. № 76(1). С. 1–25. DOI: 10.1080/00221546.2005.11772273.

Learning a living: Practices and recognition of women’s on the job and informal learning in the information technology ield / Jubas K., Butterwick S., Hong Z., Liptrot J. Journal of Vocational Education & Training, 2006, № 58(4). P. 483-496. DOI: 10.1080/13636820601005867.

Learning during the lockdown: real-time data on children’s experiences during home learning / Sevilla, A., etc. IFS Briefing Note BN288, 2020., 24 p. URL: https://www.ifs.org.uk/uploads/BN288-Learning-during-the-lockdown-1.pdf (дата звернення: 15.07.2022), DOI: 10.1920/BN.IFS.2020.BN0288.

Абрамова О., Горбань А., Терещук А. Особливості застосування нестандартних уроків у освітньому процесі. Інформаційні технології в освіті та науці. Мелітополь, 2021. № 12. С. 12–15. URL: https://lib.iitta.gov.ua/727336/1/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%

B8%D0%BA%20%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%85%20%D0%BF%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%8C_%D0%9C%D0%B5%D0%BBi%D1%82%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D1%8C_2021.pdf#page=12 (дата звернення 29.07.2022).

Бахмет М. Ю. Роль інформаційно-комунікаційних технологій в організації навчально-комунікативної взаємодії в процесі підготовки сучасного фахівця. Слобожанська бесіда – 11. Лінгвістика тексту і вивчення української ментальності : матеріали всеукр. наук.-практич. конф. – Старобільськ : ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2018. С. 5–8.

Гевко І., Невмержицька О. Роль інформаційно-комунікаційних технологій в сучасній концепції дистанційного навчання. Молодь і ринок : щомісячний науково-педагогічний журнал. Дрогобич, 2019. № 2 (169). С. 41–45. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/13400 (дата звернення: 15.07.2022).

Павленко Л., Павленко М., Хоменко В., Хоменко С., Скурська М. Інноваційні підходи до вивчення статистики майбутніми ІТ-фахівцями на основі використання мови програмування R. Фізико-математична освіта. 2020. Випуск 1 (23). С. 97–105. URL: https://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/journals/2020-v1-23/2020_1-23-Pavlenko-Khomenko_FMO.pdf (дата звернення: 15.07.2022), DOI:10.31110/2413-1571-2020-023-1-016.

Кухаренко В. М., Бондаренко В. В. Екстрене дистанційне навчання в Україні : монографія. Харків : Вид-во КП «Міська друкарня, 2020. 409 с.

Лапінський В. В., Шут М. І. Комп’ютерно-орієнтоване навчальне середовище та вимоги до його організації. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2008. Вип. 77, Ч. 1. С. 79–85.

Осадча К. П., Осадчий В. В., Круглик В. С. Роль інформаційно-комунікаційних технологій під час епідемій: спроба аналізу. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology. Мелітополь, 2020. Вип. 8 (1). DOI: 10.32919/uesit.2020.01.06.

Освітньо-професійна програма «Професійна освіта. Комп’ютерні технології» другого (магістерського) рівня освіти ступеня вищої ос віти – магістр. Галузь знань – 01 Освіта / Педагогіка, за спеціальністю 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями ) спеціалізація 015.39 Цифрові технології / В. Г. Хоменко та ін. Бердянськ, 2021. 13 с.

Павленко Л. В., Павленко М. П. Використання дистанційних технологій навчання в сучасних умовах. Педагогічні науки: теорія та практика, № 4. Запоріжжя, 2022. С. 303–312. DOI: 10.26661/2786-5622-2021-4-45. URL: http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/2713 (дата звернення: 15.07.2022).

Роль засобів ІКТ в організації процес у інформування учнів під час карантину / Ostenda A. та ін. Zeszyty naukowe WST. Польща, 2022. № 14. S. 109–126. DOI: 10.54264/0037.

Степанов В. П. Використання інформаційних технологій у навчальному процесі. Информационные технологии в управлении, образовании, науке и промышленности: монография / под ред. В. С. Пономаренко. Харків : Издатель Рожко С. Г., 2016. С. 520–535: URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/12006 (дата звернення: 15.07.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-30