PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR FORMING OLDER PRESCHOOL CHILDREN’S SOCIAL AND CIVIC COMPETENCE BY MEANS OF FICTION
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-2-149-165Keywords:
social and civic competence of older preschool children, pedagogical conditions, fiction, literary and developmental environment, teacher’s competence in using fiction in the process of forming older preschool children’s social and civic competence, parent-teacher interaction, types of children’s activitiesAbstract
The article is devoted to the characterization of the pedagogical conditions for the forming older preschool children’s social and civic competence by means of fiction. The upbringing of conscious citizens of the country – those who are devoted to their homeland, respect their people, value and contribute to national history, and are ready to take confident and selfless steps for its future – begins in early childhood. The war in Ukraine, current socio-economic processes in the country, as well as hostile propaganda, have actualized the issue of forming preschool children’s social and civic competence. This process is the basis for the forming a young generation of citizens who possess an active civic position and are also able to establish social partnerships to address societal issues.The purpose of the article is to identify and characterize the pedagogical conditions for forming older preschool children’s social and civic competence by means of fiction.The essence of the concepts of «condition» and «pedagogical conditions» is clarified.Based on the analysis of a number of scientific studies devoted to the issues of social, moral, and civic education, the following pedagogical conditions for forming social and civic competence of older preschool children by means of fiction have been identified and characterized: creation of a literary and developmental environment; preschool education teacher’s competence in the use of fiction to form older preschoolers’ social and civic competence; integration of literary works into various types of children's activities; establishment constructive, partnership-based interaction between parents and educators.The article emphasizes that the identified and characterized pedagogical conditions are closely interconnected, and their implementation in preschool education institutions will enhance the process of forming older preschool children’s social and civic competence.The actual definition of the concepts of «literary and developmental environment» and «teacher’s competence in using fiction in the process of forming older preschool children’s social and civic competence» is new, as well as a novel perspective on creating such an environment and on the components of the specified teacher’s competence.
References
Атрощенко Т. Соціально-громадянська компетентність дитини-дошкільника: до сутності поняття. Соціальна робота: виклики сьогодення : зб. наук. пр. за матері- алами ХІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (25–26 трав. 2023 р.). Тернопіль, 2023. С. 52–54. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/29931/1/15_Atroschenko.pdf
Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20 komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення: 15.06.2025).
Бєлєнька Г. В. Формування базової професійної компетентності вихователів у процесі університетської освіти. Актуальні проблеми дошкільної освіти : теорія і практика : навчальний посібник / під загальною редакцією професора С. О. Нікітчиної. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2014. С. 128–176.
Братко М. В. Управління професійною підготовкою фахівців в умовах Університетського коледжу: теоретичний аспект. ScienceRise: Pedagogical Education. 2016. № 7 (3). С. 9–16. DOI: http://dx.doi.org/10.15587/.2016.74526.
Валентьєва Т. І. Сутність, мета, принципи і форми співробітництва дошкільного навчального закладу з батьками старших дошкільників. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2013. № 17(1). С. 121‒128.
Гавриш Н. В. Формування навичок, орієнтованих на сталий розвиток, як показника соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку. Перспективи та інновації науки. (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2024. № 12(46) С. 189–200. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-12(46)-189-200
Гавриш Н. В. Літературний проєкт у дитячому садку: три акценти для педагога. Вихователь-методист дошкільного закладу. Електронний журнал Цифрового видавництва Експертус. 2025. № 2. С. 28–30 URL: https://emetodyst.expertus.com.ua/10021098
Гончаренко С. У. Український педагогічний енциклопедичний словник. Видання друге, доповнене й виправлене. Рівне : Волинські обереги, 2011. 519 с.
Загородній І. М. Інтеграція художньої літератури і гри у процесі формування соціально-громадянської компетентності в дітей старшого дошкільного віку. Інформаційне забезпечення національно-патріотичного виховання в контексті цифрової трансформації освіти, педагогіки і психології : збірник матеріалів (тез доп.) / [редкол. О. П. Лучанінова (голова), Я.В.Пилипчук, С. С. Рашидова, Г. В. Міськов, О. В. Углова ; упоряд.: О. П. Лучанінова, літ. ред. Н. М. Василенко]. Київ, 2025. C. 76–78.
Заремба Л., Мельник І. Ключові параметри функціонування освітньо-розвивального середовища ЗДО. Acta Paedagogica Volynienses. 2022. № 4. С.16–22. doi: https://doi.org/10.32782/apv/2022.4.3
Івченко А. О. Тлумачний словник української мови. Харків, 2006. 540 с.
омашко К. В., Шульга Л. М. Науково-теоретичні засади проблеми формування соціально-громадянської компетентності дітей старшого дошкільного віку засобами ІКТ. Молодий вчений. 2023. № 11 (123). С. 62–68. URL: https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/6022/5890
Кримова Н. О., Салагор О. С. Педагогічні умови формування соціальної компетентності дошкільників в умовах дистанційного навчання. Педагогічний альманах «Актуальні проблеми дошкільної освіти: теорія та практика» : збірник матеріалів ІV Всеукраїнської конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених (5 листопада 2024 року). Одеса: Видавництво ТОВ «Лерадрук», 2024. Вип. ІV. С. 149–154.
Крутій К. Освітній простір дошкільного навчального закладу : монографія. У 2 ч. Київ : Освіта, 2009. Ч. 1. 302 с.
Лесіна Т. М. Теоретико-методичні засади професійної підготовки майбутніх вихователів до розвитку соціальних умінь і навичок у дітей передшкільного віку : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04, 13.00.08. Одеса, 2019. 540 с.
Манжелій Н. М., Фазан Т. П. Формування соціально-громадянської компетентності дошкільників засобами масової інформації. Дошкільна освіта у сучасному соціокультурному просторі : зб. наук. праць / за заг. ред. О. А. Гнізділової, відпов. ред. Н. В. Ковалевська. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2024. Вип. 8. С. 88–92.
Освітнє середовище закладу дошкільної освіти: технології проєктування : навч.- метод. посібник. О. Д. Рейпольська, І. М. Гудим, Л. І. Зайцева, І. В. Луценко, В. О. Луценко, Г. Г. Цвєткова ; за ред. О. Д. Рейпольської. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2021. 222 с.
Пономаренко Т., Шинкар Т. Формування соціально схвалюваних стосунків дітей старшого дошкільного віку як показника їх соціально-громадянської компетентності. Modernization of research area: national prospects and european practices : Scientific monograph. Riga, Latvia, 2022. С. 581–601. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-221-0-23
Рогальська І. П. Соціалізація особистості у дошкільному дитинстві: сутність, специфіка, супровід : монографія. Київ : Міленіум, 2008. 400 с.
Солонська А. А. Батьківсько-виховательська взаємодія як чинник патріотичного виховання дітей старшого дошкільного віку. : дис. … канд. пед. наук: 13.00.07. Київ, 2021. 236 с.
Шкляєва Г., Бровата О., Дорошенко Т. Педагогічні умови виховання моральності дошкільників: інноваційний погляд. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Педагогіка. Психологія». 2024. Вип. 5. С. 196–202.
Шульга Л. М. Формування соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку в сучасних умовах. Педагогічні науки: теорія та практика, 2023. № 4 (48). С.138–143. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-4-20.