METHODOLOGICAL TRAINING OF FUTURE PHYSICAL CULTURE SPECIALISTS FOR PROFESSIONAL ACTIVITY IN THE CONTEXT OF COMPETENCE-BASED EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-114-122

Keywords:

methodological training, methodological competence, higher education students, innovative teaching methods, lecture-practical classes, education using physical culture and sports

Abstract

The article outlines modern aspects of methodological training of future physical education specialists for professional activity in higher education, which is determined by the competency-based approach as a priority. Numerous researches of scientists on this problem in separate areas are characterized. Attention is focused on the concepts of «professional training», «vocational training». The aim of the article was to determine the features of methodological training of future physical education specialists with a master's degree for professional activity in the context of competency-based education.The author's concept of «methodological training» is formulated as a process through which higher education applicants master the methods, techniques, and means of teaching physical education in a general secondary education institution in the context of a new theoretical and methodological model; «methodological competence» as a system of knowledge, skills and abilities from the basics of physical education teaching methodology, acquired practical experience and established democratic, moral and ethical values. It is indicated that methodological training includes two components: theoretical and practical. To master the theoretical part in higher education, the importance of using a system of traditional and innovative teaching methods is emphasized. Some innovative teaching methods on the basis of the discipline «Methodology of Teaching Physical Culture in General Secondary Education Institutions» for higher education graduates with a master's degree in the specialty A4.11 Secondary Education (Physical Culture) were offered. The algorithm for using the following is described: lecture-research, interactive lecture, lecture-discussion, lecture with frame supports (lecture classes); creation of a quasi-professional environment - modeling situations, business game, design, activity- oriented method, «clustering» (practical classes). The emphasis is placed on nurturing national-patriotic feelings of schoolchildren, the role of sports in ensuring a healthy lifestyle, and the formation of moral and ethical qualities.

References

Артюшенко А. О. Виховання вольових якостей в учнів середнього шкільного віку в процесі занять фізичною культурою: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07. Київ, 2003. 202 с.

Безкопильний О. О. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної діяльності в основній школі: теорія та методика: монографія. Черкаси: ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2020. 552 с.

Гуменюк С. Актуальність використання засобів інноваційних технологій у фаховій підготовці майбутніх учителів фізичної культури. Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві. 2015. № 2. С. 5–9. 4.Денисовець Т., Квак О. Організація підготовки вчителів фізичної культури до формування здорового способу життя школярів засобами фізичної культури. Педагогічні науки. 2021. № 78. С. 126–130.

Забіяко Ю. Професійна підготовка фахівців фізичної культури та спорту. Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві. 2013. № 2. С. 16–19.

Закон України. Про фізичну культуру і спорт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3808-12#Text

Модельна навчальна програма «Фізична культура. 5-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Баженков Є. В., Бідний М. В., Ребрина А. А., Данільченко В. О., Коломоєць Г. А., Дутчак М. В.). URL: mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2024/Model.navch.prohr.5-9.klas- 2024/fizkult-5-9-kl-bazhenkov-ta-in-22-08-2024.pdf

Нова українська школа: методика навчання фізичної культури у 1–4 класах закл. заг. сер. освіти : навч.-метод. посіб. А. А. Боляк, Г. А. Коломоєць, А. А. Ребрина, Н. Л. Боляк. К.: Видавничий дім «Освіта», 2021. 160 с.

Пільова С. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до організаційної діяльності. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві: збірник наукових праць. №2 (22), 2013. С.31–36.

Хлібкевич С. Б. Сучасні тенденції підготовки вчителя фізичної культури в контексті компетентнісного підходу. Проблеми та перспективи розвитку фізичного виховання, спорту і здоров’я людини: матеріали V Всеукр. наук.-практ. конф. (23- 24 квітня 2020 р.). Полтава: Сімон, 2020. С. 89–93.

Шепеленко Т. В., Буц А. М., Бодренкова І. О. Фізичне виховання у формуванні здорового способу життя: Навч. посібник. Харків: УкрДУЗТ, 2018. 125 с.

Шиян Б. М. Теорія і методика фізичного виховання школярів : підруч. для студентів вищ. навч. закл. Ч. 1. Тернопіль : Навчальна книга Богдан, 2001. 272 с.

Published

2025-05-30